ska man köpa en baslåda eller bygga en själv??

D4nN3-85
22 september 2006 · 166 Inlägg

tjenare.. jag har en polo gti 01 och undrar lite över vad som blir bäst.. jag har en 12" fanatic mds låda redan.. men jag tycker att den tar för stor plats.. om man ska bygga en låda.. ska den då vara sluten eller öppen?? är tacksam om svar..

-------------------------------------------------
VW Scirocco TSI -09
//Danne
Volkswagen Scirocco "Hywää" (2009)
Sasj
22 september 2006 · 31 Inlägg

Att bygga en låda själv är inte svårt alls. Det som behövs är tid och lite verktyg, och en bra arbetsplats.

Fördelen med att bygga en egen låda är att man kan bygga den med den form som passar bilen bäst med avseende på bagageutrymme o.s.v. Det knepigaste är väl egentligen att täta den tillräckligt så att den blir absolut tät. Sedan kan den ju kläs med matta eller lackas allt efter hur mkt tid du vill lägga ned på den.

Vad gäller MDS....sorry men jag är allergisk mot MDS, oftast är deras lådor optimerade för att spela MYCKET bas men kanske inte alltid med så värst hög kvalitet. Men det är blott min åsikt, andra tycker annorlunda.

I en Polo anser jag att det räcker med en 10" i en sluten låda. Generellt så är slutna lådor oftast mindre i volym än en portad låda till en lika stor bas. Sluten låda ger oftast en tightare och snärtigare bas än en portad låda. (Obs, endast min egen åsikt) Försäljaren ska kunna ge dig en bra uträkning på just den basens optimala lådvolym. En sluten låda för en 10" bas är oftast nånstans runt 15-20 liter, en portad låda till en 10" bas är väl oftast 25-30 liter.

Vore jag i ditt läge skulle jag välja att bygga en sluten låda till en 10" bas som är anpassad för just sluten låda. Det finns många bra basar på marknaden, mina personliga favoriter är Infinty och DLS, men som sagt....det finns andra också ;-)

D4nN3-85
22 september 2006 · 166 Inlägg

känns bra att man får både kritik och info... jag tackar för det och hoppas att fler kommer med mer förslag...

-------------------------------------------------
VW Scirocco TSI -09
//Danne
Volkswagen Scirocco "Hywää" (2009)
D4nN3-85
22 september 2006 · 166 Inlägg

hur bra är GAS igentligen... är det samma klass som MDS?? bättre eller sämre??

-------------------------------------------------
VW Scirocco TSI -09
//Danne
Volkswagen Scirocco "Hywää" (2009)
gurenius
22 september 2006 · 1 631 Inlägg

D4nN3-85 skrev:
hur bra är GAS igentligen... är det samma klass som MDS?? bättre eller sämre??

Ungefär samma men mindre skryt och lögner i reklamen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
bumpe Lastbilsmekaniker
22 september 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, jag anser att gas är lite bättre men det är ju min åsikt...Känner du dej inte så sugen på att bygga så har dls vettiga färdigbyggda lådor...
Ett tips för att få det rakt (om man inte har cirkelsåg) är att tvinga fast en regel och sen styra plattan på sticksågen emot så blir de bra...

Jonve Livsnjutare
22 september 2006 · 342 Inlägg

bumpe skrev:
Hej, jag anser att gas är lite bättre men det är ju min åsikt...Känner du dej inte så sugen på att bygga så har dls vettiga färdigbyggda lådor...
Ett tips för att få det rakt (om man inte har cirkelsåg) är att tvinga fast en regel och sen styra plattan på sticksågen emot så blir de bra...

Finns det verkligen folk som försöker såga rakt med sticksåg?

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!
D4nN3-85
25 september 2006 · 166 Inlägg

jag tackar för svaren... då får vi se om jag fixar det helt själv eller om man köper något färdigt.. det är klart.. sköper man färdigt så är det inte anpassat till bilen (som jag vill ha det) big_smile
blir nog bra det här..

-------------------------------------------------
VW Scirocco TSI -09
//Danne
Volkswagen Scirocco "Hywää" (2009)
Izual
25 september 2006 · 4 571 Inlägg

Jonve skrev:
Finns det verkligen folk som försöker såga rakt med sticksåg?

Klart det gör wink
Aldrig haft några problem med det men försöker man på helt fri hand på större arbeten så är det sömt att misslyckas.

Jonve Livsnjutare
25 september 2006 · 342 Inlägg

Izual skrev:

Jonve skrev:
Finns det verkligen folk som försöker såga rakt med sticksåg?

Klart det gör wink
Aldrig haft några problem med det men försöker man på helt fri hand på större arbeten så är det sömt att misslyckas.

Hmm, jag som jobbar som snickare tycker dock att detta lät skumt!
När jag byggde min låda så tänkte jag kapa till allt på firmans klyssåg, men tog min egen cirkelsåg ist!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang