Avgasvärdena fel vid Besiktning, Nissan 200SX S13!!!

bark_turbo Power by S13
24 augusti 2006 · 271 Inlägg

Hej!

Va och besiktiga min Nissan 200SX idag och det gick helt felfritt fram till att han skulle kolla avgasvärdena!!!

1. CO-halten på tomgång va 2,3 och fick inte va över 0,5!
2. HC-halten på tomgång va 200 och fick inte va över 100!
3. Lambda vid 2500RPM va 1,13 och den skulle ligga runt 1,0!

Hur gör jag för att åtgärda dessa fel???

Tack på förhand
MVH // Marcus

Senast redigerat av bark_turbo (24 augusti 2006)

civic Naturally Aspiranted
24 augusti 2006 · 543 Inlägg

Du kan fuska med HC och CO genom att hälla i lite K-sprit i tanken, men då återstår ju lambda värdet.

Men felet är att Katalysatorn inte renar och Lambdan är kass.
(Kan också va småsaker som temp givare)

bark_turbo Power by S13
24 augusti 2006 · 271 Inlägg

civic skrev:
Du kan fuska med HC och CO genom att hälla i lite K-sprit i tanken, men då återstår ju lambda värdet.

Men felet är att Katalysatorn inte renar och Lambdan är kass.
(Kan också va småsaker som temp givare)

Jo jag vet ju att katen inte riktigt är sitt fulla bruk!! lambdan har jag ingen anning om!! Ingen som något annat på denna bilmodell!! det går inte skruva ned bränsle mängden på något viss???

bark_turbo Power by S13
24 augusti 2006 · 271 Inlägg

Går det inte bara skruva ned CO-Halten på denna bil????

civic Naturally Aspiranted
24 augusti 2006 · 543 Inlägg

Skruva ned? Vet jag inget om men.
Ska du ha ned den före besiktning rekommenderar jag 1 eller 2 flaskor med k-sprit.
Sen i efterhand kan du ju byta Kat & Lambda.

Eller om du har gott om pengar så kan du ta in den på felkoll hos en Nissan firma.

bark_turbo Power by S13
24 augusti 2006 · 271 Inlägg

civic skrev:
Skruva ned? Vet jag inget om men.
Ska du ha ned den före besiktning rekommenderar jag 1 eller 2 flaskor med k-sprit.
Sen i efterhand kan du ju byta Kat & Lambda.

Eller om du har gott om pengar så kan du ta in den på felkoll hos en Nissan firma.

På de flästa bilar kan man själv skruva mängden CO!! fast det värkar inte gå på just min bil

Necrodamus
24 augusti 2006 · 220 Inlägg

Ang. K-sprit/etanol etc. så har det INTE inverkan på HC. Alltså, HC går inte att få ner med hjälp av etanol. Ang. CO halten så går det finfint att skruva ner den på en bil med förgasare, men på en bil med insprutning går det icke. Det är ju det som Lambdan styr bl.a..

Volvo V40 (2003)
Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
bark_turbo Power by S13
25 augusti 2006 · 271 Inlägg

Har kommet fram till att det var lambdan som va kass!!! blir dyrt med en ny sad

Enterprise
25 augusti 2006 · 90 Inlägg

bark_turbo skrev:
Har kommet fram till att det var lambdan som va kass!!! blir dyrt med en ny sad

Jo hur kom du fram till att det var den som vart kass??  har liknande problem på min bil nu.

bark_turbo Power by S13
26 augusti 2006 · 271 Inlägg

Enterprise skrev:

bark_turbo skrev:
Har kommet fram till att det var lambdan som va kass!!! blir dyrt med en ny sad

Jo hur kom du fram till att det var den som vart kass??  har liknande problem på min bil nu.

På min lambda finns det 3 stift!! Signal, jord, förvärmare... så jag och min far tog het enkelt och mäte dessa... och det hände liksom ingenting... sen kan du även kolla om bilen går ryckigt under 3-3.500 rpm så finns det en chans att lambdan är trasig!!!

sir_daniel www.kudoz.se
27 augusti 2006 · 3 802 Inlägg

läckage någon stans på avgassystemet (avgassidan) resulterar i höjda värden, HC kan du ev. få ner genom att serva den och byta olja.

Germax
27 augusti 2006 · 12 086 Inlägg

bark_turbo skrev:

civic skrev:
Skruva ned? Vet jag inget om men.
Ska du ha ned den före besiktning rekommenderar jag 1 eller 2 flaskor med k-sprit.
Sen i efterhand kan du ju byta Kat & Lambda.

Eller om du har gott om pengar så kan du ta in den på felkoll hos en Nissan firma.

På de flästa bilar kan man själv skruva mängden CO!! fast det värkar inte gå på just min bil

Vadå går o skruva CO halt? Co halten är inget man kan justera, det är en biprodukt från motorn som ska tas hand om av katalysatorn och är den paj så blir de skit.

bark_turbo Power by S13
27 augusti 2006 · 271 Inlägg

JapMax skrev:

bark_turbo skrev:

civic skrev:
Skruva ned? Vet jag inget om men.
Ska du ha ned den före besiktning rekommenderar jag 1 eller 2 flaskor med k-sprit.
Sen i efterhand kan du ju byta Kat & Lambda.

Eller om du har gott om pengar så kan du ta in den på felkoll hos en Nissan firma.

På de flästa bilar kan man själv skruva mängden CO!! fast det värkar inte gå på just min bil

Vadå går o skruva CO halt? Co halten är inget man kan justera, det är en biprodukt från motorn som ska tas hand om av katalysatorn och är den paj så blir de skit.

Nee det går ju inte direkt skruva in en exakt halt av CO, det fattar jag ju. Men i en bil program som heter Autodata säger de att en Nissan 200SX S13 med oreglerad katalysator kan man på luftmassemätaren "skruva"/ställa in den så att den med hjälp av lambdan så att det blir rätt mängd. Själv vet jag inte hur det fungerar... men på min går det inte!!

Senast redigerat av bark_turbo (27 augusti 2006)

dstr
28 augusti 2006 · 146 Inlägg

Glöm inte att hög lambda innebära att bilen inte får tillräckligt med bensin. Det är inte nyttigt för delarna att köra runt med en turbomotor som går för snålt.

bark_turbo Power by S13
28 augusti 2006 · 271 Inlägg

dstr skrev:
Glöm inte att hög lambda innebära att bilen inte får tillräckligt med bensin. Det är inte nyttigt för delarna att köra runt med en turbomotor som går för snålt.

Är du säker på detta.. för jag tycker att min drar allderles för mycket!!!!

pv-rules kung
4 september 2006 · 52 Inlägg

co halt= för mycket bränsle på tomgång och om lambdagivaren e kass brukar "motorstyrningslampan" lysa. 


hc halt= för mycket olja i avgaserna, typ slitna ventiltätningar eller läckande turbo, resulterar i kass katt...lös problemet innan du sabbar en ny dyr katt.

bark_turbo Power by S13
6 september 2006 · 271 Inlägg

pv-rules skrev:
co halt= för mycket bränsle på tomgång och om lambdagivaren e kass brukar "motorstyrningslampan" lysa. 


hc halt= för mycket olja i avgaserna, typ slitna ventiltätningar eller läckande turbo, resulterar i kass katt...lös problemet innan du sabbar en ny dyr katt.

Så om jag förstår detta rätt så kan jag sänka CO-Värdet med hjälp utav k-sprit/etanol och HC-Värdet måste jag göra någonting åt???

bark_turbo Power by S13
18 september 2006 · 271 Inlägg

har gjort en om besikning nu och det går fortfarande inte!!!

- Har bytt lambda-sond
- Nu olja
- Nya tändstifft
- och svettsat hela avgassystemet så det är tätt

men det ville sig inte ändå!! lambda värdet klarade sig faktiskt nu, men det va presis...

men CO är fortfarande hög och HC. Ska byta motortempgivaren nu i veckan och se om det gör någon skillnade..

Men jag har en annan intressant fråga som jag inte får svar på!!!! Har den Öppna dumpen något med detta att göra!! många påstår ju att det inte går ha öppen dump med en luftmassemätare???

/marcus

Spelis
18 september 2006 · 1 926 Inlägg

har hört att om man tankar halva tanken med etanol så ska det funka fin fint.

bark_turbo Power by S13
18 september 2006 · 271 Inlägg

Spelis skrev:
har hört att om man tankar halva tanken med etanol så ska det funka fin fint.

Provade det första gången och det hjälpte inte så bra sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang