Trasig turbo ? saab 9-3 2,0t - 01

simpon
1 februari 2010 · 257 Inlägg

ska koppla upp mig till dator i morn och gå igenom bilen
okej tack för de tipset smile

Ekis!
1 februari 2010 · 1 210 Inlägg

NiWi skrev:
De jag skriver kan vara helt fel. Så gå in med inställningen att det inte är så!
Jag har haft ett sånt här problem på min 9000. Var ett jäävla vel att lokalisera det hela. Tillslut bytte jag turbo och drog en slang rakt ner i backen från vevhuset. Då blev det som det skulle igen.

Det kan du också prova o se om den slutar dra olja. Är det stopp i vevhusventilationen så blir det övertryck i motorn. Då trycks olja ut i slangen, och jag är nästan helt säker på att slangen går in i insuget på din 9-3. Det gör den på 9000 iaf.
Ryck loss slangen bara o se vad som händer smile

Kan mycket väl vara magnetventilen som spökar också. Men det har isf inget med att den dricker olja att göra.

ööööö nä slangen går inte in i insuget. den går in i ventilkåpan .. både på 9000 och på 900ng och på og9-3 smile

Tror de är turbon.. lätta på insugs slangen och känn på axeln i turbon... den ska inte glappa i "sidled"  sen om du orkar så ta loss downpipen ifrån turbon och se om de är olja där... smile

den behöver inte ryka för att den ska vara slut. kan vara de endå.. oljan stannar upp i katten/avgassystemet...   låt den stå på tomgång håll handen för slutröret blir du full av kletig olja?  då är lagringen i din "snurra" troligen slut.... hmm

lycka till

Senast redigerat av Ekis! (1 februari 2010)

simpon
1 februari 2010 · 257 Inlägg

hmm ok de sög ju måste ja säga

får ta och känna efter då och testa de där med handen oxå
de är ju som olje klet i slut röret så då lär de nog vara turbon  ska kolla imorn

NiWi Hojstyling.se
2 februari 2010 · 72 Inlägg

Ekis! skrev:
ööööö nä slangen går inte in i insuget. den går in i ventilkåpan .. både på 9000 och på 900ng och på og9-3 smile

Det vet väl jag med. Men nu pratar jag om andra änden på slangen vilken på min 9000 aero -94 gick ner till insuget.  smile

Saab 9-5 2.0T "Trionic 5.9" (1999)
simpon
2 februari 2010 · 257 Inlägg

har nu varit uppkopplad till dator men inge fel koder
har oxå märkt att den harl ite  laddtryck ett tag sen dö de som ba ut

HenkeTIC
2 februari 2010 · 888 Inlägg

Rasar turbon och den bara har gått 14000mil så hade jag rivit sumpen och kollat oljesilen för den är garanterat igensatt av koks(bränd olja).

simpon
2 februari 2010 · 257 Inlägg

okej får ta och kolla upp de då 
mycke olika förlsag på va de här kan vara hör jag

jonTe
2 februari 2010 · 5 710 Inlägg

simpon skrev:
mycke olika förlsag på va de här kan vara hör jag

Ja....och spring nu inte på varenda boll för då har du snart bytt halva motorn.....
Oljekonsumtion + lågt laddtryck + kännedom om den turbon du har = kolla turbon först.
Hur du gör har du redan fått tips på.
Jag tycker personligen det är lättare att ta av avgasröret på din bil.

Återkom sedan.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
simpon
2 februari 2010 · 257 Inlägg

har nu oxå märkt att den drar otroligt mycke olja
jo precis jag är mycket tacksam för all hjälp med de här problemet på min bil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang