Behöver lite tips ang install av billjud

Carl_bmw316
26 januari 2010 · 236 Inlägg

Hejsan, Jag har lite frågor ang mitt ljudbygge som ska starta nu när bilen kommer hem efter krockskadan, den aktuella bilen är en bmw 316. Det som ska installeras är: Ultimate Iridium 6.3i - 3-way system 6,5.
tänkt att sätta "Basarna i dörrarna. har också tänkt att plasta. så min första fråga lyder kan jag börja med polyester direkt på Dörren när jag monterat "limmat bafflen som den ska vara" bafflen? eller behövs ev, skumgummi innanför vinylen tas bort? för tycker att det känns riktigt mjukt när jag trycker på vinylen eller plasten som mina dörrar är klädd med nu. Vill gärna ha tips om någon guide för plastaning av framdörrar.
Och en liten lista med saker jag ska köpa big_smile biltema finns doc inte i kalmar sad  MVH Carl:)

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
27 januari 2010 · 236 Inlägg

kan jag få en mer specificera länk, eller svar tack! Mvh Carl

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
stahre
27 januari 2010 ·

Den länken är väl rätt bra? klicka på bilden o se steg för steg, om du nu redan inte gjort det

Carl_bmw316
27 januari 2010 · 236 Inlägg

Oj förlåt ... tryckte inte på bilden:P Tack!

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
Carl_bmw316
27 januari 2010 · 236 Inlägg

Efter att har kollat på din jätte bra länk har jag en till fråga. som jag nämnde innan, när jag ska plasta dörren behöver väl inte jag använda hönsnät först? jag kan väl helt enkelt fixera bafflen direkt på orginaas plasten och sen börja med att köra polyester och glasfiber duk över hela dörren och sedan spackla slipa spackla slipa osv. sedan köra med finare o finare papper, och sedan lacka:D är jag rätt ute? eller? sedan ska jag  vel dämpa dörren ska inte tävla men med var bör jag tätat med?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
stahre
27 januari 2010 ·

m1 matta är bra grejer, så mkt av plåtytan som möjligt är ju bäst, eller alla stor ytor.

Carl_bmw316
27 januari 2010 · 236 Inlägg

men vad tror ni om vad jag skrev hur jag skulle göra?   är det "rätt sätt" ?

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
michieff ljudfantast
27 januari 2010 · 1 372 Inlägg

han använder hönsnätet för att böja till formen efter utrymmet i handskfacket, nej du behöver inte hönsnät.

Du bör använda fleecetyg (eller annat lämpligt tyg) som du plastar och ha det som en grund, sedan förstärker du med glasfiber på det och jobbar senare med spackel. Sedan kan du klä det om du verkligen slipat ner det fint (nästan lika fint som om du skulle lacka ytan).

Carl_bmw316
27 januari 2010 · 236 Inlägg

Jag vill lacka ytan tillför det mycket jobb? med slipning? är det ett bra val att pasta hela dörren eller ska jag pasta just orådet? tipsa och hjälp ej snälla MVh Carl

Volvo S80 D5 "Steek-Line" (2008)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Om du bara ska plasta ytan runt baffeln eller om du ska plasta allt bestämmer du själv, beror ju på hur du vill att dörrsidan ska se ut! Enklast är ju om du har en nedre del på dörren som är "lös", då kan du ju jobba på den och lacka enbart den delen. Men ja det krävs en extremt slät yta ifall du ska lacka på den och vill att det ska bli bra, så räkna med många timmar med spackel och slip.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang