Saab 9000 Cse 2.3 Turbo -92 Laddar inget vidare! Hjälp!

90anLarsson
30 januari 2010 · 24 Inlägg

Hejsan!

Jag har en Saab 9000 turbo (ej Tcs) som turbon har börjat krånglat på.. sad

Installerade en laddtrycksmätare i somras, och den visade då att bilen laddade 0.7
Nu går den aldrig över 0 strecket.. hmm

sökt lite och kollat vad jag kan själv, dvs att wg-staget sitter fast ordentligt, inget läckage på vakuumslangar osv hittar inget fel.

Fick ett tips att lossa på slangen på magnet ventilen som är markerad med "W", testade detta och nu känner man verkligen stor skillnad i draget, men mätaren går fortfarande inte över 0:an...

så egentligen har jag 2 problem:
1: hur får jag laddtrycksmätaren att funka riktigt igen?
2: Hur får jag bilen att ladda ordentligt med "W" slangen ditsatt på magnetventilen?

Snälla hjälp mig ni saab kunniga!

Senast redigerat av 90anLarsson (30 januari 2010)

NiWi Hojstyling.se
31 januari 2010 · 72 Inlägg

Om bilen går bättre med "W" slangen urdragen måste ju det tyda på att magnetventilen inte fungerar som den ska. Bryter inte bilen laddet när du står på fullt?

Angående mätaren, rör den sig över huvud taget?

Senast redigerat av NiWi (31 januari 2010)

Saab 9-5 2.0T "Trionic 5.9" (1999)
Garfield
31 januari 2010 · 1 019 Inlägg

Det som troligtvis har hänt är att vakuumslangen till mätaren har gått sönder eller hoppat av. Den slangen går även till avlastningsventilen via ett T-kors. Läcker den så kommer det innebära att avlastningsventilen tjuvöppnar och släpper ut laddtrycket.

90anLarsson
2 februari 2010 · 24 Inlägg

Laddtrycksmätaren rör på sig ja, har kollat slangarna, hittar inget läckage.

tomtemat
21 februari 2010 · 218 Inlägg

det låter ju som att de borde vara slangbrott på vakumslangen till mätaren eftersom du känner stor skillnad näru tog bort"W"slangen men ingen skillnad på mätaren? Säker på att den slangen är hel hela vägen?

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang