Volvo 245 d24 -77. temperatur för hög.

Jimbo_90
15 januari 2010 · 28 Inlägg

Okej nu är det såhär va att när jag åkte hem från skolan idag så var min temp uppe på precis under rött när jag körde i 90 på OD:n, alltså 1 mm ifrån rött, (kokning) och det kan ju inte vara rätt tänkte jag då när jag kom hem så kollade jag vattnet i kylarn och det var i princip inte mycket kvar, pga av ett hål i kylarslangen. jag fixade hålet fyllde upp vatten och glykol. Och sen körde jag ett tag men märkte sedan att det fortfarande var samma problem. Och jag har kört lite grann och kollat vattennivån och den är bra, även oljenivån. Liksom nu när jag står på tomgån så är tempen uppe på normal arbetstemperatur. som det annars brukar vara när jag kör. Jag undrar varför detta kvarstår?

VÄLDIGT tacksam för svar.
Tack på förhand.

//Jimmy

Senast redigerat av d6diesel (16 januari 2010)

Golf_TurboDiesel
17 januari 2010 · 72 Inlägg

Har du tur kan det vara temostaten som gett sig när den blev för varm. Ett vanligt fel är tyvärr att topplockspackning/topp ger sig på d24:an när den blir för varm.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
17 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Så du fortsatte bara köra trots att tempen stog på rött? smart där...toppackningen är nog alla gånger trasig, sen får du väl hoppas att toppen klarat sig. kolla kondition på vattenpump/termostat också.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
kolvas
17 januari 2010 · 4 001 Inlägg

hur lagade du hålet?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Jimbo_90
22 januari 2010 · 28 Inlägg

NITROUS skrev:
Så du fortsatte bara köra trots att tempen stog på rött? smart där...toppackningen är nog alla gånger trasig, sen får du väl hoppas att toppen klarat sig. kolla kondition på vattenpump/termostat också.

Nej det gjorde jag inte jag provstartade dock bilen och den pinnade upp på rött efter bara nån minut, men felet är åtgärdat. Det blev en luftbubbla i kylsystemet när jag fyllde på med vatten.. så tempen visa helt fel. Det tog ett dygn så redde det ut sig själv.

Jimbo_90
22 januari 2010 · 28 Inlägg

kolvas skrev:
hur lagade du hålet?

Jag skar av slangen bara och korta den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang