Chippa Golf GTI - Stertman eller Vtech?

GTI_Jocke
30 december 2009 · 217 Inlägg

Man hör lite folk som klagar på Vtech men ingen som klagar på Stertman om ostabil effekt och sånt. Men dom som klagar på Vtech har ju Stertman.

Das Auto
Ante1980 Anläggnings arbetare / Maskinförare
30 december 2009 · 5 Inlägg

Jag har trimmat min Octavia RSII med Vtech 270hk/440nm med RTS..
Jag har inte bänkat men delar mina erfarenheter från sommaren.. Jag har kört ca: 1000 mil med detta program, bilen drar jämt o fint genom hela registret, har inte märkt någon instabil effekt.. SKilllnaden mot orginal är enorm med mina mått mätt.. Jag är ingen som kör på bana eller strip utan vanlig gatkörning med lite motorvägs o rödljus rejs.. Har inte märkt något slitage på bilen. Är väldans nöjd med mitt val av Vtech..
Detta skrivet som konsument och inget annat..

Jag har oxå följt trådarna om Vtech och det påminner ofta om sandlåda, pajkastning eller vad det ska kallas.. Generellt så läser jag sällan kritik mot Vtech från någon som kör med Vtech...

rian
30 december 2009 ·

Vill inte blanda mig i angående företagen MEN om man ska jämföra prestanda
ska det va på lika villkor dvs i detta fall en gti med ko3 turbo med avgas hela vägen..
Man kan inte blanda in Skodor, Golfar, Cupror som har ko4 turbos känns inte
rätt enligt mig.Personligen hade jag provat båda och tagit det som känns
rätt för dig, tror att båda företagen har 30 dagars öppet köp.. mvh

PS för att få en stabil effekt på dessa motorer behövs  en bättre IC
annars när 5ans vx läggs i så känns det som du åker in i väggen
speciellt om du kör på något event en varm dag..

GTI_Jocke
30 december 2009 · 217 Inlägg

Ante1980 skrev:
Jag har trimmat min Octavia RSII med Vtech 270hk/440nm med RTS..
Jag har inte bänkat men delar mina erfarenheter från sommaren.. Jag har kört ca: 1000 mil med detta program, bilen drar jämt o fint genom hela registret, har inte märkt någon instabil effekt.. SKilllnaden mot orginal är enorm med mina mått mätt.. Jag är ingen som kör på bana eller strip utan vanlig gatkörning med lite motorvägs o rödljus rejs.. Har inte märkt något slitage på bilen. Är väldans nöjd med mitt val av Vtech..
Detta skrivet som konsument och inget annat..

Jag har oxå följt trådarna om Vtech och det påminner ofta om sandlåda, pajkastning eller vad det ska kallas.. Generellt så läser jag sällan kritik mot Vtech från någon som kör med Vtech...

Härligt. Äntligen nån som skriver nåt bra om Vtech typ. Som alla som har Vtech. Har läst på RSklubben och där är ju alla nöjda. Sen är det några som verkligen inte tycker om Vtech. Håller med om pajkastningen där.
Är ju just det där steg 2 som du har med 270hk som folk är riktigt tveksamma till. Men kul att du är nöjd!
Bänka en gång och kolla vad du har då smile

Das Auto
BJM
31 december 2009 · 3 Inlägg

Jag har skrivit det förut och skriver det igen.

Bilen (Skoda Octavia RS Combi -08 2.0TFSI) har nu gått ca 4600 mil och ca 4500 mil av dom med program från V-tech. De första 2000 milen med Steg 1 och resterande 2500 mil med Extreme. Inte en tillstymmelse till problem. Har inga hårdvaruuppgraderingar i eller runt motorn, endast mjukvaruuppgraderingn från V-tech som matas in med en RTS.

Bilen brukas (och måste funka) varje dag. Rullar både i stad, på landsväg och motorväg. Körs med huvet (inga höga varv innan motorn är varm osv) men ibland lite hårdare. Har även kört lite konbana och bankörning och lämnat grymt mycket potentare bilar bakom mig. Effekten är med andra ord stabil och finns där trots att man pressar bilen hårt och länge även när det är sommar och väldigt varmt ute.

De enda nackdelarna som finns att tala om är en emellanåt någorlunda hög oljeförbrukning. Men den verkar många andra 2.0TFSI-ägare ha, oavsett om de kör trimmat eller ej. Den är dessutom direkt knuten till hur hårt man kört. Körde Skåne - Sthlm på 4 timmar och då drog den lite olja...

Angående förbrukning så var det inga problem att köra snålare med Steg 1 än original. Var nere på 0,6 l/mil utan problem med tre pers i bilen och skyltfart på landsväg/motorväg, trots kallstart och en rätt kort sträcka på ett par mil. Med Extreme är det lite svårare att köra extremesnålt, dels går bilen så pass bra att man gärna inte ligger och såsar i högerfilen samt så sticker förbrukningen iväg rätt fort man gjort ett par fullgasacc. Men trots det körde jag på ca 0,75 l/mil tankad förbrukning mätt under 240 mil i Sverige/Norge i somras. Med en snittfart på ca 75 km/h och två pers i bilen samt full semesterpackning. Färddatorn för de senaste 500 milen ligger på 0,79, blandand körning. Senaste mätta tanken var på ca 0,82 l/mil.

Testade lite snabbt med en Racelogic Performacebox i somras och fick dessa tider (för V-tech Extreme med ca 275 & 420 Nm):
0-100 7,0 sek
0-160 15,0 sek
0-180 18,0 sek

Jag är mycket nöjd med mitt val av V-tech och kan rekommendera det till andra. Tycker dessutom att RTS-enheten är sjukt smidig. Men oavsett vilket av de större trimföretagen du väljer kommer du troligtvis bli nöjd, speciellt om det bara handlar om en mjukvaruuppgradering och normal aktiv körning på vanlig väg. Välj det du tycker är smidigast!

Edit: V-tech Extrem kallas även ibland Steg 2.

Senast redigerat av BJM (31 december 2009)

Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08
V-tech RTS Steg Extreme
GTI_Jocke
31 december 2009 · 217 Inlägg

BJM skrev:
Jag har skrivit det förut och skriver det igen.

Bilen (Skoda Octavia RS Combi -08 2.0TFSI) har nu gått ca 4600 mil och ca 4500 mil av dom med program från V-tech. De första 2000 milen med Steg 1 och resterande 2500 mil med Extreme. Inte en tillstymmelse till problem. Har inga hårdvaruuppgraderingar i eller runt motorn, endast mjukvaruuppgraderingn från V-tech som matas in med en RTS.

Bilen brukas (och måste funka) varje dag. Rullar både i stad, på landsväg och motorväg. Körs med huvet (inga höga varv innan motorn är varm osv) men ibland lite hårdare. Har även kört lite konbana och bankörning och lämnat grymt mycket potentare bilar bakom mig. Effekten är med andra ord stabil och finns där trots att man pressar bilen hårt och länge även när det är sommar och väldigt varmt ute.

De enda nackdelarna som finns att tala om är en emellanåt någorlunda hög oljeförbrukning. Men den verkar många andra 2.0TFSI-ägare ha, oavsett om de kör trimmat eller ej. Den är dessutom direkt knuten till hur hårt man kört. Körde Skåne - Sthlm på 4 timmar och då drog den lite olja...

Angående förbrukning så var det inga problem att köra snålare med Steg 1 än original. Var nere på 0,6 l/mil utan problem med tre pers i bilen och skyltfart på landsväg/motorväg, trots kallstart och en rätt kort sträcka på ett par mil. Med Extreme är det lite svårare att köra extremesnålt, dels går bilen så pass bra att man gärna inte ligger och såsar i högerfilen samt så sticker förbrukningen iväg rätt fort man gjort ett par fullgasacc. Men trots det körde jag på ca 0,75 l/mil tankad förbrukning mätt under 240 mil i Sverige/Norge i somras. Med en snittfart på ca 75 km/h och två pers i bilen samt full semesterpackning. Färddatorn för de senaste 500 milen ligger på 0,79, blandand körning. Senaste mätta tanken var på ca 0,82 l/mil.

Testade lite snabbt med en Racelogic Performacebox i somras och fick dessa tider (för V-tech Extreme med ca 275 & 420 Nm):
0-100 7,0 sek
0-160 15,0 sek
0-180 18,0 sek

Jag är mycket nöjd med mitt val av V-tech och kan rekommendera det till andra. Tycker dessutom att RTS-enheten är sjukt smidig. Men oavsett vilket av de större trimföretagen du väljer kommer du troligtvis bli nöjd, speciellt om det bara handlar om en mjukvaruuppgradering och normal aktiv körning på vanlig väg. Välj det du tycker är smidigast!

Edit: V-tech Extrem kallas även ibland Steg 2.

Tack för att du skriver det igen!smile

Das Auto
Ante1980 Anläggnings arbetare / Maskinförare
31 december 2009 · 5 Inlägg

GTI_Jocke skrev:

Ante1980 skrev:
Jag har trimmat min Octavia RSII med Vtech 270hk/440nm med RTS..
Jag har inte bänkat men delar mina erfarenheter från sommaren.. Jag har kört ca: 1000 mil med detta program, bilen drar jämt o fint genom hela registret, har inte märkt någon instabil effekt.. SKilllnaden mot orginal är enorm med mina mått mätt.. Jag är ingen som kör på bana eller strip utan vanlig gatkörning med lite motorvägs o rödljus rejs.. Har inte märkt något slitage på bilen. Är väldans nöjd med mitt val av Vtech..
Detta skrivet som konsument och inget annat..

Jag har oxå följt trådarna om Vtech och det påminner ofta om sandlåda, pajkastning eller vad det ska kallas.. Generellt så läser jag sällan kritik mot Vtech från någon som kör med Vtech...

Härligt. Äntligen nån som skriver nåt bra om Vtech typ. Som alla som har Vtech. Har läst på RSklubben och där är ju alla nöjda. Sen är det några som verkligen inte tycker om Vtech. Håller med om pajkastningen där.
Är ju just det där steg 2 som du har med 270hk som folk är riktigt tveksamma till. Men kul att du är nöjd!
Bänka en gång och kolla vad du har då smile

Under nästa säsong ska bilen förhoppningsvis bänkas.. Mitt mål är att montera avgas, S3 IC o ny soppapump under 2010 sen köra upp till Vtech för att programera om och bänka.. Nu går bilen orginal över vintern för att spara på vintersulorna en av fördelarna med RTS är ju att du kan trimma o göra bilen orginal om du behöver..

sladdandebarnet
31 december 2009 · 135 Inlägg

Det är din egna säljare som kom in och berättade detta om effekten för oss. Vi har ett samarbete med Stertman ja men vi är även återförsäljare för dig och dina produkter smile.

Jag skrev att jag hade gjort mer med min bil och att den inte går att jämföra men du vet vilken A3 som det talas om. Den tycker jag lägger av vid 4000 rpm (linar ut) och det är med just 275hk programmet.
Du vet också vilken Skoda jag pratar om som skall ha 295hk och i en jämförelse med min gamla Volvo som hade 260hk så hade jag mer fart på "teststräckan".
Jag tycker även att en BMW 335 bensin (skillnad på motorkaratktär osv ja jag vet) går bättre och då ska det ju ändå bara skilja 5hk.

Jag tycker det är extremt trist att varje gång denna disskution dyker upp så blir det sandlåda och knorr. Jag har aldrig sett detta mellan Vivo och Ica.
Varför inte bara inse att smaken är som baken delad och det är väl tur det? Trådskaparen frågade efter erfarenheter och vill att folk delar med sig vilket man gör och då spårar det ur.

rian
31 december 2009 ·

BJM skrev:
Jag har skrivit det förut och skriver det igen.

Bilen (Skoda Octavia RS Combi -08 2.0TFSI) har nu gått ca 4600 mil och ca 4500 mil av dom med program från V-tech. De första 2000 milen med Steg 1 och resterande 2500 mil med Extreme. Inte en tillstymmelse till problem. Har inga hårdvaruuppgraderingar i eller runt motorn, endast mjukvaruuppgraderingn från V-tech som matas in med en RTS.

Bilen brukas (och måste funka) varje dag. Rullar både i stad, på landsväg och motorväg. Körs med huvet (inga höga varv innan motorn är varm osv) men ibland lite hårdare. Har även kört lite konbana och bankörning och lämnat grymt mycket potentare bilar bakom mig. Effekten är med andra ord stabil och finns där trots att man pressar bilen hårt och länge även när det är sommar och väldigt varmt ute.

De enda nackdelarna som finns att tala om är en emellanåt någorlunda hög oljeförbrukning. Men den verkar många andra 2.0TFSI-ägare ha, oavsett om de kör trimmat eller ej. Den är dessutom direkt knuten till hur hårt man kört. Körde Skåne - Sthlm på 4 timmar och då drog den lite olja...

Angående förbrukning så var det inga problem att köra snålare med Steg 1 än original. Var nere på 0,6 l/mil utan problem med tre pers i bilen och skyltfart på landsväg/motorväg, trots kallstart och en rätt kort sträcka på ett par mil. Med Extreme är det lite svårare att köra extremesnålt, dels går bilen så pass bra att man gärna inte ligger och såsar i högerfilen samt så sticker förbrukningen iväg rätt fort man gjort ett par fullgasacc. Men trots det körde jag på ca 0,75 l/mil tankad förbrukning mätt under 240 mil i Sverige/Norge i somras. Med en snittfart på ca 75 km/h och två pers i bilen samt full semesterpackning. Färddatorn för de senaste 500 milen ligger på 0,79, blandand körning. Senaste mätta tanken var på ca 0,82 l/mil.

Testade lite snabbt med en Racelogic Performacebox i somras och fick dessa tider (för V-tech Extreme med ca 275 & 420 Nm):
0-100 7,0 sek
0-160 15,0 sek
0-180 18,0 sek

Jag är mycket nöjd med mitt val av V-tech och kan rekommendera det till andra. Tycker dessutom att RTS-enheten är sjukt smidig. Men oavsett vilket av de större trimföretagen du väljer kommer du troligtvis bli nöjd, speciellt om det bara handlar om en mjukvaruuppgradering och normal aktiv körning på vanlig väg. Välj det du tycker är smidigast!

Edit: V-tech Extrem kallas även ibland Steg 2.

Effekten är med andra ord stabil och finns där trots att man pressar bilen hårt och länge även när det är sommar och väldigt varmt ute.


Vill inte tjafsa men där har du fel, du kan inte jämföra din bil på 275 hk med endast mjukvaruppgraderig
mot en som bytt Avgas, ic, mm, och  har likvärdig effekt på pappret, sanna mina ord
du kommer bli rejält avhängd på ett rakt fram event pga värmen..

BJM
31 december 2009 · 3 Inlägg

rian skrev:
Vill inte tjafsa men där har du fel, du kan inte jämföra din bil på 275 hk med endast mjukvaruppgraderig
mot en som bytt Avgas, ic, mm, och  har likvärdig effekt på pappret, sanna mina ord
du kommer bli rejält avhängd på ett rakt fram event pga värmen..

Självklart går en mer trmmad bil bättre, då man oftast får högre effekt över ett bredare register, allt annat vore konstigt. Jag delar bara med mig av mina erfarenheter och berättar att jag inte upplevt någon märkbar gå-in-i-väggen-effekt.

Tyckte att jag kände av något efter 9-10 varv på Mantorp i somras, men eftersom de andra bilarna (med såväl sug- som turbomotorer) inte drog ifrån så tror jag det mest handlar om en invänjning. Dessutom hade jag varv efter varv samma slutfart på rakan (ca 188-190 km/h GPS-fart).

Men är man inte nöjd med en simpel mjukvaruuppgradering är det upp till var och en att välja att ta steget vidare och uppgradera hårdvaran. Det är ju inte så att man gjort den första uppgraderingen i onödan menar jag.

Senast redigerat av BJM (31 december 2009)

Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08
V-tech RTS Steg Extreme
sladdandebarnet
1 januari 2010 · 135 Inlägg

Btw så har jag ingen AWK K04 utan vanlig Garret K04 smile

Evets
3 januari 2010 · 643 Inlägg

Körde min S3a med vtech steg 1. Han inte upp till Extreme då jag valde att bygga vidare bilen.
Men under de månader ja körde med vtech mappen gick den fin fiiiint.

GTI_Jocke
3 januari 2010 · 217 Inlägg

Många nöjda alltsåsmile Mkt NM på vtechs steg oxå. Pallar min Org koppling detta?roll

Das Auto
BJM
3 januari 2010 · 3 Inlägg

Av de bilar jag vet om med denna uppgradering är det ingen som har haft problem kopplingen. Men man bör kanske inte åka och slira på den för skojs skull...

Skoda Octavia RS 2.0 TFSI Combi -08
V-tech RTS Steg Extreme
Yooda
4 januari 2010 · 22 Inlägg

Vet knappt någonting om V-tech eller programvaran för just din bil men kan varmt rekommendera Stertman Motorsport.

Du får kanonservice och dom är otroligt duktiga och vet vad dom snackar om.

Min RS4 hade annan programvara när jag köpte den (tuningchip tror jag?). Bilen gick bra men ibland ostabil och orklös vid låga varvtal och effekten kom alldeles försent..

Blev därför byte till Stertmans programvara (GIAC) och det blev som en ny bil!
Går mycket bättre än tidigare och framförallt från lägre varv.
Visst ja nu har den 25HK mindre än tidigare fast går mycket bättre? Kooonstigt va? wink

Kolla RS4 filmerna PM racing (Stertman) 450HK mot ACE 500+
http://www.garaget.org/video/xtk0rsc7oe59
http://www.garaget.org/video/xin5xqr9d8cc

Säger absolut inte att V-tech har fantasi HK då jag inte vet något om dom men jag skulle inte låta de 20HK extra avgöra valet smile

Audi RS3 "8P" (2012)
GTI_Jocke
4 januari 2010 · 217 Inlägg

Yooda skrev:
Vet knappt någonting om V-tech eller programvaran för just din bil men kan varmt rekommendera Stertman Motorsport.

Du får kanonservice och dom är otroligt duktiga och vet vad dom snackar om.

Min RS4 hade annan programvara när jag köpte den (tuningchip tror jag?). Bilen gick bra men ibland ostabil och orklös vid låga varvtal och effekten kom alldeles försent..

Blev därför byte till Stertmans programvara (GIAC) och det blev som en ny bil!
Går mycket bättre än tidigare och framförallt från lägre varv.
Visst ja nu har den 25HK mindre än tidigare fast går mycket bättre? Kooonstigt va? wink

Kolla RS4 filmerna PM racing (Stertman) 450HK mot ACE 500+
http://www.garaget.org/video/xtk0rsc7oe59
http://www.garaget.org/video/xin5xqr9d8cc

Säger absolut inte att V-tech har fantasi HK då jag inte vet något om dom men jag skulle inte låta de 20HK extra avgöra valet smile

hehe aa det låter ju lustigt. Kanske inte ska stirra på hk antalet då.
Deras kanonservice har jag redan märkt av nu när jag frågat dom lite om allt.
RS4 på klippen går ju för jävla bra!

Das Auto
Yooda
4 januari 2010 · 22 Inlägg

Ne HK tror ja vi kan släppa :? 
Välj dom du känner att du kan lita på och har nöjda kunder. 

Bra service gör att det är kul att köra dit bilen (förutom när det är stora dyra fel) wink
För oss som inte är helt insatta i vad allt är eller vad det gör så tar han sig tid och berättar och förklarar hur saker fungerar, vad han gjort och vad som var felet m.m
Efter andra gången jag var där kom han ihåg vem jag är & vilken bil jag har m.m. När man sen ringer eller åker dit så frågar han hur det gått med det ena och det andra som vi snackat om tidigare.
Det gillar jag starkt!
Känns personligt och väldigt proffsigt med en sådan verkstad-kundrelation och blir så mycket mer än att bara åka och lämna bilen på "verkstaden".

Mvh
Daniel Johansson

Senast redigerat av Yooda (4 januari 2010)

Audi RS3 "8P" (2012)
sladdandebarnet
4 januari 2010 · 135 Inlägg

Kan bara hålla med Yooda. Servicen är kanon och det är personligt. Lite kul att dom kommer ihåg en och att bilen inte bara är en i mängden.

Goffen Administratör
4 januari 2010 · 2 975 Inlägg

Roligt med två chiptillverkare som båda har toknöjda kunder, jag hade ju vtech men vill hålla mig lite opartisk ändå. Nu när du har gett båda tillverkare såhär mycket reklam får du väl rida vågen och be att dom låter dig testa sina respektive chip så kan du ju bilda dig en egen uppfattning smile

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
rian
4 januari 2010 ·

Vill inte klanka ner på andra företag, men Stertman Motorsport har bevisat mer än väl
att dom kan få fart på bilar, Själv är jag supernöjd med vad Golfen presterar irl
tummen upp för ett proffsigt företag som kan sin sak.. mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang