Skrämma upp en vento lite

megastreetracer
15 februari 2010 · 283 Inlägg

Hej! Hur kan man förbättra flåset i en vw vento med 2,0 motorn? hade varit sugen på en 160hk iallafall smile portning, planing, annan kam, extraktor, chip, sportavgas, luftfilter.. va mer kan behövas? tacksam för svar! går de o lägga i en golf gti motor kanske? någon som trimmat vW sugisar? /Björn

...
rudhem
15 februari 2010 · 188 Inlägg

sätta i en gti motor är kanske inte intressant då den bara är på 1,8l. bättre du tar  toppen från en gti och sätter på motorn då den passar rakt på.

Ledsjö Outlaw´s
evilaudio
15 februari 2010 · 16 195 Inlägg

rudhem skrev:
sätta i en gti motor är kanske inte intressant då den bara är på 1,8l. bättre du tar  toppen från en gti och sätter på motorn då den passar rakt på.

de finns 2 liters oxå.. sitter i passat GT.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Rickard-v
15 februari 2010 · 2 665 Inlägg

rudhem skrev:
sätta i en gti motor är kanske inte intressant då den bara är på 1,8l. bättre du tar  toppen från en gti och sätter på motorn då den passar rakt på.

Vad snackar du för goja??

Motorn i mk3 gti är på 2liter. (1984)

Med 8ventiler som trådskaparen har 115hk (även om han har en vento så är det samma 2l 8v maskin)

Med 16ventiler som jag har 150hk.

Motorn heter abf o sitter även i passat 94-96.
Även tidigare passater har en 2liters men baserad på KR/PL motorn (äldre gti motorn till mk2 på 1,8L)


Om trådskaparen gör allt han räknade upp så är nog inte 160 omöjligt.

Etanolkonvertering o justering på rullande landsväg hos turbocenter så är du i mål.

Senast redigerat av Rickard-v (15 februari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
megastreetracer
15 februari 2010 · 283 Inlägg

tackar:) äntligen någon som inte svarar "sälj skiten o köp turbo"

har stora funderingar på e85 konvertering oxå!

Men om jag behåller min originala bottendel (2,0) och sätter dit en 16ventil topp som är portad, planad, hårdare ventilfjädrar, vassare kamm, extraktor, sportkat, sportrör o sportfilter framdraget i fronten. sen lättat svänghjul o ett chip och sen höjer soppatryck och större spridare för e85.. är det mycke annat jag kan behöva för att nå mina 160hk tror ni?

bilen kommer dessutom att lättas maximalt, funderingar på vr6 bromsar, sänkning, fjäderbensstag, nya bussningar och lite sånt!

tack än en gång för jättebra svar! /Björn

...
Rickard-v
15 februari 2010 · 2 665 Inlägg

JAg tror inte du behöver göra mera. Men det måste göras ordentligt det som görs.
Många pengar kommer rulla ur din plånbok.

Vet inte om 16V toppen passar på ditt block. Finns kunniga på gtiklubben.nu

Kammar 261 gr duration för gatbruk. 268 så har du mera på toppen men tappar i bottendrag, 268 vaknar vid 3500 o drar som tusan till rött. (hade det tidigare i min jetta2).
Över 268 tror jag det blir problem med besikting o avgasvärden.

Pricken över i blir om du monterar ett nyare sprut som går att justera ordentligt. För på din 2l är det inte så avancerade grejer. Måste du nästan göra för att få etanolen att funka 100%. Då kan man höja tändningen mera än med bensin för det är över 100oktan har jag läst.

(turbo är tråkigt, lyssna på en trimmad sugmotor så förstår du)

Senast redigerat av Rickard-v (15 februari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
megastreetracer
15 februari 2010 · 283 Inlägg

jag har hört trimmade sugisar förr, gissa vad man saknar!!!!!

okej, tackar för detta! hur pass mycket el blir de att bygga om då om jag ska ha ett annat sprut? då är det nästan lika bra att köpa en beg 2,0gti motor och bygga ihopa den o sen lägga i den i bilen när allt är på plats, men är lite skraj vad gäller elen på den fronten.. har du någon erfarenhet av det?

...
megastreetracer
15 februari 2010 · 283 Inlägg

Om jag ändå behöver dra om lite el och sånt till sprut och det, är de lika enkelt o göra det i en Vw vento 1,8 - 92? för vet om en sån i mycket finare skick! smile

...
D_Carlsson Bonntrimmare
15 februari 2010 · 620 Inlägg

Är det inte enklare att fixa en VR6 motor jag det kan ju inte vara så svårt dom finns ju med det orginal?
Och dom har ju något som är viktigare än hästkrafter dom har bra vrid!

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
megastreetracer
15 februari 2010 · 283 Inlägg

jo jag vet, men är sugen på en vanlig 4a istället, men inte så mkt el o bygga om då? för då löper jag en fin bil med en 1,8motor och lägger i en upp-piffad 2,0gti motor då. den ska väll passa direkt i?

...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang