Extraljus styrström viano/vito

buck123
4 augusti 2009 · 3 Inlägg

Hej

Jag hittar inte styrström. Har någon extraljus på o kan kolla var den tas från skulle jag vara tacksam.
där jag provat blir det fel på helljuset på den sida jag tagit styrströmmen från. Helljuset slocknar då jag stänger av extraljuset och vill ha bara heljus.

Nu har jag mätt på sladdarna in till ljusboxen och det är bara den som jag använt som ger utslag på helljuset. Varför stänger den av helljuset med vippan.

Senast redigerat av buck123 (5 augusti 2009)

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
5 augusti 2009 · 857 Inlägg

Hur har du kopplat? Vi på jobbet brukar ta styrström från den vita kabeln i kontaktstycket bakom höger strålkastare utan problem.

buck123
6 augusti 2009 · 3 Inlägg

Tack för svar

Det var den vita jag använde..  men på VÄNSTER sida.
Jag ska prova HÖGER sida nu med en gång och se om det är någon skillnad? En verkstad sa jag kan var tvungen att använda båda sidor? Men han kanske menade för 3 ljus.
Just nu är jag inne i säkringlådan och letar helljusrelät och tänkte ta där ifrån.
Jag kan ju tillägga att jag kopplade tre extra ljus (55W) med en gång. Nu har jag klipt bort och testar med bara 2. Det finns inga genvägar  wink

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
9 augusti 2009 · 857 Inlägg

Styrströmmen räcker till avsett om du har 2,3,4 extraljus. Du kopplar ju dom via relän iaf. Finns inget helljusrelä på dom bilarna utan det sköts av ett styrdon.

På jobbet brukar vi ta styrström från höger strålkastare, jord från nere under strålkastaren (finns en bra plint där till det) och matning inne i ellådan på hjälpstartskruven.

buck123
10 augusti 2009 · 3 Inlägg

Ja d e så a gjort. Nu fungerar det. Men ja koplade bort vippströmbrytaren i kupen. Det är där felet är. Ja har troligen koplat fel på den. Söker nu någon instruktion för vippströmbrytaren. Var troligen där felet var hela tiden.
Det är en 2-läges on/off med 3 poler. Ja har provat lite olika kombinationer på den men får inte till det.

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
10 augusti 2009 · 857 Inlägg

Är det nån pol på strömbrytaren som skiljer sig i färg från som andra? Den brukar oftast vara jord då, om det sitter kontrollampa o knappen.

Kri
22 februari 2010 · 5 Inlägg

Hittar inte hjälpstartskruven? :S

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
23 februari 2010 · 857 Inlägg

Om det är rätt årsmodell (04- ) så sitter den skruven under svarta plastlocket till höger (i färdriktningen) i motorrummet. Sitter oftast en röd gummihatt på den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang