knackljud golf gti 3

labbe_01
13 september 2006 · 9 Inlägg

tjena. Haft gtin snart i över 1 år och den  har knackat i motorn till och från sen jag bytte olja och filter. Kan det vara att man har lagt för lite olja och isåfall hur mycket olja ska det vara.

Eller så tror jag att ventilerna har börjat svika men ändå inte för att ventiler kan man upptäka när bilen är kall och oljan börjar pumpa runt. När motorn blivit varm så upp hör den men den börjar igen på tomgång ibland. Javligt tacksam för svar!!!!

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
14 september 2006 · 1 660 Inlägg

Tror det är hudrauliska ventiltryckare, så antagligen är det någon / några av dessa som börjar på att vara på "sista versen"..

Sasj
14 september 2006 · 31 Inlägg

Men....ventillyftarna brukar väl mer ge ifrån sig ett tickande ljud och inte ett knackande ljud???

Ett knackande ljud skulle ju kunna vara nåt mer allvarligt. Lager etc.

precision
14 september 2006 · 2 652 Inlägg

om det är ramlager så brukar dom låta på 2500\3000rpm .

är det på tomgång de låter är de ofta ventilknack .

det kan vara välldigt stor skillnad på oljor man andvänder . vilken har du ?

jag körde med shells longlive olje på min audi s2 o hade ett oljetryck på 1,5 bar på tomgång . sen bytte jag till Tws castrol då var trycket nästan 2bar vid tomgång  .

labbe_01
26 september 2006 · 9 Inlägg

jag har nån  syntetisk olja från okq8 som jag köpte. Har bytt ny olja o filter. Bilen har nu gått 200mil. Knackljudet kommer när jag har kört ett tag och låter den gå på tomgång eller när jag ska starta den så låter den max 15 sekunder sen upphör knackljudet.

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
26 september 2006 · 1 660 Inlägg

Det låter som en kombination av dålig oljepump & dåliga ventillyftare. *Med reservation för att jag kan ha fel, svårt att veta utan att höra*

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang