Problem med vw Bora i kylan

zeid
30 december 2009 · 2 Inlägg

Hej!
Jag har nyligen köpt en vw Bora från 99 som är förvånadsvärt hopplös nu i vinterkylan. För några dagar sedan skulle jag och en kompis ut med bilen, den stod på uppfarten utanför huset och temperaturen ute var -1. Direkt upptäckte jag att centrallåset slutat fungera och funkade bara för en dörr, tänkte skit samma vi kör ändå, så jag startar bilen och öppnar dörren för kompisen på passagerar sidan, men då gick den inte att stänga igen. Dörren bara "studdsar tillbaka" igen när man ska stänga.

Efter lite rengöring av rutorna så tänkte vi rulla iväg men när jag lägger in ettan och ska köra vill bilen bara inte rulla. Motorn och allt är igång och parkeringsbromsen är nere men bilen liksom sitter fast, precis som att man dragit åt just handbromsen. (Kan tillägga att jag överhuvudtaget inte använder handbromsen under vintern). Till slut lyckades vi rulla iväg men efter bara några hundra meter började det lukta bränt gummi riktigt starkt innuti bilen. Jag parkerar och går ner och känner att lukten kommer starkt från båda bakdäcken. (Misstänker lite att bromsarna låst sig, men bilen är lika pigg som vanligt, den känns inte något tyngre än normalt). Det slutar i alla fall med att jag kör tillbaka, parkerar bilen o tar bussen.

Nu idag skulle jag ut igen, och exakt samma sak händer, förutom lukten av bränt gummi och att bilen fastnar. Idag rullade den iväg lätt, men det kommer fortfarande en svag lukt från höger bakdäck, men ganska svagt. De andra däcken är helt okej. Bilen fungerar mycket bra när det är lite varmare, har haft den i tre veckor och i början fungerade allt klockrent, vilket det fortfarande gör i lite bättre temperaturer eller när den stått i garage över natten.

Är detta normalt? Verkar lite surt, visst är det kallt ute, men så kallt är det inte. Tänkte kolla lite om någon som vet lite varför det är såhär, eller är det bara att rulla in den på verkstaden? Så fort bilen är varm, eller att det är varmt ute så fungerar den som sagt klockrent, finns inget att klaga på.

Tack så mycket smile

fubick
30 december 2009 · 29 Inlägg

zeid skrev:
Hej!
Jag har nyligen köpt en vw Bora från 99 som är förvånadsvärt hopplös nu i vinterkylan. För några dagar sedan skulle jag och en kompis ut med bilen, den stod på uppfarten utanför huset och temperaturen ute var -1. Direkt upptäckte jag att centrallåset slutat fungera och funkade bara för en dörr, tänkte skit samma vi kör ändå, så jag startar bilen och öppnar dörren för kompisen på passagerar sidan, men då gick den inte att stänga igen. Dörren bara "studdsar tillbaka" igen när man ska stänga.

Efter lite rengöring av rutorna så tänkte vi rulla iväg men när jag lägger in ettan och ska köra vill bilen bara inte rulla. Motorn och allt är igång och parkeringsbromsen är nere men bilen liksom sitter fast, precis som att man dragit åt just handbromsen. (Kan tillägga att jag överhuvudtaget inte använder handbromsen under vintern). Till slut lyckades vi rulla iväg men efter bara några hundra meter började det lukta bränt gummi riktigt starkt innuti bilen. Jag parkerar och går ner och känner att lukten kommer starkt från båda bakdäcken. (Misstänker lite att bromsarna låst sig, men bilen är lika pigg som vanligt, den känns inte något tyngre än normalt). Det slutar i alla fall med att jag kör tillbaka, parkerar bilen o tar bussen.

Nu idag skulle jag ut igen, och exakt samma sak händer, förutom lukten av bränt gummi och att bilen fastnar. Idag rullade den iväg lätt, men det kommer fortfarande en svag lukt från höger bakdäck, men ganska svagt. De andra däcken är helt okej. Bilen fungerar mycket bra när det är lite varmare, har haft den i tre veckor och i början fungerade allt klockrent, vilket det fortfarande gör i lite bättre temperaturer eller när den stått i garage över natten.

Är detta normalt? Verkar lite surt, visst är det kallt ute, men så kallt är det inte. Tänkte kolla lite om någon som vet lite varför det är såhär, eller är det bara att rulla in den på verkstaden? Så fort bilen är varm, eller att det är varmt ute så fungerar den som sagt klockrent, finns inget att klaga på.

Tack så mycket smile

Jag har ALDRIG varit med om det du skrivet. Jag bor visserligen inte i Norrland men här i Skåne kan vara kallt med. Funkar värmen i bilen? Blir det snabbt varmt? Att dörrarna "strutsar" kan bero på att det har bildats is innanför dörren deta pga dörrarna inte är 100% tätat.

twin_cam Smålänning
30 december 2009 · 7 877 Inlägg

Verkar skumt...

Det med låset är förmodligen att det helt enkelt frusit, har ju vart rätt fuktigt, och slog om plötsligt till kyla... Alla bilar gillar inte det... Samma med centrallåset. Det brukar hoppa igång om man vrider lite fram och tillbaka med nyckeln några gånger.

Men det med gummilukten verkar konstigt.. Säker på att bromsarna inte ligger på? Kände du på fälgarna när du kom tillbaka? Behöver inte vara mycket det ligger på för att det ska börja lukta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mattisbig45 jabaär
30 december 2009 · 103 Inlägg

Man ska alltid använda handbromsen oavsett årstid,det är just därför dom jävlas för att man INTE använder dom. som allting annat på bilen så måste även den biten servas o smörjas o hållas i skick.
som sagts tidigare,så känn på fälgarna om dom blir varma,verkar konstig om det luktar gummi tycker jag, kan förstå om det luktar bromsbelägg.kan ju vara de som ligger lite på o  inte h-bromsen. att dörren studsade tillbaka är väl bara låset som låg kvar i stängt läge,kan bli så när det fryser på lite,bara att smörja upp lite

zeid
30 december 2009 · 2 Inlägg

tjenare, tack för alla svaren smile

Var envis nog att ta bilen en sväng idag igen för att se ifall den fortfarande var tokig. Den fungerade väldigt bra idag, kunde göra massa ärenden. Senare på kvällen skulle jag ut o tanka, men då kom den starka lukten tillbaka (fast det luktade annorlunda nu, mera bränt om man säger så). Jag stannade vid sidan vägen och såg att det ryker ganska starkt av vit rök från just höger bakdäck.

Om man kollade genom fälgen och på "bromsskivan", eller vad det heter, i alla fall den skivan som finns där så såg man att den var röd av värme och att röken kom därifrån. Förmodligen är det något som låst sig i bromsarna. Tror ni detta är något komplicerat att åtgärda? Såg inte så trevligt ut alla fall smile

Får bli raka vägen till verkstaden efter nyår.

norpan1
30 december 2009 · 1 043 Inlägg

Inte så svårt att åtgärda, kan vara så enkelt att det räcker med att smörja upp bakbromsarna.
I värsta fall får du byta klotsar, skivor och bromsok, men man skall ju inte tro det värsta.

twin_cam Smålänning
30 december 2009 · 7 877 Inlägg

Förmodligen är det något i bromsarna som frusit eller börjat kärva av fukten.
Förmodligen bromsoket, men vi får hoppas det går att väcka till liv.

Sen tycker jag du ska börja använda handbromsen. Jag använder alltid min och den har aldrig fastnat ens vid 17 minus smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
LAE
30 december 2009 · 121 Inlägg

Med risk för att bli idiotförklarad av alla VW/ Audi -nördar har jag följande erfarenhet av VW-Golf kontra de Volvo-bilar jag har haft under årens lopp. I familjen finns nu en VW-Golf -98 och denna bil har haft följande problem vilket inte någon Volvo-bil jag har ägt har har varit betingat med. Bakluckan på Golfen är svår att få upp, ibland helt omöjlig, ibland via centrallåset, ibland via nyckel. Luckan över tanklocket isar fast, konstruktörerna har inte varit så smarta att designa den så att man får in fingret utan det blir att ta fram en skruvmejsel och benda upp luckan. Isbildning efter framdörrarna från a-stolpen så att det bildas is längst ner och att dörren inte går att öppna helt utan risk för deformerad dörr längst ner. Nu bör det väl påpekas att både Golfen och Volvon står mest ute med motorvärmare och kupevärmare och att det ibland snöar och snön tinar och isar fast efter sidorna. I alla fall finns problemen med Golfen men inte med Volvon (nuvarande) eller någon annan Volvo som jag tidigare ägt, 855R, 745 Turbo, 245 Turbo, 264 GLE och 142 GL. Min förklaring till det hela Volvo är utvecklad i Sverige med vinterklimat, VW är utvecklad i Tyskland vars vinter mest liknar en lång rengnig höst. Känslan finns inte att tänka på att saker och ting kan frysa fast, klimatet på hemmaplan blir dominerande. När det gäller att i övrigt fungera med start och körning i vinterklimat har jag inget att anmärka på när det gäller Volvo eller VW.

Senast redigerat av LAE (30 december 2009)

Opel Vivaro (2007)
henke_99 Offroad Racing
30 december 2009 · 3 122 Inlägg

Problemet med handbroms på vintern är inte stark kyna utan växlingar mellan plus och minusgrader. Ställer man bilen o drar p-bromsen när det är plus o det sedan fryser tills man ska åka igen är det stor risk att vajrarna frusit fast... Förekomsten av salt kan dock påverka detta även en bit ner på minussidan.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang