Retepoj skrev:
Iam2fast4U skrev:
Retepoj skrev:
Hejsan!
Har gjort ett litet misstag, tog tjejens bil nyckel, för att bryta bort en sak på en generator och den gick... av.
Den är en
Volvo 740 -86, självklart med centrallås, vilket innebär att den inte går att sticka ner en ståltråd genom kanten på dörren och dra upp "låspiggen" eftersom den går ner. Jag har en annan nyckel, men den går inte att låsa upp med, men skall funka att starta bilen med, tydligen är det huvudnyckeln som jag bröt sönder.
Jag vill nu försöka få upp bilen!1, slå sönder förarrutan och sättta dit en ny, eller om möjligt ta fram en rondell och skära sönder huven, eftersom jag har en huv hemma i samma färg. Men kan man koppla om något i motorrummet så låset går upp, inte för att jag tror det, men ändå.
Jag hoppas att ingen moderator tar bort denna tråd, eftersom jag är lite behov av hjälp, tack.MPZ-368, bilen ägs av Alexandra Grönberg.
Det går visst låsa upp en 740 med centrallås med en svets tråd som man böjer som en krok
har gjort det både på min och polarens volvo 740

Du måste bara veta vart du ska haka i kroken, lyckas du låses alla dörrar + koffertluckan upp
Okej, vars skulle du krokat fast då, finns ju bara ett alternativ och det är handtaget, och tror inte tråden skulle hålla för det...
Så jag kom på en lösning... Fixade en bakdörr inatt + en rattstång (MED NYCKEL), sedan började jag väl där vid 3 inatt, nu är den lös och den nya halvt inne. Det var ett jäkla göra, eftersom jag inte kunde flytta bilen på grund av rattlås, så jag fick cykla till mor och far och hämta verktyg, tror jag cyklat dit 10 gånger innan allt var lös

.
Vart ju inte enklare av att man var halv full när man började också, men jag lovar att jag är nykter nu, håller på att frysa ihjäl, ska käka nu och ut igen

.
Jaja, hoppas ni sovit gott

.
Du petar loss gummi listen som går längst ned på rutan på förardörren i högra hörnet, jag brukar dra bort den med typ 3cm så att det går enkelt och sätta tillbaka den.
Sen tar du en vanlig gassvetstråd, tror jag hade 2-3mm, den måste böjas på ett speciellt sätt, och den ska vara ca: 30-40cm lång, den ska se ut ungefär som ett " J " med en snäv böj längst ned
Sen sticker du ned svetstråden i hålet där gummi listen ska sitta
Har man haft en 740 dörr isär innan vet man vad man är ute efter, man ska ta kroken och få in den i en metallring/plastring, den här ringen är olika stor på olika modeller har jag märkt dvs olika svårighetsgrad att få in kroken i.
Får du in kroken i öglan är det bara att rycka och då låses framdörren och resten av dörrarna upp + i vissa fall koffertluckan.
Det har jag och polaren testat på både volvo 740 88a Sedan med centrallås monterat orginal och volvo 740 88b kombi med eftermonterat centrallås
Det fungerade klockrent på båda, Det är ett jävla pill första gången, tränar man med dörrsidan borttagen så är det rätt enkelt sen.
Vi lyckades även korta ned tiden att ta oss in i bilarna avsevärt...
Ena bilen var min som vi tränade på och den andra bilen var en annan polares som vi skulle plocka ur ljudsystemet ur kofferten på bilen för och skrämma han lite.