Kylningsproblem på en Celica

Eggal
12 januari 2010 · 14 Inlägg

attackhamster skrev:
säger bara en sak.. LUFT i slangarna... hade samma problem etc etc... kolla slangen till höger om motorn.. tryck på den fram och tillbaka
eller parkera bilen med en 30grader lutning med fronten framåt... vänta i 30 min... lovar att du får i mer vatten och bilen funkar fint fint

hade samma fel på min gamla celica... 88.. fixade det för 1 månad sen smile

Hade en katastrof dag idag när jag skulle byta kylarvätska och kolla termostaten. När jag skulle ta bort termostathuset från blocket så går en skruv av och sitter nu fast i blocket och man kan inte skruva ur den. Hur f..n ska jag få bort den?! Jävla bil! Jag satte dit allt igen (med en skruv bara) och körde den lilla biten hem. Jag måste ju fixa det på något sätt för jag kan ju inte köra på med en skruv bara då luft kan ta sig in i systemet.

Sen var det samma visa...när jag kom hem och skulle stanna bilen så började mätaren vandra igen. Den övre slangen var glöd het och fläkten var inte igång. Såg på Biltema att det fanns en kylfläkts-adapter som man kunde skarva på den övre slangen med en givare på så att fläkten startar den vägen istället. Kan det vara bra?

När man ska lufta systemet, hur ska de båda locken vara av eller på? Ska kylarlocket vara på och expansionskärlslocket vara ur kärlet....? Skulle verkligen behöva hjälp med detta!

Eggal
17 januari 2010 · 14 Inlägg

Nu blir jag galen på bilen! Har försökt allt, bytt allt... ja allt. Kör ned biljäveln i sjön snart!

Idag parkerade jag bilen i en uppförsbacke för att få ur all luft i systemet. Stod i en halvtimme med bilen på tomgång med kylarlocket av och allt var frid och fröjd, fläkten gick igång tom vid två tillfällen, båda slangarna blev varma och det blev ordentligt varmt i bilen.

Satte på kylarlocket och körde en sväng för att sedan gå ur bilen och kolla slangar och dylikt igen. Slangarna är genast stenhårda och pga det hårda trycket och det läcker från nedre slangen där den går ihop med kylaren (läcker inte vid tomgång utan kylarlock). Varför byggs det upp ett för högt tryck (?) när kylarlocket är på? Kan locket vara dåligt? När locket är av och tomgång på så bubblar det inte vattnet så jag tror inte komp kommer in i systemet (eller hur ska vattnet bete sig då?).

Det är ju en skön bil att köra bara allt fungerar...

Eggal
22 januari 2010 · 14 Inlägg

Problemen kvarstår. Så här skrev en kille med liknande problem som jag:

"jag råkar nämligen ha samma problem (den går var väldigt fort å nästan kokar efter 5 min) jag lämnade in bilen på verkstad så dom skulle byta topp packning och kolla om toppen var rak annars plana den. dom konstaterade att allt var i prima skick (dom trimmar rally motorer så dom ska kunna sin sak) men dom bytte kam rem och topp packning och flödestestade den och även mätte kompen allt var i sin ordning. efter det ingrepet så körde jag hem den och det gick så där.. den blev varm igen fast efter 15-20 min så jag ringde å kollade med verkstaden varför det blev så.. dom hade inget svar på det utan sa att nått var trasigt/kanske blocket var spruket."

Då känns det onödigt att lyfta toppen om det nu inte är den. Spricka i blocket borde väl synas?

spokenratt
22 januari 2010 · 3 860 Inlägg

Kan inte det där med värdena efter komp testet, men min celica gjorde exakt likadant, farsan tjuvkopplade fläckten så vi kunde styra den manuelt, och då gick det bättre, ett tag... sen kom problemet igen och ag skickade den på verkstad där fick den sin dom... Topppackningen paj! Är ju inte säkert att det är samma här, men symtomen är iaf...
lycka till, är ju trotts allt en underbar bil!!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Eggal
22 januari 2010 · 14 Inlägg

Eftersom jag hade ett läckage vid den nedre kylslangen där den fäster med kylaren så bytte jag slangklämma med den som sitter vid termostathuset. Det gjorde självklart att det började läcka vid termostathuset istället! Satte dit en ny som man skruvar fast men det hjälpte inte, hur kan det komma sig (skruva fast den riktigt ordentligt)?

Var kan man köpa BRA slangklämmor?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang