Hur tätt ska ett avgassystem vara?

iigloo
4 september 2006 · 16 Inlägg

Bytte halvsats på volvo i mars på min 940 och det pyser fortfarande i skarvarna. Enligt volvo blir det aldrig tätt och det är så? När jag bytte på min 240 blev det så tätt att man kunde "döda" motorn genom att hålla för utblåset. Används inte pasta vid montering på verstad längre? Är volvo bara slöa och skyller på konstruktionsfel eller? Alltså, hur tätt ska ett avgassystem vara?

OLW
4 september 2006 · 69 Inlägg

Alla gånger som jag själv bytt system så har jag fått det 100% tätt. Om jag klarar det måste även en verkstad klara av det. Och ja det skall inte läka någonstans.

iigloo
4 september 2006 · 16 Inlägg

Med andra ord, volvo är slöa och vill inte garantifixa mitt avgassystem som de så dåligt bytte?

Germax
4 september 2006 · 12 086 Inlägg

Det ska vara 100% tät.. 99% gör inget men givetvis går de att få helt tätt.. dålig jävla ursäkt från Volvo.

Miklen
4 september 2006 ·

Använder man rätt grejer så ska d bli 100% tätt. Monteringspasta funkar väl om man nu skruvar ihop systemet..annars e d ju bara te att svetsa noggrant.. smile

bark_turbo Power by S13
4 september 2006 · 271 Inlägg

jag vet inte om det blir någon skillnad att åka med ett som är 100% tätt eller inte, men min bil öka i lamba-värdet när jag skulle besiktia bilen och efter det så tog jag och svetsade hela skiten så det inte läckte något mera och då blev mitt lambda-värde bra igen!!!

bumpe Lastbilsmekaniker
4 september 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, hur sitter klämmorna monterade? De ska ju sitta nån millimeter utanför där snittet slutar... Alltså man ska se precis där snittet slutar...

iigloo
12 september 2006 · 16 Inlägg

Nu har 940;n varit i två omgångar hos volvo och de har smetat runt med lite pasta i skarven mellan gamla och nya delen på avgassystemet och det läcker fortfarande. Volvo säger att det blir tätt med tiden, vilket skitsnack. Om jag hade garage skulle jag dra isär skiten, göra rent, täta och få det fixat. Så irriterande.

EDIT: Såg att klammorna sitter för långt fram och att läckaget är mellan klamman där skåran på röret börjar. Så vad jag förstår så är det bara att flytta klamman och sätta den precis över det stället?

Senast redigerat av iigloo (14 september 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang