hur klarar sig steg,huvudenhet mm kyla?

RobinAstrom Åström
2 januari 2009 · 72 Inlägg

Westin- skrev:

Lonefox skrev:
Fjärren som följer med en del steg sköter till 99% BASSBOOST så den skall skippas ändå..... smile
Det finns ett fåtal undantag som sköter bla gain, fas och delning via fjärr. Men de är ett fåtal och kostar en del (har dock inte sett ngt på kanske tio år men....)

Remoten till mitt sinus live är för gain, dvs. vrider jag ner den till min. så slutar steget spela helt..


mvh

remoten till mitt mds steg, sköter även de gainen, för vrider jag av så slutar basen spela, och vrider jag på igen så ja.....

Alpine - en klass för sig
Volvo V60 (2013)
Audi-powah
2 januari 2009 · 497 Inlägg

lika dant med mitt mutant 1500.1 det är en gain fjärr där med men jag andvänder inte den kör sådant ifrån min subnivåsreglage på huvudenheten mycket bättre kontrol på volymen än med fjärren.

Audi S3 "Quattro" (2002)
Lonefox Bad music kills good sound
2 januari 2009 · 7 241 Inlägg

SL luskade jag reda på att det är gain....
MDS-steget kan jag inte ens uttala mig om.
Mutantsteget tycker jag att det är skumt att det inte framgår i manualen att det är gain utan det står bara  att den sköter Bass Level vilket brukar vara boost.......men men. Säger ni att det är gain så är det väl det smile

För att samanfatta den biten: Är fjärren för gain så kan den användas utan problem men sköter den bassboost SKIPPA DEN. wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
addea1
2 januari 2009 · 186 Inlägg

frågan är då om den sköter gain eller bas, svårt eftersom basarna nästan slutar röra sig/låta när jag har remoten på min, men antar att det är gain. Ska läsa i manualen, kan tilllägga att det är ett u-dimension EL-D61 monosteg.

Lonefox Bad music kills good sound
2 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Faniskogen skrev:
zx.2500 steget.. någon som vet där, gain eller bassboost?

Läs manualen.........eller testa......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
twin_cam Smålänning
2 januari 2009 · 7 877 Inlägg

Tillbaka till hur det klarar kyla...

Står i instruktionsböckerna att man ska vänta med att slå på multimedia i bilen tills det blivit rumstempererat...

Men vem bryr sig egentligen om det?

Jag hade ett classesteg, och det överlevde iaf smile Även om det droppade kondensvatten om det ibland tongue Kicker och sånt är knappast sämre.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
maco
24 februari 2010 · 1 207 Inlägg

Dags för lite trådväckning.

Jag har ett Rockford Fosgate p235.1 steg och en kenwood bas (i sluten låda om det skall spela någon roll) som spelar rent utsagt värdelöst när det är kallt ute.

Som i natt var det -32 grader här och då tog det en helvetes lång tid innan de började basa som de skulle (ca:20min).

Nåväl, till mina frågor: är det skadligt för utrustningen att vrida på när de låter så där illa? Jag har nämligen märkt att enda sättet att få det att börja låta bra är att vrida på rätt så hög volym och vänta.
Är det basen eller slutsteget som är boven i dramat?
Har även märkt att belysningen dimmras rätt ordentligt när detta "illa-ljuds-fenomen" uppstår, vad beror det på?

edit: kanske skall nämna att jag tror att det är liten risk för kondens där de nu ligger.

Senast redigerat av maco (24 februari 2010)

dbjanoz
24 februari 2010 · 1 785 Inlägg

maco skrev:
Dags för lite trådväckning.

Jag har ett Rockford Fosgate p235.1 steg och en kenwood bas (i sluten låda om det skall spela någon roll) som spelar rent utsagt värdelöst när det är kallt ute.

Som i natt var det -32 grader här och då tog det en helvetes lång tid innan de började basa som de skulle (ca:20min).

Nåväl, till mina frågor: är det skadligt för utrustningen att vrida på när de låter så där illa? Jag har nämligen märkt att enda sättet att få det att börja låta bra är att vrida på rätt så hög volym och vänta.
Är det basen eller slutsteget som är boven i dramat?
Har även märkt att belysningen dimmras rätt ordentligt när detta "illa-ljuds-fenomen" uppstår, vad beror det på?

edit: kanske skall nämna att jag tror att det är liten risk för kondens där de nu ligger.

Minus 32 Grader ska inte vara några problem så länge det inte är fuktigt också.

Slutstegen är byggda och anpassade efter drifts temperaturer som ligger över ca 40-60grader. Så när steget är minus 30 grader fungerar det inte alls som det är tänkt. Det känns ganska orkeslöst och låter tunt och rent av illa. Verkningsgraden blir lidande av detta och där av kan det dra mer ström utan att för den delen leverera nyttig effekt.

Dessutom ganska mycket laddning från batteriet urladdas när du startar bilen. Detta ska generatorn återladda till batteriet under en tid. Om du då samtidigt har stora uttag till att försörja ett med den låga temperaturen ineffektivt steg. Blir hela ditt elsystem lidande.

Det man kan göra om man bor i delar av landet där det blir väldigt kallt såhär års är att göra precis som finns eller i alla fall fanns för i televerkets relä skåp. Montera in ett litet värme element i form av en resistor. Det kräver givetvis att man vet vad man gör både elektriskt och termiskt.


http://www.dansdata.com/images/morecool … tor300.jpg

Senast redigerat av dbjanoz (24 februari 2010)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
christofer_k Vorsprung durch Technik
24 februari 2010 · 2 432 Inlägg

Westin- skrev:

Lonefox skrev:
Fjärren som följer med en del steg sköter till 99% BASSBOOST så den skall skippas ändå..... smile
Det finns ett fåtal undantag som sköter bla gain, fas och delning via fjärr. Men de är ett fåtal och kostar en del (har dock inte sett ngt på kanske tio år men....)

Remoten till mitt sinus live är för gain, dvs. vrider jag ner den till min. så slutar steget spela helt..


mvh

gain är de nog inte tror med de är inkommande volym på lågnivån in i steget

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang