Vw golf 2 -88, problem med bromsarna bak.

VolvoRdesign2012
21 december 2009 · 222 Inlägg

Hej! Jag måste söka om hjälp nu! Jag har ett problem med mina bromstrummor bak på min golf. Jag hade 180mm orginal och jag köpte nya 180mm men dem går ej på. Har även bytt bromsbelägg! Testat med 200mm bromstrummor men då passar ej lagren på axeln ist. Så snälla hjälp men nu alla!!

M.V.H Alexander!

**Rubrik ändrad av moderator.
Läs rubriksanvisningarna
inför nästa post.
MVH jonTe/moderator

81an
21 december 2009 · 566 Inlägg

Släpper du på handbroms backarna så går nog trumorna på lättare.

VolvoRdesign2012
21 december 2009 · 222 Inlägg

81an skrev:
Släpper du på handbroms backarna så går nog trumorna på lättare.

Hur gör jag det?Är inte så ganska kunnig ännu.

norpan1
21 december 2009 · 1 043 Inlägg

Du måste släppa på justeringen och ev handbromsviren.
Justeringen är en liten pinne som dras av en fjäder, den sitter lodrätt.
Tryck upp den så kan du trycka ihop backarna lite till, kolla även att kolvarna i hjulcylindrarna går lätt och inte läcker.
Köp en rephandbok om du behöver mer hjälp, är inte lätt att bara skriva hur man gör, dessutom väldigt viktiga saker bromsarna.

bearz
21 december 2009 · 146 Inlägg

Viktigt är att göra lika på båda sidorna för annars så kommer det bli sneddragning.
Släppa på justering h-vajer gör du vid spaken. 2 st vajrar med vardera 2 muttrar på.
Kolla så att ingen vajer kärvar.
Justera backarna som föregående talare beskriver och detta kan man göra med trumma på men tillverka ett eget verktyg (typ syl).
Justera h-broms efter det.

Vcds
VolvoRdesign2012
21 december 2009 · 222 Inlägg

norpan1 skrev:
Du måste släppa på justeringen och ev handbromsviren.
Justeringen är en liten pinne som dras av en fjäder, den sitter lodrätt.
Tryck upp den så kan du trycka ihop backarna lite till, kolla även att kolvarna i hjulcylindrarna går lätt och inte läcker.
Köp en rephandbok om du behöver mer hjälp, är inte lätt att bara skriva hur man gör, dessutom väldigt viktiga saker bromsarna.

så det är alltså en liten pinne med ett hål som fjädern sitter i? Det är den jag ska skjuta upp? Sen skruva löss vajrarna vid spaken?

VolvoRdesign2012
21 december 2009 · 222 Inlägg

bearz skrev:
Viktigt är att göra lika på båda sidorna för annars så kommer det bli sneddragning.
Släppa på justering h-vajer gör du vid spaken. 2 st vajrar med vardera 2 muttrar på.
Kolla så att ingen vajer kärvar.
Justera backarna som föregående talare beskriver och detta kan man göra med trumma på men tillverka ett eget verktyg (typ syl).
Justera h-broms efter det.

Okej men om jag förstått rätt så ska jag justera (skjuta upp) en pinne som sitter lodrätt och som fjädern är fäst i sen lossa på vajrarna vid handbromspaken? Få kolla om detta funkar imon? Men om det inte funkar vad gör jag då? 

//alexander

bearz
22 december 2009 · 146 Inlägg

Denna kil sitter framåt i färdriktningen. Den dras ner av en fjäder.
Gäller ju att att du även fått ihop bromsbackarna ordentligt och inte satt ihop något fel.
Hjulcylindrarnas kolvar går väl lätt också?

Det skall fungera, annars har du gjort något fel och då är det bara att börja om och kolla om inte något är fel ihopsatt.

Senast redigerat av bearz (22 december 2009)

Vcds
VolvoRdesign2012
22 december 2009 · 222 Inlägg

bearz skrev:
Denna kil sitter framåt i färdriktningen. Den dras ner av en fjäder.
Gäller ju att att du även fått ihop bromsbackarna ordentligt och inte satt ihop något fel.
Hjulcylindrarnas kolvar går väl lätt också?

Det skall fungera, annars har du gjort något fel och då är det bara att börja om och kolla om inte något är fel ihopsatt.

Jag har ju även kollat på bilden på bromsdbackar i verkstadshandboken,och kan inte se att nått sitter fel.

VolvoRdesign2012
10 januari 2010 · 222 Inlägg

Hejsan! Problemet är löst nu iaf,Det funkade som ni sa! Tack så mycket

//Alexander

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang