Vad bör jag tänka på innan köp av 855 t5r impor?!?!

Zand
11 december 2009 · 273 Inlägg

Tja!

Har tittat på en volvo 855 T5r Italien import tror jag, 211hk årsm 96 som har rullat 21.000 mil. Vilka saker bör jag titta närmre på innan jag köper bilen??

Tack för era svar! smile

Senast redigerat av Zand (11 december 2009)

BMW M3 e92 (2009)
BMW 320i "Bmw Stance" (2009)
BMW 320i (2009)
TurbOla Reservdansk
11 december 2009 · 6 271 Inlägg

Prova sök på forumet - den här frågan är inte helt ovanlig. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
11 december 2009 · 1 098 Inlägg

Nmkj83 skrev:
Tja!!
Hör hur den går på tomgång ska ticka lite grann i början innan den blir varm men inte mycket gör den det så blir det byte av ventillyftare kostar 1500kr på volvo! Det du bör titta på den är om den är blöt mellan låda och motor är den det så måste du byta packningen bakom svänghjulet!! Kostar inte så mycket en hundrig om jag minns rätt!! Är det en 2.0L el 2.3L? Bör vara en 2.0L min var det när den kom från italien!! En väldigt bra motor att bygga hästar på än 2.3L PGA att blocket är tjockare på 2.0L!!

Annars är det som vanligt när man tittar på bil en bra bil för övrigt!!

MVH

Bullshit! Precis samma block i dom.. Bara slaglängden som skiljer

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Zand
11 december 2009 · 273 Inlägg

det är en 2.0a. tack för era tips! några fler saker som ja bör titta på? bussnignar som brukar ge sig eller något liknande??

BMW 320i "Bmw Stance" (2009)
BMW 320i (2009)
BMW 320i (2009)
R-efined
11 december 2009 · 152 Inlägg

Nmkj83 skrev:

speedfreak racing skrev:

Nmkj83 skrev:
Tja!!
Hör hur den går på tomgång ska ticka lite grann i början innan den blir varm men inte mycket gör den det så blir det byte av ventillyftare kostar 1500kr på volvo! Det du bör titta på den är om den är blöt mellan låda och motor är den det så måste du byta packningen bakom svänghjulet!! Kostar inte så mycket en hundrig om jag minns rätt!! Är det en 2.0L el 2.3L? Bör vara en 2.0L min var det när den kom från italien!! En väldigt bra motor att bygga hästar på än 2.3L PGA att blocket är tjockare på 2.0L!!

Annars är det som vanligt när man tittar på bil en bra bil för övrigt!!

MVH

Bullshit! Precis samma block i dom.. Bara slaglängden som skiljer

Okej konstigt då att jag har mätt att det skiljer 5-6milimeter mellan dom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Prata du med autotech får du höra vad dom säger!! Bästa blocket att bygga på!!

Nej det är samma block det enda som skiljer sig från 2,0 och 2,3 är slaglängden!!!

speedfreak racing Arbetsnarkoman...
11 december 2009 · 1 098 Inlägg

Pust suck och stön va trött jag blir på förståsejpåare som inte vet vad dom pratar om

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Nmkj83
11 december 2009 · 153 Inlägg

Ja ja då är det vål så då men skit samma!!! Men konstigt att många bygger på en 2.0 istället för 2.3????
Har själv pratat med autotech och dom sa att 2.0 blocket har tjockare cylinderväggar och går att trimma lite mer än 2.3!!!

Tom Darth Vader
11 december 2009 · 1 644 Inlägg

Nmkj83 skrev:
Okej konstigt då att jag har mätt att det skiljer 5-6milimeter mellan dom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Prata du med autotech får du höra vad dom säger!! Bästa blocket att bygga på!!

Av nyfikenhet, och OT. Fick du ut mer av att skriva 27 st utropstecken istället för ett?

Ontopic: Vad gäller maskinellt så är det ju samma felsökning som gäller för svensksålda bilar, de används ju likadant. Väntar dock själv på svar om det är slaglängd eller kolvdiameter som skiljer 2.0 och 2.3 åt wink

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
TurbOla Reservdansk
11 december 2009 · 6 271 Inlägg

Nmkj83 skrev:
Hör hur den går på tomgång ska ticka lite grann i början innan den blir varm men inte mycket gör den det så blir det byte av ventillyftare kostar 1500kr på volvo!

Om lyftarna mår bra ska de inte ticka alls - inte ens när bilen är kall.
När lyftarna börjar bli slitna kan de ticka i början, men ska tystna när motorn blir varm och oljan tunnare.
Då får man ut luften ur lyftarna, vilket orsakar ljudet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
11 december 2009 · 6 271 Inlägg

Nmkj83 skrev:
Ja ja då är det vål så då men skit samma!!! Men konstigt att många bygger på en 2.0 istället för 2.3????
Har själv pratat med autotech och dom sa att 2.0 blocket har tjockare cylinderväggar och går att trimma lite mer än 2.3!!!

Jag har inte hört om någon som byggt på en 2,0a faktiskt.
Leif Hermansson med sin monster 850 på 1140hk använder en 2,4liters dieselmotor.

Det du tänker på är nog 2,4 liters och 2,5 mot 2,3liters motorer.

Där skiljer borrningen sig.

Men det enda som skiljer 2,0 och 2,3 motorer åt är vevaxeln och kolvarna.
Du har annat komp i en 2,0a och annat slag på veven, 76mm mot 90mm på en 2,3a.
Både 2,0 och 2,3 har 81mm borrning.

Annars skulle ju inte så många bygga om sina 2,0or till 2,3or genom att byta kolvar och vevaxel, eller hur?
Inga andra modifikationer.
Bara kolvar och vevaxel.
Du får nog ta och läsa på lite till. smile

Eller överbevisa mig, ge mig ett konkret exempel.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zand
11 december 2009 · 273 Inlägg

jäkla tjöt om slagvolym o cylinderväggar!! undrar bara va ja bör tänka på innan köp. ska ju inte uppnå 800 hästar elelr något. Hade bara tänkt steg 2 eller 3, sedan 3" downpipe med sport kat. Kanske i med R-spridare.

BMW M3 e92 (2009)
BMW 320i (2009)
BMW 320i "Bmw Stance" (2009)
Nmkj83
11 december 2009 · 153 Inlägg

Okej det är llika bra att jag drar mig ur denna diskutionen för det verkar finnas folk som kan mer än andra!!


Ontopic:
Zand lycka till med 855 om det blir av!!

TurbOla Reservdansk
11 december 2009 · 6 271 Inlägg

Zand skrev:
jäkla tjöt om slagvolym o cylinderväggar!! undrar bara va ja bör tänka på innan köp. ska ju inte uppnå 800 hästar elelr något. Hade bara tänkt steg 2 eller 3, sedan 3" downpipe med sport kat. Kanske i med R-spridare.

Du har ingen nytta av R-spridare (tänker du på de gröna 468orna?) om du inte skaffar annan turbo och LMM-hus och sen ett anpassat chip eller en mappning på det.

De vanligaste felen på bilen har redan nämnts, så finns inte så mycket mer att tillägga.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Zand
11 december 2009 · 273 Inlägg

kanske matar på  en 16T som laddar lika mycke

BMW 320i (2009)
BMW 320i "Bmw Stance" (2009)
BMW 320i (2009)
TurbOla Reservdansk
11 december 2009 · 6 271 Inlägg

Zand skrev:
kanske matar på  en 16T som laddar lika mycke

Skillnaden mellan 15G och 16T är inte jätte-enorm.
Hade det varit en 850R hade originalspridarna även räckt till en 19T.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Engen HEAVY METAL
11 december 2009 · 765 Inlägg

ovanför skrevs det om vad jag antar är den berömda packningen mellan motor och växel låda som tenderar till att spricka på 850, Mesta dels på grund av tät vevhus ventilation mm mm!! packningen kostar ca80 kr på volvo har jag för mig när jag köpte min.. Dock kostar jobbet att byta den runt 7000kr ( pris uppgift ca 5 år gammal tyvärr )  jag fick ner det till 3000 på en lite mindre verkstad och det är inget man byter själv bara så där.. mycket skruva och grejor.,! Hur som hellst.. 850in annars har ju några brister som gammal bil..  Över motor bussning som sitter , just det, Ovanför motorn och fäst i torped väggen brukar med största sannolikhet behövas bytas 1 eller 2 gånger på en bil som gått 20+k mil ! du ser lätt om den är sprucken. om den är sprucken rejält kan du höra ett lite dunk när du släpper av gasen eller kopplar ur, samt att det frestar på Avgassystemet! Ganska lätt att byta själv om man e lite finurlig.!  Servo pumpens lager till remskivan brukar kunna gnissla på många 850is.. Ett väldigt karekaristiskt gnisslande ljud.   Kolla olje locket efter kondens klegg samt efter rost där nedre tröskeln möter bakre hjulhus ( öppna dörren ) tröskeln brukar skava mot lacken där pluss att det samlas en hel del smutts där som "slipar" vid vibrationer.. jag har kapat av den lilla klacken på tröskeln lite grann på min 850is som jag haft just för att slippa detta som är otroligt vanligt på 850in!!
Knarrande framvagn är heller inte helt ovanligt.. För lite fett på styrstoppet eller slitna paralellstag. lätta att byta och ..  Främre hjullager brukar oxå va rätt kassa.. kostar runt 1800kr per styck till framhjulen..  Hyffsat lätt och byta själv.. ganska mycket skruva men inte så svårt!! Kamaxelläges givare brukar kunna orsaka start problem på 850in.,! Tickande ventillyftare, dom ska va tysta när motorn går kall som varm- Bakre Broms OK brukar oxå va standard fel!  Biltemas är faktiskt ett ganska bra val i detta fall och prismäsigt en jävla skillnad..

Dom vanligaste felen jag kan komma på.!   Annars en trevlig bil med otroligt gott motor ljud med Femman!! saknar mina båda lite ibland.. mäst min röda GLT! Lycka till  MVH/adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang