Ang: Koppla slutsteg + 2st basar och kondensator. HJÄLP!

Gissl3n
12 februari 2010 · 45 Inlägg

Hej, Nån som har en bild eller dyligt som visar tydligt hur man kopplar ett monosteg och 2st 12" basar och en kondensator på 1 farad?smile Hade varit jätte bra om någon kunde rita en tydlig bild i paint eller nått de borde ju inte ta så lång tid. Tack på förhand.smile

MartinF
12 februari 2010 · 372 Inlägg

du låter osäker på hur du ska koppla så det vore bra ifall du sa vad du hade för grejer så blir det både enklare att förklara och så vet vi om dom kommer att passa ihop, hur tjocka kablar du bör ha osv.

Gissl3n
12 februari 2010 · 45 Inlägg

Martinfyhr skrev:
du låter osäker på hur du ska koppla så det vore bra ifall du sa vad du hade för grejer så blir det både enklare att förklara och så vet vi om dom kommer att passa ihop, hur tjocka kablar du bör ha osv.

Ok 2st JBL GTO 1214, Steg: JBL GTO7001,en GAS kondensator på en farad, och en Alpine CDE-102RI sterio.smile

Gissl3n
12 februari 2010 · 45 Inlägg

Finns det ingen som har lite kunskaper att dela?

MartinF
12 februari 2010 · 372 Inlägg

Grejerna ska fungera bra ihop, Du kan koppla såhär. Sen finns det en kontakt som heter Rem på slutsteget. därifrån ska du dra en kabel till stereons kontakt som heter antingen (rem) eller (+ant) den brukar vara blåvit.

Ifall du enbart använder det där slutsteget rekomenderar jag minst 21mm2 kabel med en 75amp säkring. Har du planer på att ha fler slutsteg senare någon gång rekomenderar jag att du köper ett 50mm2 kitt direkt.


http://data.fuskbugg.se/skalman01/kopplingsguide.jpg

Gissl3n
12 februari 2010 · 45 Inlägg

Martinfyhr skrev:
Grejerna ska fungera bra ihop, Du kan koppla såhär. Sen finns det en kontakt som heter Rem på slutsteget. därifrån ska du dra en kabel till stereons kontakt som heter antingen (rem) eller (+ant) den brukar vara blåvit.

Ifall du enbart använder det där slutsteget rekomenderar jag minst 21mm2 kabel med en 75amp säkring. Har du planer på att ha fler slutsteg senare någon gång rekomenderar jag att du köper ett 50mm2 kitt direkt.


http://data.fuskbugg.se/skalman01/kopplingsguide.jpg

OK, behöver man inte koppla något till minus polerna på batteriet,kondensatorn?

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
12 februari 2010 · 510 Inlägg

Dom där sträcken menas att det är jordat. tex att slutstegsminus är draget till en bra jordningspunkt i bilen.

en bra jordningspunkt är tex bulten till något utav bältena.

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Gissl3n
12 februari 2010 · 45 Inlägg

Ubbe83 skrev:
Dom där sträcken menas att det är jordat. tex att slutstegsminus är draget till en bra jordningspunkt i bilen.

en bra jordningspunkt är tex bulten till något utav bältena.

Ok det står speaker output på steget med 2x minus och 2x plus ska jag andvända alla fyra eller bara 2? Och så står det GND, vad är det?

Drönirettab
12 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Gissl3n skrev:
Ok det står speaker output på steget med 2x minus och 2x plus ska jag andvända alla fyra eller bara 2?

Du kan koppla in en bas till vardera plus och minus, det blir enklare och risken för glappkontakt är minimal. smile

Gissl3n
12 februari 2010 · 45 Inlägg

Och GND är jord kanske?

Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
12 februari 2010 · 510 Inlägg

Drönirettab skrev:

Gissl3n skrev:
Ok det står speaker output på steget med 2x minus och 2x plus ska jag andvända alla fyra eller bara 2?

Du kan koppla in en bas till vardera plus och minus, det blir enklare och risken för glappkontakt är minimal. smile

Beror väll på vilken ohm han ska spela i?

Japp GND är jord = den ska fast i karossen

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Drönirettab
12 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Ubbe83 skrev:
Beror väll på vilken ohm han ska spela i?

Sant, fast i detta fall har basarna enkel talspole på 4 Ohm och är det inga problem att parallellkoppla den till steget. smile

nicnir90 Servicetekniker, Toyota BT
12 februari 2010 · 216 Inlägg

Ubbe83 skrev:
Beror väll på vilken ohm han ska spela i?

Yes, blir olika belastning beroende på hur du kopplar elementen. Om du parallell kopplar elementen få blir de mindre motstånd, och om du seriekopplar dem så blir det mer motstånd.

t.ex. Två element på 4 ohm.

Seriekoppling = 8 ohm

Parallellkoppling = 2 ohm

Så det bror ju på vad ditt steg klarar.

Senast redigerat av nicnir90 (12 februari 2010)

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf
BMW 528i E28 "Madame" (1985)
Gissl3n
12 februari 2010 · 45 Inlägg

Steget klarar 425W RMS i 4ohms och 700W RMS i 2ohms.

Drönirettab
12 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Som sagt, det är inga problem att koppla in basarna parallellt. smile

Gissl3n
12 februari 2010 · 45 Inlägg

Drönirettab skrev:
Som sagt, det är inga problem att koppla in basarna parallellt. smile

Okej, nån som kan rita en bild på basarna, steget, och kandensatorn i en Parallellkoppling?

Drönirettab
12 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Du kopplar precis som Martinfyhr visade med bilden, men istället sätter du en bas till vardera plus och minus. smile

Senast redigerat av Drönirettab (12 februari 2010)

Gissl3n
12 februari 2010 · 45 Inlägg

Okej klockat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang