Hur ska jag lättast dämpa ner ljudet i bilen?

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
21 februari 2010 · 259 Inlägg

Tjenare!

Min Corrado låter väldigt mycket när man gasar på(innuti bilen), så jag tänkte sätta i dämpningsmattor...
Jag tänkte sätta dom i bagaget, såklart under mattorna/tyget i "baljan" och runt omkring den, där det är plåt.
Tänkte även sätta under baksäterna.

Vad ska jag använda? det ska ju tydligen vara bäst att ha asfaltsmattor + "tjock" dämpmatta men jag vill ju inte att det ska väga en jävla massa hmm

Vilka dämp mattor är bäst/väger minst?
Hur ska jag göra för att det ska bli bäst?

Mvh/Fredrik

Senast redigerat av Fredrik wilhelmsson (21 februari 2010)

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
JLG
21 februari 2010 · 38 Inlägg

1. Vad kommer ljudet ifrån? Motor, avgas, hjulhus? Vart i bilen är det värst.

2. Dämpa där det låter mest. Lågfrekvent buller behöver stoppas med asfalt matta mot karossen. Tyngre = bättre. Behöver kompletteras med ullmatta tjockare tyngre = bättre. Är det bara brus räcker det med ullmatta.

Precisera problemet lite så kanske jag har några tips. smile

Saab4ever
Leo86
21 februari 2010 · 1 468 Inlägg

dls har juh bra dämpmattor smile

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
21 februari 2010 · 259 Inlägg

JLG skrev:
1. Vad kommer ljudet ifrån? Motor, avgas, hjulhus? Vart i bilen är det värst.

2. Dämpa där det låter mest. Lågfrekvent buller behöver stoppas med asfalt matta mot karossen. Tyngre = bättre. Behöver kompletteras med ullmatta tjockare tyngre = bättre. Är det bara brus räcker det med ullmatta.

Precisera problemet lite så kanske jag har några tips. smile

Jag tror  det kommer från avgasröret... så jag ska alltså använda både asfaltsmattor + ullmatta?
så det finns inga olika kvaliteèr på olika mattor? biltemas dämpar lika bra som dom dyrare utan att vara tyngre?

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Leo86
21 februari 2010 · 1 468 Inlägg

Fredrik wilhelmsson skrev:

JLG skrev:
1. Vad kommer ljudet ifrån? Motor, avgas, hjulhus? Vart i bilen är det värst.

2. Dämpa där det låter mest. Lågfrekvent buller behöver stoppas med asfalt matta mot karossen. Tyngre = bättre. Behöver kompletteras med ullmatta tjockare tyngre = bättre. Är det bara brus räcker det med ullmatta.

Precisera problemet lite så kanske jag har några tips. smile

Jag tror  det kommer från avgasröret... så jag ska alltså använda både asfaltsmattor + ullmatta?
så det finns inga olika kvaliteèr på olika mattor? biltemas dämpar lika bra som dom dyrare utan att vara tyngre?

juh lättare juh sämmre. juh tyngre juh bättre.
Sen kan man ju (i o med att vi inte hört hur d låter) fundera på om du verkligen behöver det tyngsta.

Jerk-R
21 februari 2010 · 593 Inlägg

Om ljudet kommer från avgasröret så kanske det kan vara ide att modifiera det? Hur ser ditt system ut idag? Går det att få dit någon mer dämpare?
har du japs"dämpare" så lär det göra mycket att byta ut den osv...

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
21 februari 2010 · 259 Inlägg

Jerk-R skrev:
Om ljudet kommer från avgasröret så kanske det kan vara ide att modifiera det? Hur ser ditt system ut idag? Går det att få dit någon mer dämpare?
har du japs"dämpare" så lär det göra mycket att byta ut den osv...

2½" med en bakre dämpare (inte japsdämpare) den låter inte så mkt på utsidan det känns bara som allt ljud kommer in i bilen, det finns inga dämp mattor alls i bagage och under säten.

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
JonR
21 februari 2010 · 3 259 Inlägg

Denna använde jag till en skoda felicia för att få ner ljudnivån, vart över förväntan bra måste jag säga!

Denna produkt har exakt samma innehåll som "noisekiller" men kostar ungefär en fjärdedel!

OBS! Den måste heta exakt Carosol Body Elastic!

http://www.hagmans.se/produktinfo/produktblad/11331.pdf

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (21 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Xaben
21 februari 2010 · 213 Inlägg

skulle nog satsa på att köpa ett ordentligt avgassystem. om du inte har det vill säga smile

husmus www.avgassystemet.se
21 februari 2010 · 936 Inlägg

du behöver ju en burk under bilen också. en vanlig simons rakt igenom hjälper mycket faktiskt å påverkar inte ljudet särskilt mycket.. du måste ha något mot resonans ljudet... vanligaste felet alla gör är att bara ta bort mitt dämparen.. då är det bättre att ta bort bakre.. men bästa är att byta båda dämparna till några andra... pm:a för mer exakt info och sånt då jag jobbar med avgassystem.

-den satt som en fläskläpp-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang