Startproblem 740 - B230A

frippan
13 februari 2010 · 25 Inlägg

Bil: Volvo 740 -85
Motor: B230A

Fel: startar iprincip bara med full laddat batteri.
Jag kan åka runt en hel dag och stänga av och starta den, dock seg startad ibland då också.

Men nästa dag så vägrar den tända, man bara hör soppapumpen och startmotorn jobba.

Felsökningar: Kollat tändstift fördelare, rotor och tändkablar.

Snälla någon som har en aning om vad felet kan vara?

Jag tog av plus kabeln en gång när den var igång och den fortsatte att gå ås då laddar den väl?
Ska mäta med en multimeter någon dag.

volv0 Nyman Motorsport
28 februari 2010 · 57 Inlägg

förgasaren?

" Nyman Motorsport "
frippan
28 februari 2010 · 25 Inlägg

Okey, kan ju vara en anledning, får väl rensa ur den och gå igenom den.
Någon som har tips på tänd delar man bör byta ut?

Ford91
28 februari 2010 · 74 Inlägg

kolla ifall du har knista ända ut i stiften har du inte det så kolla hur rotor och fördelare ser ut, kan vara problem med tändspolen oxå så den bör du oxå kolla.

frippan
28 februari 2010 · 25 Inlägg

Okey, har faktiskt inte kollat gnistan eftersom den startar ibland.
Men jag får ta och göra det.

mange_240
28 februari 2010 · 1 562 Inlägg

ja kolla tändningen.

Ford91
28 februari 2010 · 74 Inlägg

kolla så att fördelarlocket får kontakt med rotorn när den snurrar, annars är de bara o byta locket och rotorn kostar inte många kr, passa även på o byta tändkablar.

Drönirettab
28 februari 2010 · 21 761 Inlägg

frippan skrev:
man bara hör soppapumpen och startmotorn jobba.

Men alltså, en B230A har ju inte elpump.

Är din motor modifierad eller så?

Om det finns ett förkopplingsmotstånd innan tändspolen (kan sitta på torpedväggen bredvid huvgångjärnet eller liknande) så bör du kolla att kablarna sitter som de ska, en av kablarna brukar nämligen gå direkt till tändspolen för att ge full batterispänning vid start. smile

frippan
1 mars 2010 · 25 Inlägg

Ford91, hur kollar jag att rotrn får  kontakt med fördelarlocket när den snurrar?

Drönirettab: okey, det låter ibland som något som "surrar" när man vrider på nyckeln.
Ska kolla om jag ser något förbikopplingsmotstånd.

islurren1
1 mars 2010 ·

Låter som att startmotorn tar för mycke ström! "sliten-går tungt" eller?

Bjornn
1 mars 2010 · 749 Inlägg

Kontrollera ventilen för "tomgångsavstängning" den stora ventilen som sitter mitt på insuget precis efter förgasaren med en blå kabel till.

Ventilen är till för att stänga tomgångskanalen när motorn stängs av, öppnar inte ventilen vid start så kommer motorn ej starta och motorn kommer ej ha nån tomgång.

Verkar konstigt med laddningen av batteriet, verkar nästan som batteriet är dåligt, den drar inte ström när bilen står då?
Prova å koppla bort batterikablen när du kört med bilen och låt den ligga av över natten tills du ska starta bilen på morronen, funkar de då så drar bilen ström i viloläge, funkar de inte kan fortfarande batteriet va kasst om du nu inte vet att de är helt förståss..
Som en annan skrev så har du ingen elekrisk soppapump på bilen.

Vanliga felande delar i tändsystemet som kan orsaka sporadiska fel är tex "tändförstärkaren" sitter skruvad i väggen bakom vänster strålkastare med kylpasta mellan "plattan" och plåten.

Hallgivaren, sitter fastnitad i fördelaren.

Låter ändå inte som nån av de komponenterna orsakar det du beskriver.
När du säger att startmotorn går dagen efter, hur pass går startmotorn egentligen? Går den segt och bara en kort stund har du säkert fel på batteriet.
Hjälper det inte vid start om du trycker på gaspedalen?
chokar du när du startar? Ska inte behövas om de inte är under nollan.
Är det bra riv i startmotorn eller segar den som tusan?

Jag skulle tro enligt det du beskriver, att du har ett uselt startbatteri.

Kontrollera även jordkablen mellan kaross och motor, den blå grova kablen som går i en kabelstam ner under framkant på motorn och sitter skruvad i motorblocket, brukar gå av. Men går startmotorn ordentligt så är den förmodligen hel.

Senast redigerat av Bjornn (1 mars 2010)

Olle__h
1 mars 2010 · 112 Inlägg

Är batteriet gamalt? för även om det är nyladdat så kan det fortfarande vara helt slut. Man har rätt spänning men taskigt med ström. Tänkte bara att felet kan vara enklare än vad man tror. lycka till i vilket fall

Renault Laguna "Sporttourer GT" (2006)
Volvo 940 (1991)
volvocrille
1 mars 2010 · 287 Inlägg

lånar tråden lite, Har samma fel på min 740 b320a en 85-
svårstartad, Men startmotorn snurrar på fint. idag 3 minus fick göra ett flertal startförsök innan jag fick igång den.provade med full choke och gas, hal choke. och till slut gick den igång. Den går lite små dåligt när den är kall vill gärna dö och är sjukt orkeslös. tomgången ligger på 2tusen varv med full choke. Vart börjar man leta fel ? eller är det jag som använder choken fel ?

Volvo Amazon "Low and slow" (1969)
frippan
1 mars 2010 · 25 Inlägg

Bjornn skrev:
Kontrollera ventilen för "tomgångsavstängning" den stora ventilen som sitter mitt på insuget precis efter förgasaren med en blå kabel till.

Ventilen är till för att stänga tomgångskanalen när motorn stängs av, öppnar inte ventilen vid start så kommer motorn ej starta och motorn kommer ej ha nån tomgång.

Verkar konstigt med laddningen av batteriet, verkar nästan som batteriet är dåligt, den drar inte ström när bilen står då?
Prova å koppla bort batterikablen när du kört med bilen och låt den ligga av över natten tills du ska starta bilen på morronen, funkar de då så drar bilen ström i viloläge, funkar de inte kan fortfarande batteriet va kasst om du nu inte vet att de är helt förståss..
Som en annan skrev så har du ingen elekrisk soppapump på bilen.

Vanliga felande delar i tändsystemet som kan orsaka sporadiska fel är tex "tändförstärkaren" sitter skruvad i väggen bakom vänster strålkastare med kylpasta mellan "plattan" och plåten.

Hallgivaren, sitter fastnitad i fördelaren.

Låter ändå inte som nån av de komponenterna orsakar det du beskriver.
När du säger att startmotorn går dagen efter, hur pass går startmotorn egentligen? Går den segt och bara en kort stund har du säkert fel på batteriet.
Hjälper det inte vid start om du trycker på gaspedalen?
chokar du när du startar? Ska inte behövas om de inte är under nollan.
Är det bra riv i startmotorn eller segar den som tusan?

Jag skulle tro enligt det du beskriver, att du har ett uselt startbatteri.

Kontrollera även jordkablen mellan kaross och motor, den blå grova kablen som går i en kabelstam ner under framkant på motorn och sitter skruvad i motorblocket, brukar gå av. Men går startmotorn ordentligt så är den förmodligen hel.

Oj nu blev det många frågor på en gång.

Har andvänt batteriet i en annan bil och det fungerar helt utan problem där.

När jag dagen efter försöker starta bilen så går startmotorn inte med full kraft eller vad man ska säga.
Den snurrar itne sådär sakta som när batteriet håller på att dö, men jag skulle säga att det låter nästan som den går på 80% av vad den gör med fullt batteri.
Jag kan stå och gnugga på startmotorn i säkert 10-15min dagen efter.
Igår startade den inte alls med fullt batteri helle (aldrig hänt förrut)
Den hostade till en gång och det var allt.

När jag försöker starta den så har jag testat att låta gaspedalen vara, provat pumpgasa samt hålla pedalen nedtryckt.
Eftersom den står utomhus så chokar jag alltid vid start.

Igår funderade jag på att kolla jordkabeln.
Men jag får ta det nästa gång jag får liv i den eftersom jag inte har något garage och måste åka in till stan och skruva.

Drönirettab
1 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Att startmotorn går litegrann segare "dagen efter" kan tex  bero på att motorn är kall, eller att du dagen före var tvungen att harva en del för att få igång motorn och på så sätt använt en del av batteriets kapacitet. Det måste alltså inte nödvändigtvis vara dåligt batteri bara för att startmotorn ibland går segare. smile

Fortfarande tror jag att detta med förkopplingsmotståndet är en rimlig felorsak. Jag hade en 240-77 en gång och när startmotorn byttes så sattes aldrig "direktkabeln" från motståndet till tändspolen tillbaka, vilket gjorde att motorn inte ville starta när det blev minusgrader (gnistan blev för svag). Så fort jag satte tillbaka kabeln så försvann problemet helt.

När du harvar på startmotorn, blir tändstiften fuktiga/blöta då?

frippan
1 mars 2010 · 25 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att startmotorn går litegrann segare "dagen efter" kan tex  bero på att motorn är kall, eller att du dagen före var tvungen att harva en del för att få igång motorn och på så sätt använt en del av batteriets kapacitet. Det måste alltså inte nödvändigtvis vara dåligt batteri bara för att startmotorn ibland går segare. smile

Fortfarande tror jag att detta med förkopplingsmotståndet är en rimlig felorsak. Jag hade en 240-77 en gång och när startmotorn byttes så sattes aldrig "direktkabeln" från motståndet till tändspolen tillbaka, vilket gjorde att motorn inte ville starta när det blev minusgrader (gnistan blev för svag). Så fort jag satte tillbaka kabeln så försvann problemet helt.

När du harvar på startmotorn, blir tändstiften fuktiga/blöta då?

Hur ser det där förbikopplingsmotståndet ut då?
Det lär jag kolla upp.
Ska plocka ur tändstiften och kolla gnistan och hur dom ser ut när jag försöker starta.

Drönirettab
2 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Jag har ingen bild på ett sånt motstånd, men det går säkert att googla fram en bra bild. Det brukar iaf vara en vit/beige cylinderformad "porslinsgrej" som har flatstiftsanslutningar i båda ändar, ca 8-10 cm långt är hela motståndet. Sitter oftast fastklämd i en metallbygel. smile

Bjornn
3 mars 2010 · 749 Inlägg

volvocrille skrev:
lånar tråden lite, Har samma fel på min 740 b320a en 85-
svårstartad, Men startmotorn snurrar på fint. idag 3 minus fick göra ett flertal startförsök innan jag fick igång den.provade med full choke och gas, hal choke. och till slut gick den igång. Den går lite små dåligt när den är kall vill gärna dö och är sjukt orkeslös. tomgången ligger på 2tusen varv med full choke. Vart börjar man leta fel ? eller är det jag som använder choken fel ?

Skulle tro att du har en felinställd eller sliten förgasare.
Har du tillräckligt med dämpolja i förgasaren?
Fungerar chokereglaget på förgasaren riktigt?
Är membranet helt och i gott skick? (kan orsaka orklöshet)
Är bränslepumpen i gott skick?
Läckande vaccumledningar?

Jag skulle ha renorverat förgasaren om det aldrig är gjort.

Nålen och munstycket som sitter i förgasaren och justerar bränsletillförslen till luften slits med tiden ner.
Slitaget är oundvikligt.
Själva munstycket brukar bli ovalt (ska va runt) och nålen blir sliten i sidan eftersom den hela tiden rör sej i munstycket.
När de båda delarna är slitna så stämmer inte längre bränsleblandningen fullständigt, motorn får då även förändrad bränsletillförsel vid olika varvtal pga nålslitaget.

Att renorvera förgasaren kan kräva speciella verktyg som en pålitlig CO mätare (har vanligtvis endast bilverkstäder) och stroboskoplampa för kontroll av tändinställningen.
Man behöver nästan också ha Volvos verkstadsbok för pierburg 175 CDUS förgasaren.
Har man verkstadslitteraturen så kan man utföra allt arbete själva och sedan låta en bilverkstad med ordentlig utrustning göra förgasarjusteringen efter punkt och prickar enligt instruktionerna.

En renorvering av förgasaren kräver också följande för att man ska få ett lyckat resultat.
Man måste försäkra sej om att motorn ej läcker från insugningsgrenrörspackningar, vaccumledningar eller liknande på sugsidan.
Motorn måste vara nyservad med olja, filter, tändstift.

Motorn får ej läcka avgaser från avgasgrenrörspackningar, EGR rör, Pulsairsystem eller avgassystem, EGR ventilen måste kunna stänga fullständigt.
Alla typer av läckagen måste åtgärdas (även små) för att förgasaren ska gå att justera in rätt efter reprationen.

Efter renorvering av förgasaren (ändring av CO justerskruv, eller byte av nål och munstycke) så måste en riktig inställning utföras enligt Volvos anvisningar.

Gjorde själva en renorvering av min motor när jag hade en likadan, motorn gick fruktansvärt jämt och fint sen.
Var som natt och dag.
Drog även mindre bensin och blev piggare.

Är motor rätt justerad ska bilen alltid starta bums helt utan choke ner till 0 grader utomhus utan motorvärmare.

Ett tips om man vill kolla om motorn är rätt justerad är att plocka upp ett tändstift, tändstiftet ska inte ha några beläggningar och det ska ha en ljus gyllenbrun färg.

Senast redigerat av Bjornn (3 mars 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang