Volvo 740 tic knackar

spetsen
20 oktober 2009 · 168 Inlägg

Tjenare!

Problem då jag har en 740 tic "B230 block" som knackar extremt högt på tomgång, över 15000 rpm så upphör knacket och motorn låter som den ska!
Rivit isär motorn och gått igenom blocket och letat efter slitage, Kollat kolvar,  stakar och kolvbultar, Ramlager men inte hittat något fel/slitage på dom som skall kunna knacka!

En Teori är om oljepumpen är för klen så ventillyftarna får för lite olja på tomgång så det uppstår knack?
inte det vanliga ticande ljudet man ofta hör från volvo motorerna utan ett djupt dovft knackande som hörs mycket väl. Folk har även frågat om jag kör Disel pga knackandet så kanske ni förstår lite mer hur högt knackandet är!

Tänkte höra mig för innan jag börjar byta ut massa delar som kanske inte det är fel på så alla råd uppskattas!

//Andreas

BMW E30 (1989)
Sandberg_racing
20 oktober 2009 · 20 Inlägg

ja skulle tro att de kan va lyftarna som är lite trötta, prova o göra rent eller köpa nya.

//Andreas

Roberttt
8 februari 2010 · 25 Inlägg

jag har samma problem. fast direkt nnär den går igång.

Senast redigerat av Roberttt (8 februari 2010)

Trinket
25 februari 2010 · 69 Inlägg

samma problem jag med med min Tic tongue
ska nog se över lyftarna jag med då xD

Volkswagen Mk1 Caddy 14D "Dirty Diesel" (1987)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
25 februari 2010 · 3 180 Inlägg

740 tic har inte hydrauliska tryckare... men kolla ventilspel och prova byta gummipluppen under tryckarna, kostar ett par kronor styck och du behöver 8 st.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Ravi Tekniker
25 februari 2010 · 624 Inlägg

Renovera toppen byt ut Rubbet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang