Hur kopplar man en batteri i bagaget

ventovr6
16 december 2009 · 36 Inlägg

Hej.

Har en vento vr6 -97

Hur kopplar man en batteri i bagaget.

hur gör man för att inte batteriet tar slut.


tacksam för svar
______________________________________________________________________________________

är du sugen för att tjäna lite pengar.
är du bra på att bygga saker i bilen av Glasfiber.


jag är sugen för att bygga en rym ljud i bilen men vet inget om Glasfiber eller hur man anväder det

tacksam för svar

Senast redigerat av ventovr6 (16 december 2009)

Volkswagen vento vr6 "my vr6" (1997)
attityds_problem
16 december 2009 · 199 Inlägg

du drar plus kabeln fram till plus polen på batteriet bak, sen jordar du batteriet i skuffen i plåten där , sen var det klart

Rock-Star
16 december 2009 · 2 982 Inlägg

attityds_problem: pallar generatorn ladda båda batterierna. tänkte på kapacitet.
hur förstår batteriet att nr1 är fullt och nu kan jag ladda nr2 eller liknande.

attityds_problem
16 december 2009 · 199 Inlägg

jag har inte haft några problem med mina batteri, har haft av olika fabrikat och av olika ah . jag har en 100ah generator och det är inga problem att ladda upp mina batterier och jag har fortfarande inte haft några blinkande lampor, jag har  batterier nu samanlagt 300ah , slutsteget ligger på 5800wrms och man brukar säga ett batteri per 1000w.

M_icke_
16 december 2009 · 3 466 Inlägg

Residence skrev:
attityds_problem: pallar generatorn ladda båda batterierna. tänkte på kapacitet.
hur förstår batteriet att nr1 är fullt och nu kan jag ladda nr2 eller liknande.

Den laddar ju båda samtidigt.
Det är ju ett helt system och helas systemet laddas ihop alltså laddar den båda batterierna samtidigt lika mycket. Man ska bara se till att ha ordentliga kablar emellan batterierna.
Man kan dessutom sätta batteriseparator.

Generatorn pallar ju att ladda men man får tänka på att det tar dubbelt så lång tid..

Tänk på att sätter du ett nytt batteri bak bör du sätta ett nytt fram med.

Dessutom ska man tänka på att förstärka jorden på orginalbatteriet med lika stor kabel som man drar bak. Har sett många som inte gör detta..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Janneutanb
16 december 2009 · 7 272 Inlägg

Dessutom bör du ha säkringar vid bägge batterier.

stRaend
16 december 2009 ·

är sökfunktionen trasig? hmm

ventovr6
16 december 2009 · 36 Inlägg

ok tack för allt svar men någon som kan säga exakt hur jag ska göra steg för steg

Volkswagen vento vr6 "my vr6" (1997)
stRaend
16 december 2009 ·

finns massa trådar om detta. men först så sätter du fast ett batteri i bagaget, sedan så drar du en kabel från batteriet ifram till batteriet i bak. Kabeln ska/borde avsäkras i båda ändarna max 30cm från batterierna. om du har en 50mm2 så avsäkras den max 250A. Sedan så jordar du batteriet i bagaget och även det ifram med misnt lika stor kabel som du har dragit som plus mellan batterierna. Hoppas det hjälpte.

ventovr6
17 december 2009 · 36 Inlägg

Hej!!!

tack för hjälpen men jag är helt kass på det här det är min första gång.

50mm2 så avsäkras den max 250A........vad är det här

Volkswagen vento vr6 "my vr6" (1997)
stRaend
18 december 2009 ·

ifall om det blir kortslutning så går säkringen istället för att det ska börja brinna i bilen.

BJonsson
18 december 2009 · 4 074 Inlägg

Ska du stoppa i ett extra batteri så kan det vara bra och uppdatera dom andra kablarna oxå!
Generator till batteri.
Batteri till kaross.

Kom ihåg att använda samma tjocklek till allt för bästa resultat!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
stRaend
18 december 2009 ·

stRaend skrev:
finns massa trådar om detta. men först så sätter du fast ett batteri i bagaget, sedan så drar du en kabel från batteriet ifram till batteriet i bak. Kabeln ska/borde avsäkras i båda ändarna max 30cm från batterierna. om du har en 50mm2 så avsäkras den max 250A. Sedan så jordar du batteriet i bagaget och även det ifram med misnt lika stor kabel som du har dragit som plus mellan batterierna. Hoppas det hjälpte.

glömde visst nämna generator kabeln mad tongue

volvo855t5r
18 december 2009 · 217 Inlägg

kan man bruke 20mm2 kabel mellom batteriene, jeg tenker på å montere inn ett ekstra batteri selv.
eller blir det for lite, kommer kansje ann på hvor stort sterioannlegget er?


(låner tråden litt)

Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
attityds_problem
18 december 2009 · 199 Inlägg

volvo855t5r skrev:
kan man bruke 20mm2 kabel mellom batteriene, jeg tenker på å montere inn ett ekstra batteri selv.
eller blir det for lite, kommer kansje ann på hvor stort sterioannlegget er?


(låner tråden litt)

jag skulle inte använda mindre än 35mm2 kabel mellan batterierna.

volvo855t5r
18 december 2009 · 217 Inlägg

attityds_problem skrev:

volvo855t5r skrev:
kan man bruke 20mm2 kabel mellom batteriene, jeg tenker på å montere inn ett ekstra batteri selv.
eller blir det for lite, kommer kansje ann på hvor stort sterioannlegget er?


(låner tråden litt)

jag skulle inte använda mindre än 35mm2 kabel mellan batterierna.

tack, jeg tenkte at sterioen har 20mm2 kabel, burde det ikke være mindre belastning på det andre batteriet?ladingen fra generatoren gir jo ikke mye belastning, som sagt ikke koblet dette før så litt usikker.
Bedre å spørre en gang for mye

Senast redigerat av volvo855t5r (18 december 2009)

Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang