Volvo 740 b230ft massa problem

Jockefr
9 december 2009 · 44 Inlägg

Bytte motor inatt från ET till en FT. Får gnista och soppa, men tänder inte som den ska, med tändföljd 1342(original) tänder den inte alls, då skjuter den bara lågor ur avgassystemet. Men med annan tändföljd 3421 så går den på 2 cylindrar men fortfarande dåligt... svänghjul, kam och vev är nollat enligt handbok, så vad kan problemet vara?

Och någon som vet vilket komp som ska vara i de motorerna original?

ankjaeveln
9 december 2009 · 58 Inlägg

Skrota skiten eller använd den till att tända ljus och grilla korv med tongue

haha ett skämt btw

Jockefr
10 december 2009 · 44 Inlägg

aa med dessa flammor så hade de funkat fint xD

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
10 december 2009 · 3 180 Inlägg

du satte tändkablarna efter siffrorna på fördelarlocket,va?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
turboforssen Telge Drifting Team
10 december 2009 · 5 398 Inlägg

vad har du gjort på ft:en då?
kolla så kamremen står helt rätt
hur satte du svänghjulet då?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Jockefr
10 december 2009 · 44 Inlägg

NITROUS:

japp satte kablarna efter sifrorna på locket. om man står framför bilen så blir de 4312, från vänster.
bara att då tände den inte alls, men däremot när vi satt kablarna 2431 (inte helt säker på att de va denna följden, lekte med kablarna och då starta den helt plötsligt tongue) så starta den och gick på 2-3 cyl..


turboforssen:

har inte gjort nått med den. har haft den ståendes och när min et inte funka så slängde jag i den ist.
har nollat både veven kamen balansaxeln, enligt nollningspunkterna. har även testat att vrida kamen ett varv ifall den skulle sitta ett varv fel. men då gick den inte alls.
svänghjulet satte vi så att positions piggen lr va de heter stog på kl9, lr en kompis satte de så och när ja frågat så e han helt säker på att han satte de så och ja sa till honom att de skulle vara så. testade att byta fördelarlock pga att de gammla kom iklämm när vi satte i motorn, så de va glapp i de gammla men gjorde ingen skillnad. sad

Senast redigerat av Jockefr (10 december 2009)

patrik89
11 december 2009 ·

Ah, glöm vad jag skrev, kom på det imorse när jag vakna big_smile

Senast redigerat av patrik89 (11 december 2009)

Jockefr
11 december 2009 · 44 Inlägg

patrik89 skrev:
Låter som att inte tändkablarna sitter rätt om han skjuter..2-1-3-4 Med början ifrån HÖGER på fördelarn när du står framför motorn är rätt. du har satt det där fel du

inte för att vara sån men ja skrev att de sitter 4312 från vänster wink om inte jag har helt fel så e de samma sak som 2134 från höger wink

alexbenhard Hemlig Agent
11 december 2009 · 1 115 Inlägg

Är det tätt på trycksidan?
Om inte så kan man få väldigt dålig gång och eldkvastar ur avgasröret.

Hände mig när jag sköt bort dumpen..

MVH. Alex

Jockefr
11 december 2009 · 44 Inlägg

alexbenhard skrev:
Är det tätt på trycksidan?
Om inte så kan man få väldigt dålig gång och eldkvastar ur avgasröret.

Hände mig när jag sköt bort dumpen..

MVH. Alex

de har jag faktiskt inte kollat. yikes kanske missat nån slang klämma men den borde tända på riktiga tänd inställningar? :S

får kolla detta när ja kommer till garaget imorgon smile

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
11 december 2009 · 3 180 Inlägg

du vet att ettans cylinder är längst mot fronten på bilen? satte du dit ETns svänghjul när du bytte och nollade det rätt?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Jockefr
11 december 2009 · 44 Inlägg

NITROUS skrev:
du vet att ettans cylinder är längst mot fronten på bilen? satte du dit ETns svänghjul när du bytte och nollade det rätt?

japp 1an fram 4an bak. Et:ns svänghjul för att kunna använda hallgivaren. pga piggen som inte finns på FT:ns svänghjul. och satte piggen kl 9 framför startmotorn.
nån som kan lägga in en bil lr länka bild på hur svänghjulet ska sitta så ja kan se att de vi satt stämmer.. tongue hoppas att de gör de. annars blir ja ledsen xD

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
11 december 2009 · 3 180 Inlägg

Jockefr skrev:

NITROUS skrev:
du vet att ettans cylinder är längst mot fronten på bilen? satte du dit ETns svänghjul när du bytte och nollade det rätt?

japp 1an fram 4an bak. Et:ns svänghjul för att kunna använda hallgivaren. pga piggen som inte finns på FT:ns svänghjul. och satte piggen kl 9 framför startmotorn.
nån som kan lägga in en bil lr länka bild på hur svänghjulet ska sitta så ja kan se att de vi satt stämmer.. tongue hoppas att de gör de. annars blir ja ledsen xD

när ettans cylinder är i topp, ska piggen på hjulet vara i hålet för startmotorn

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Louksor
11 december 2009 · 1 915 Inlägg

Bild finns här: http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=44647


Jockefr skrev:

NITROUS skrev:
du vet att ettans cylinder är längst mot fronten på bilen? satte du dit ETns svänghjul när du bytte och nollade det rätt?

japp 1an fram 4an bak. Et:ns svänghjul för att kunna använda hallgivaren. pga piggen som inte finns på FT:ns svänghjul. och satte piggen kl 9 framför startmotorn.
nån som kan lägga in en bil lr länka bild på hur svänghjulet ska sitta så ja kan se att de vi satt stämmer.. tongue hoppas att de gör de. annars blir ja ledsen xD

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Xuri One Man Clan
11 december 2009 · 4 287 Inlägg

du måste ha satt svänghjulet fel... de är bara svänghjulet som påverkar när du får gnista...

Du har inte hallgivare i fördelarn ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
ankjaeveln
12 december 2009 · 58 Inlägg

Svänghjulet sitter rätt, men däremot ska elsystemet till motorn bytas, kablar är av och bonnmekade lite här o var... (Är med o skruvar med bilen)

Jockefr
12 december 2009 · 44 Inlägg

Xuri skrev:
du måste ha satt svänghjulet fel... de är bara svänghjulet som påverkar när du får gnista...

Du har inte hallgivare i fördelarn ?

hallgivaren sitter fastmonterad bak på blocket till svänghjulet.

Oves_Bror
12 december 2009 · 456 Inlägg

Och du flyttade över termotidgivaren från den gamla toppen till den nya, eller bytte du toppen?

growing old is mandatory growing up is optional
Jockefr
13 december 2009 · 44 Inlägg

Oves_Bror skrev:
Och du flyttade över termotidgivaren från den gamla toppen till den nya, eller bytte du toppen?

japp den flyttade jag över och är inkopplad som den ska.. ska byta kabelhärva och boxar för å se om de kan vara nått fel där sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang