Julas 10" bas sluten eller basreflexrör

KevinAndersson
5 februari 2010 · 3 Inlägg

Hej ! jag har införskaffat mig 3 st 10" tanlon basar från jula, dom enda parameterna jag har fått tag på är dessa

Fs=48.9Hz
Vas=31liter
Qts=0.667
BL=9.6

så jag har byggt lådan Bredd 960mm. Höjd 350mm. Djup 250mm. Så litern på lådan är 84L. Och jag undrar nu om jag ska ha basflexrör eller om jag ska ha den sluten ? lådan är ju ganska liten så sluten skulle bli väll bli bäst ?

thulle1
5 februari 2010 · 733 Inlägg

slutet är det enda som funkar bra på de basarna.. jag talar av egen erfarenhet. har testat en sån fast 12" och den funka "bäst" i slutet, men den lät lite högre enligt mig i portad låda, men den tål ingen effekt alls i portad låda. jag han bara spela två låtar med basen i portad låda sen rök det från porten och spolen satte sig. kör på slutet!

Vad för steg kommer du köra förresten?

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
KevinAndersson
5 februari 2010 · 3 Inlägg

thulle1 skrev:
slutet är det enda som funkar bra på de basarna.. jag talar av egen erfarenhet. har testat en sån fast 12" och den funka "bäst" i slutet, men den lät lite högre enligt mig i portad låda, men den tål ingen effekt alls i portad låda. jag han bara spela två låtar med basen i portad låda sen rök det från porten och spolen satte sig. kör på slutet!

Vad för steg kommer du köra förresten?

Okej, tack så mycket. jag ska väll försöka på ett mds monoblock 850w men vet inte om jag ska seriekoppla eller parallellkopplad för att få ut max ? kan du kanske hjälpa mig ?

Drönirettab
5 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Hur låg imedans klarar monoblocket av att driva, tål det 1 Ohm?
Vilken impedans har basarna, 4 Ohm?

Hedde Superhedde
5 februari 2010 · 255 Inlägg

Jag tycker du ska köra 2st element med en 4" port på 12cm i din låda.

Anledning?

Den slutna lådan med 3st börjar rulla av från 100hz.. F-3db ligger vid 59 hz i din lådvolym. Den slutna lådans avstämning ligger vid 70hz.


Om du kör 2st i din lådvolym så blir förhållandet lite roligare. Avstämning 40hz och F-3 landar på 40hz. Mkt bättre frekvensgång och betydligt mer effekttålighet samt output.

Om dina basar har enkla 4ohms talspolar så blir den nominella impedansen 2ohm parallellkopplat istället för 1.33 vilket alla monoblock fixar galant.

Lycka till!

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (5 februari 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
KevinAndersson
5 februari 2010 · 3 Inlägg

DJ_Hedde skrev:
Jag tycker du ska köra 2st element med en 4" port på 12cm i din låda.

Anledning?

Den slutna lådan med 3st börjar rulla av från 100hz.. F-3db ligger vid 59 hz i din lådvolym. Den slutna lådans avstämning ligger vid 70hz.


Om du kör 2st i din lådvolym så blir förhållandet lite roligare. Avstämning 40hz och F-3 landar på 40hz. Mkt bättre frekvensgång och betydligt mer effekttålighet samt output.

Om dina basar har enkla 4ohms talspolar så blir den nominella impedansen 2ohm parallellkopplat istället för 1.33 vilket alla monoblock fixar galant.

Lycka till!

Mvh Mattias Hedin

Ett svar som detta hade jag bara kunnat drömma om, tack så hemskt mycket ! nu ska här bygga ljud !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang