Visst ska jag köpa en volvo 245 till min flickvän?

mange_240
24 februari 2010 · 1 562 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Förbannade pajastråd...

För att stävja alla fördomar måste jag väl inleda tråden med följande:
Jag har keps ibland, som dock ALLTID vänds åt rätt håll.
Har inte rört en snusdosa på fyra år och var inte mer än sporadisk nyttjare före det.
Jag uppsöker bara en korvkiosk i undantagsfall.
Jag avskyr både baslådor och biltemastyling.
Jag tycker inte alls att Volvo är världsmästare på allt, eller ens nånting.
Jag äger tre bilar av märket, två stycken 164 som ska säljas och en PV 544 under renovering, kör dock Mercedes till vardags. En fan så mycket bättre bil i mitt tycke...
Damer under 18 år är inte av det minsta intresse för mig.

Nåväl, då inleder jag med mina synpunkter.

Jag begriper inte varför folk blir halvt hysteriska i denna tråd egentligen. Säkerhet hit och säkerhet dit, förvisso förnuftigt att tänka på, men det har tagit orimliga proportioner.

Volvo 245 är egentligen en ganska bra bil ur den synvinkeln. Till exempel, mellan 1988 och 1993 så inträffade inte en enda dödsolycka i USA i en Volvo 240. Inte EN. Det är ett resultat som ingen annan bil kommit upp i hittills! Gällande bilar som är tillräckligt vanliga för statistiken då så klart, ferraris och lamborghinis av exklusivare modell är säkert inte inräknade där t.ex., men det säger ju ändå en del då det finns betydligt fler modeller än Volvo 240, både nyare och med mer utrustning som ingår i den statistiken.

Volvo 245 är inte alls en stenhård bil utan deformationszoner, utan i likhet med föregångaren 145 så är front och akter konstruerade för att knycklas ihop och absorbera energi vid en kollision. Kupéutrymmet är mycket starkt för sin tid, och i dörrarna sitter riktigt kraftiga sidokrockbalkar.

Köper man en sen 245 kan man mycket väl få både ABS och airbag. Angående den aktiva säkerheten, så visst är den bättre i bilar med ESP och dylikt - men till syvende och sist så handlar det om förarens skicklighet, man kan aldrig skylla ifrån sig på bilen.

Skyddet som en bakvänd barnstol ger är någonting fantastiskt - även när den monteras i en dålig bil. Såpass bra redan i det fallet att det är någonting som man som vuxen framåtvänd passagerare kan vara oerhört avundsjuk på - även med airbag och krockbalkar till höger och vänster. Dessutom - han vill ha en bil där barnstolen sitter bra. DET är däremot en rätt så viktig faktor att beakta.

Innebär då detta att en Volvo 245 är en säker bil jämfört med dagens bilar?
Nja, inte lever den upp till modern standard, men å andra sidan handlar det så mycket om hur den eventuella olyckan inträffar, med mera...

Man kan dö i en krock med en ny XC90 likväl som man kan överleva en krock i en VW Bubbla från -53 utan säkerhetsbälten... Sen är nu givetvis chanserna större i XC90n, men man kan aldrig vara helt säker.

Men dock, jag hade förstått reaktionerna om det nu HANDLAT om en Bubbla från -53, men en Volvo 245 är väl inte så hemskt... Som synes i statistiken så finns det många bilar som man ser användas som familjebilar som är både sämre och mycket sämre än en Volvo 245. Och jag tror att de flesta här är i den åldern att de åkt både Volvo 245 och betydligt äldre, mindre och krockfarligare bilar i sina yngre år, och de flesta av oss har ju överlevt det utan större men...

Man kan inte skydda sig från allting heller, finns många saker som är betydligt farligare för ett barn att göra än att åka i en gammal Volvo. Ska man låta dem bada, de kan ju drunkna... Ska man låta dem cykla, de kan ju bli överkörda... Det funkar inte att resonera så i längden.

Sen så är ju inte en fräsch Volvo 245 farligare att krocka med idag än för 10, 20 eller 30 år sedan (annat med en rosthög så klart), så att den nu var bäst 1975 gör den ju inte sämre idag, bara för att det kommit bilar som är bättre.

Sen fattar jag inte varför det pratas om teknologiska underverk och dylikt, det är det ju inte trådskaparen som sagt att det är, och ej heller att han sökt, jag tror att han är fullt medveten om att en Volvo 245 inte är särskilt modern.

Och visst klarar jag av att höra kritik angående Volvo, till exempel så är en 245 varken körglad, bränsleekonomisk, har ingen bra ljudkomfort, inredningen är knappast ett ställe där man badar i läder och ädelträ, och det är definitivt inte idealbilen för att köra fort på autobahn, det blundar jag inte alls för. Jag gillar bara inte att det ska urarta i tramstrådar hela tiden..

Jag tror till exempel att om han nämnt nån annan bilmodell som inte håller modern säkerhetsnivå men som har mer "cool" stämpel än 240, då hade folk inte alls gnällt på att den var krockfarlig osv, utan då hade det helt plötsligt varit skitfränt...

Och allt tjat om att hon får skämmas, att hon kommer dumpa honom osv... Det är väl hennes problem trots allt? Hon kanske tycker att 245or är det tuffaste som finns? Det vet väl inte ni någonting om?

Till trådskaparen vill jag säga att det inte alls behöver vara dumt att köpa en sådan, helt duglig andrabil/dagisracer som verkar vara syftet med den. Köp ett fräscht och gärna relativt nytt exemplar, så är det inte alls någon dålig bil. Gärna någon med få och äldre ägare och inte den som tuffa bosse säljer med neon, vita blinkers och snusprillor i taket.

jo detta är de vettigiaste på länge.

ekelund88
24 februari 2010 · 2 656 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Förbannade pajastråd...

För att stävja alla fördomar måste jag väl inleda tråden med följande:
Jag har keps ibland, som dock ALLTID vänds åt rätt håll.
Har inte rört en snusdosa på fyra år och var inte mer än sporadisk nyttjare före det.
Jag uppsöker bara en korvkiosk i undantagsfall.
Jag avskyr både baslådor och biltemastyling.
Jag tycker inte alls att Volvo är världsmästare på allt, eller ens nånting.
Jag äger tre bilar av märket, två stycken 164 som ska säljas och en PV 544 under renovering, kör dock Mercedes till vardags. En fan så mycket bättre bil i mitt tycke...
Damer under 18 år är inte av det minsta intresse för mig.

Nåväl, då inleder jag med mina synpunkter.

Jag begriper inte varför folk blir halvt hysteriska i denna tråd egentligen. Säkerhet hit och säkerhet dit, förvisso förnuftigt att tänka på, men det har tagit orimliga proportioner.

Volvo 245 är egentligen en ganska bra bil ur den synvinkeln. Till exempel, mellan 1988 och 1993 så inträffade inte en enda dödsolycka i USA i en Volvo 240. Inte EN. Det är ett resultat som ingen annan bil kommit upp i hittills! Gällande bilar som är tillräckligt vanliga för statistiken då så klart, ferraris och lamborghinis av exklusivare modell är säkert inte inräknade där t.ex., men det säger ju ändå en del då det finns betydligt fler modeller än Volvo 240, både nyare och med mer utrustning som ingår i den statistiken.

Volvo 245 är inte alls en stenhård bil utan deformationszoner, utan i likhet med föregångaren 145 så är front och akter konstruerade för att knycklas ihop och absorbera energi vid en kollision. Kupéutrymmet är mycket starkt för sin tid, och i dörrarna sitter riktigt kraftiga sidokrockbalkar.

Köper man en sen 245 kan man mycket väl få både ABS och airbag. Angående den aktiva säkerheten, så visst är den bättre i bilar med ESP och dylikt - men till syvende och sist så handlar det om förarens skicklighet, man kan aldrig skylla ifrån sig på bilen.

Skyddet som en bakvänd barnstol ger är någonting fantastiskt - även när den monteras i en dålig bil. Såpass bra redan i det fallet att det är någonting som man som vuxen framåtvänd passagerare kan vara oerhört avundsjuk på - även med airbag och krockbalkar till höger och vänster. Dessutom - han vill ha en bil där barnstolen sitter bra. DET är däremot en rätt så viktig faktor att beakta.

Innebär då detta att en Volvo 245 är en säker bil jämfört med dagens bilar?
Nja, inte lever den upp till modern standard, men å andra sidan handlar det så mycket om hur den eventuella olyckan inträffar, med mera...

Man kan dö i en krock med en ny XC90 likväl som man kan överleva en krock i en VW Bubbla från -53 utan säkerhetsbälten... Sen är nu givetvis chanserna större i XC90n, men man kan aldrig vara helt säker.

Men dock, jag hade förstått reaktionerna om det nu HANDLAT om en Bubbla från -53, men en Volvo 245 är väl inte så hemskt... Som synes i statistiken så finns det många bilar som man ser användas som familjebilar som är både sämre och mycket sämre än en Volvo 245. Och jag tror att de flesta här är i den åldern att de åkt både Volvo 245 och betydligt äldre, mindre och krockfarligare bilar i sina yngre år, och de flesta av oss har ju överlevt det utan större men...

Man kan inte skydda sig från allting heller, finns många saker som är betydligt farligare för ett barn att göra än att åka i en gammal Volvo. Ska man låta dem bada, de kan ju drunkna... Ska man låta dem cykla, de kan ju bli överkörda... Det funkar inte att resonera så i längden.

Sen så är ju inte en fräsch Volvo 245 farligare att krocka med idag än för 10, 20 eller 30 år sedan (annat med en rosthög så klart), så att den nu var bäst 1975 gör den ju inte sämre idag, bara för att det kommit bilar som är bättre.

Sen fattar jag inte varför det pratas om teknologiska underverk och dylikt, det är det ju inte trådskaparen som sagt att det är, och ej heller att han sökt, jag tror att han är fullt medveten om att en Volvo 245 inte är särskilt modern.

Och visst klarar jag av att höra kritik angående Volvo, till exempel så är en 245 varken körglad, bränsleekonomisk, har ingen bra ljudkomfort, inredningen är knappast ett ställe där man badar i läder och ädelträ, och det är definitivt inte idealbilen för att köra fort på autobahn, det blundar jag inte alls för. Jag gillar bara inte att det ska urarta i tramstrådar hela tiden..

Jag tror till exempel att om han nämnt nån annan bilmodell som inte håller modern säkerhetsnivå men som har mer "cool" stämpel än 240, då hade folk inte alls gnällt på att den var krockfarlig osv, utan då hade det helt plötsligt varit skitfränt...

Och allt tjat om att hon får skämmas, att hon kommer dumpa honom osv... Det är väl hennes problem trots allt? Hon kanske tycker att 245or är det tuffaste som finns? Det vet väl inte ni någonting om?

Till trådskaparen vill jag säga att det inte alls behöver vara dumt att köpa en sådan, helt duglig andrabil/dagisracer som verkar vara syftet med den. Köp ett fräscht och gärna relativt nytt exemplar, så är det inte alls någon dålig bil. Gärna någon med få och äldre ägare och inte den som tuffa bosse säljer med neon, vita blinkers och snusprillor i taket.

bra inlägg:) dock ska jag gnälla lite "inte en bra ljudnivå" antar du menar kupen då ? och isof fall tror jag mig att de va 240 jag läste om i tekikensvärd eller om de va 740 som var bland dom bästa på minst väg ljud i kupen smile

Knugcab
24 februari 2010 · 5 111 Inlägg

740 är ju bra mycket tystare än 240, och i det fallet så är 242/244 tystare än 245 då det alltid bullrar mer i kombibilar, och tar vi då en 75as 245 med dålig ljudisolering, fyrpetad låda och 4,10 i bakaxeln så har vi verkligen en bil som inte är "bland de bästa på minst vägljud i kupén"... Men det är ju bara en parentes.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
ekelund88
24 februari 2010 · 2 656 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
740 är ju bra mycket tystare än 240, och i det fallet så är 242/244 tystare än 245 då det alltid bullrar mer i kombibilar, och tar vi då en 75as 245 med dålig ljudisolering, fyrpetad låda och 4,10 i bakaxeln så har vi verkligen en bil som inte är "bland de bästa på minst vägljud i kupén"... Men det är ju bara en parentes.

då va de troligen 740 smile synd höfläkten därframe dånar så fruktansvärt:p

ekelund88
24 februari 2010 · 2 656 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

ekelund88 skrev:

Volvo544special65 skrev:
740 är ju bra mycket tystare än 240, och i det fallet så är 242/244 tystare än 245 då det alltid bullrar mer i kombibilar, och tar vi då en 75as 245 med dålig ljudisolering, fyrpetad låda och 4,10 i bakaxeln så har vi verkligen en bil som inte är "bland de bästa på minst vägljud i kupén"... Men det är ju bara en parentes.

då va de troligen 740 smile synd höfläkten därframe dånar så fruktansvärt:p

Äh, bara charmigt när det låter brunstig höfläkt, så klassiskt, manligt, varmt och mysigt! smile Inte många andra bilar man identifiera utan att se. Jo, det kvinnliga vinandet från Saab 900 vad nu det ljudet beror på? Tydligen skulle svenska bilar låta speciellt. Någon som vet hur de är konstruerade till skillnad från andra fläktar?

om du undrar varför dom dånar ? troligen för de e så stora och få blad :p dom som inte låter har ju fler blad med mindre yta har jag fått för mig iaf smile

Pan
24 februari 2010 ·

Driftkungen skrev:

Pan skrev:

Driftkungen skrev:

Förstår det, du har ju inte äns turbo i den!? roll

En Volvo måste man inte ha turbo i för att den ska bli rolig! Så jävla gött att åka Volvo

Visst endel Volvos är ju bara patetiska! Vingar och plast nee ush. På motorvägen får jag spö av Saab Turbos men det kan jag ta. För jag behöver ju inte tatta Mcdonalds brickor för att få överstyrning wink Tycker det är riktigt gött när folk hackar på Volvo vem bryr sig.

Kommenterade att han inte hade turbo i sin Saab annars.. tongue

Men aja inget snack om Saab mer här nu, Hoj.

Ja sa bara att man inte måste ha en turbo i Volvo för den ska vara kul.  Fast sugmotor är ju rätt tråkigt wink

Höfläkten i 740 garvar man ju bara åt när man hör. Kmr ihåg när vi skulle provköra en 740 åt en polaren åkte och drog ur den som satan. Vilket åk blev ju kär direkt NOT hehe. Blev senare bebisblå när han var i norge SUPLISE! men det är ju en annan femma.

Till ämnet:

Jag hade inte köpt en 245 till min flickvän. 1 Kan hon häva sladd 2 Är ju vinterbilsmaterial 3 Skulle jag skjutsa barn i bilen så hade jag nog kollat på ngt annat. Jag gillar Volvo men en 240/740 är ju inget annat än svinarbilar i mitt tyckte. Man köper dom kör skiten ur dom skrotar dom. Eller så trimmar man dom cool

Knugcab
24 februari 2010 · 5 111 Inlägg

1: Kan man inte häva en sladd så ska man inte ha nån bil alls förrän man lärt sig det.
2: Ja? Det är väl bara bra med en bil som kan användas på vintern?
3: Varför?
4: Varför köra skiten ur en frisk bil som kan ge en billig och pålitlig transport i åratal framöver? Varför köra skiten ur någon bil över huvud taget?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Navkapsel
24 februari 2010 · 4 637 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Varför köra skiten ur någon bil över huvud taget?

Folk kanske mår dåligt och behöver avreagera sig på något. Personligen skulle jag ha sönder något mindre, bara synd om bilar som körs sönder, bättre om delarna kommer till användning. Leka med en bil byggd för lek kan nog vara skoj, mer köra skiten ur en gammal slö bil fattar jag inte charmen med... Är man mogen för körkort då? Leka är roligare om man använder hjärnan, har haft mycket skoj i snön med min. Bara deprimerande att köra skabbig bil.

Senast redigerat av EmilHammarlund (24 februari 2010)

Pan
24 februari 2010 ·

Volvo544special65 skrev:
1: Kan man inte häva en sladd så ska man inte ha nån bil alls förrän man lärt sig det.
2: Ja? Det är väl bara bra med en bil som kan användas på vintern?
3: Varför?
4: Varför köra skiten ur en frisk bil som kan ge en billig och pålitlig transport i åratal framöver? Varför köra skiten ur någon bil över huvud taget?

1. Ja det tycker jag också men kan alla det för de!
2. Menade att det är vanlig bil att köpa för att leka med på vintern.
3. Ja hade valt en säkrare bil smile men det är ju jag det.
4. Ja hur kul är det att Ekonomi köra? Det är kul att sladda! Sladdar man brukar det bli varvstopp sen släpper man ju inte av om man ser en snövall= Bilen tar stryk efter en vinter man skrotar av den och plockar lite delar. Jag finner inget nöja i att åka och fegköra ska man sladda ska man ju ladda på med smile

Köp en 945 Med airbags, Sips eller vad det heter. Känns ju lite vettigare än en 245.

Pan
24 februari 2010 ·

EmilHammarlund skrev:

Pan skrev:
Blev senare bebisblå

Tror jag sett den ståendesutanför en villa i Tranås i somras? Var inte bakluckan eller något i en annan färg?

Bakluckan var nedslipad smile Stog säkert utanför mig på Orkestergatan.

Senast redigerat av Pan (24 februari 2010)

Hamilton
24 februari 2010 · 8 865 Inlägg

Eftersom tråden passerat sandlådenivån och trådskaparen fått svar på sin fråga så låser vi här.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang