För höga avgas värden - Vad göra ?

cfh Adrenalin Junkie
18 januari 2010 · 113 Inlägg

Hej.

Jag besiktade bilen idag och fick följande fel:

CO-halt förhöjd tomgång, för hög
CO-halt tomgång, för hög
HC-halt tomgång, för hög

Värdena:

CO 3,3 (0.5)          HC 411 (100)
CO 2500 0,6 (0.3)  Lambda 1,01 (0.97-1.03)

Info:

Det är en mitsubishi colt gti från 93 som har gått strax över 12k mil

Fräscht avgassystem hela vägen med en sportkatt som är ca 1 - 1½ år gammal.

Kan nämnas att bilen går lite ryckigt och tomgången är ojämn.

________


Det jag ska testa iförsta hand är att byta tändstift och olja+oljefilter då det var ett tag sen det gjordes.

Men jag tvivlar på att det lilla skulle hjälpa..


Jag undrar då, vad kan det vara som orsakar detta ?

Har ni nån/några ideér på lösningar ?


Tacksam för svar !

// Fredrik

norpan1
18 januari 2010 · 1 043 Inlägg

Felkoder?

cfh Adrenalin Junkie
11 februari 2010 · 113 Inlägg

Bump !

Behöver verkligen så mycket hjälp jag kan få om detta !

kjellberg91
11 februari 2010 · 35 Inlägg

cfh skrev:
Hej.

Jag besiktade bilen idag och fick följande fel:

CO-halt förhöjd tomgång, för hög
CO-halt tomgång, för hög
HC-halt tomgång, för hög

Värdena:

CO 3,3 (0.5)          HC 411 (100)
CO 2500 0,6 (0.3)  Lambda 1,01 (0.97-1.03)

Info:

Det är en mitsubishi colt gti från 93 som har gått strax över 12k mil

Fräscht avgassystem hela vägen med en sportkatt som är ca 1 - 1½ år gammal.

Kan nämnas att bilen går lite ryckigt och tomgången är ojämn.

________


Det jag ska testa iförsta hand är att byta tändstift och olja+oljefilter då det var ett tag sen det gjordes.

Men jag tvivlar på att det lilla skulle hjälpa..


Jag undrar då, vad kan det vara som orsakar detta ?

Har ni nån/några ideér på lösningar ?


Tacksam för svar !

// Fredrik

är det en förgasarmotor eller insprut?
kolla om det kan vara förgasarfotspackningen annars. testa köp en tup startgas och spruta lite vid motorn så märker du om den går upp i varv, då kan det vara en packning som är dålig eller nån vakumslang som läcker?mvh viktor

Aerocombi Xenoholic
11 februari 2010 · 2 559 Inlägg

Har du besiktat med sportcaten innan?
Var bilen riktigt varm när du besiktade den?
Ny olja + filter samt luftfilter brukar ju hjälpa lite.
Sen kan du ju slå i lite E85 när du ska besikta det brukar sänka värdena lite har jag hört wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
islurren1
12 februari 2010 ·

Ny olja och filter räckte på min 245;a när den toppade mätinstrumenten på alla värden vid besiktningen...

DusanMandick Random Hero
12 februari 2010 · 4 047 Inlägg

kör bilen ordentligt varmt innan du besiktigar

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
AxlSam
12 februari 2010 · 1 497 Inlägg

Aerocombi skrev:
Sen kan du ju slå i lite E85 när du ska besikta det brukar sänka värdena lite har jag hört wink

Men det löser ju knappast problemet.

Letat vaccumläckor?
Går bilen magert/fett?
Är din lambdasond OK?

Aerocombi Xenoholic
12 februari 2010 · 2 559 Inlägg

AxlSam skrev:

Aerocombi skrev:
Sen kan du ju slå i lite E85 när du ska besikta det brukar sänka värdena lite har jag hört wink

Men det löser ju knappast problemet.

Letat vaccumläckor?
Går bilen magert/fett?
Är din lambdasond OK?

Vet att det inte löser problemet , därav wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
cfh Adrenalin Junkie
24 februari 2010 · 113 Inlägg

Uppdatering:

Nu har jag bytt; tändstift, olja+oljefilter, lamdbasond,
kollat luftfilter och hela insuget > OK, inga läckage.
kollat vaccumslangar > inga läckage
kollat vevhusventen > inga läckage
Katten + resten av avgassystemet är i bra skick och inga läckor där heller

jag gjorde en mätning med en ordentligt uppvärmd kat. och
CO värdena verkar ha gått ner till en godkänd nivå men HC ligger fortfarande ett par hundra för mycke, jag antar att den fortfarande går för fett, men nån som har nån idé om vad man kan göra åt det ?

Jimpiz
24 februari 2010 · 845 Inlägg

Har för mig att högt HC värde får man om katten är dålig. Den går inte fett, mer åt det magra hållet. Det ser du på Lambda värdet. Har du även för mager blandning kan HC värdet sticka iväg.

Det som hjälpte mig en gång vid samma fel, var att köra en "Lång" tur på lite högre varv så katalysatorn verkligen når rätt temp.

Saab 9-3SS (2008)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
24 februari 2010 · 2 307 Inlägg

Prova att rengöra LMM det e den som har mest att säga till om på bränsleblandningen. CRC har spray för ändamålet.

Men skulle nog tippa på att det e katten som inte gör sitt jobb ordentligt.

Går bilen bättre nu efter servicen ?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
gamlingen
24 februari 2010 · 5 198 Inlägg

Hög hc är oförbränd soppa.så den kan få för mycket..

cfh Adrenalin Junkie
25 februari 2010 · 113 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Prova att rengöra LMM det e den som har mest att säga till om på bränsleblandningen. CRC har spray för ändamålet.

Men skulle nog tippa på att det e katten som inte gör sitt jobb ordentligt.

Går bilen bättre nu efter servicen ?

Den går inte bättre, fortfarande ryckigt och ojämn tomgång.

Katten är bara ca 1 ½ år gammal så den borde ju knappast vara paj redan.

volvo51
25 februari 2010 · 2 Inlägg

Har du tittat i spjällhuset?
Gleggigt där höjer HC.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang