Hur är M50b25 motorn?

Tony_
8 december 2009 · 68 Inlägg

Hej! Funderar på att köpa en 325i e36. Tänkte om det är någon med efarenhet av motorn M50B25 som kan berätta lite om den. Hur den är att skruva i, alltså om det är lätt osv? Vanliga fel? Samt om det har gjorts några stora förrändringar i motorns utförande från de olika modell åren? cool

Mvh Tony

Senast redigerat av Tony_ (8 december 2009)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
8 december 2009 · 3 180 Inlägg

skottsäker motor som håller äckligt länge bara du sköter om den.

fixa rubriken om du inte vill ha tråden låst.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
MRapollo
8 december 2009 · 400 Inlägg

en bra sida är ju att kolla in www.autopower.se stå allt om bmw smile

dawwe ...has left the building...
8 december 2009 · 4 474 Inlägg

I grunden en utomordentligt bra motor. Svagheter: Tändspolarna på M50 utan vanos var lite si-så där (dvs fram till o med -92). Vattenpumpen ger upp oftast kring 15-20" mil, byt till en med metall skovel.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
guwib
8 december 2009 · 624 Inlägg

termostathus bytes också lämpligtvis ut till ett i alu...

who´s the man?
Tony_
9 december 2009 · 68 Inlägg

dawwe skrev:
I grunden en utomordentligt bra motor. Svagheter: Tändspolarna på M50 utan vanos var lite si-så där (dvs fram till o med -92). Vattenpumpen ger upp oftast kring 15-20" mil, byt till en med metall skovel.

Så då är det nästan lika bra att byta pump om bilen har gått över 20000 mil? Var och tittade på bildelsimporten.se och dom hade vattenpump för ca 600 + moms men det stod dock inte om det var metall impeller.

dawwe ...has left the building...
9 december 2009 · 4 474 Inlägg

Tony: Mekonomens/ADs pumpar har metall impeller (eller hade det när jag köpte en i höstas iaf). Be o få kolla på pumpen innan köp för att vara på den säkra sidan.

Senast redigerat av dawwe (9 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Beeenny
9 december 2009 · 982 Inlägg

hade en e36 325 som vinterbil för nått år sen..grymt roliga bilar inte svårare än att skruva t.ex volvo = grymt simpelt

hest
9 december 2009 · 181 Inlägg

M50n är en fruktansvärt pålitlig motor, den enda större skillnaden som är mellan årsmodellerna är när vanos kom -93, då det skiljer en hel del delar.

Vad som är bäst av med eller utan vanos är väl en smaksak, som tidigare sagts är tändspolarna lite sisådär på de utan vanos och ja, de är dyra att byta.

Men att meka i är det inga som helst problem, det kan vara lite trångt, men allt är relativt, delarna finns i en uppsjö på skrotar och även på biltema, om du vill ha något budget alternativ dvs. annars är bmws orginaldelar billiga i de flesta fall.

Det enda man ska tänka på är att byta olja och filter emellanåt. min tickade som fan när jag köpte min, bytta olja och filter, gick som en dröm direkt när jag provstartade den i minusgrader. Men byter du med jämna mellanrum är det en fruktansvärt pålitlig maskin, har haft väldigt många i familjen, ingen som har krånglat nåt märkvärt någon gång, tål en hel del stryk.

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
Tony_
13 december 2009 · 68 Inlägg

dawwe skrev:
Tony: Mekonomens/ADs pumpar har metall impeller (eller hade det när jag köpte en i höstas iaf). Be o få kolla på pumpen innan köp för att vara på den säkra sidan.

Ok, tack! Ska be å få kolla på dom när det blir aktuellt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang