Hjälp, får inte i växlarna

frebeliusfrebelius
4 mars 2010 · 7 Inlägg

Jag har en Golf 3a årsmodell 96. Jag har inte kört med den på ca 3 månader så den har bara stått ute i kylan.
Jag kan starta bilen, och även sätta i växlarna när bilen är avstängd (eftersom att man inte behöver använda sig av kopplingen givetvis)
Men när motorn är igång så får jag inte i växlarna...o trycker jag i dem vilket jag är medveten om att det inte är bra att göra, så går ju växeln i men bilen dör.
Kopplingspedalen känns som vanligt inte lös på något sätt, jag har öppnat huven och vajern rör på sig när jag trycker ner på kopplingen.

kan lamellerna frusit fast? någon olja som behövs fyllas på?
Snälla hjälp.

KristianRS5
4 mars 2010 · 79 Inlägg

Byt olja i växellådan till en tunnare.

gamlingen
4 mars 2010 · 5 198 Inlägg

Tror snarare at tden behöver lite värme och kärlek så den tinar upp lite..

frebeliusfrebelius
4 mars 2010 · 7 Inlägg

kan man göra det själv eller måste man lämna in den?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
4 mars 2010 · 3 180 Inlägg

ställ in den i varmgarage ett dygn och tryck lite på kopplingspedalen emellanåt så tror jag det släpper.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
frebeliusfrebelius
4 mars 2010 · 7 Inlägg

(Tror snarare at tden behöver lite värme och kärlek så den tinar upp lite..)

Glömde tillägga att jag har haft bilen igång i ca 1,5 h för att den skulle bli varm men det hjälpte inte, eller kan jag värma upp den på något annat sätt?

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
5 mars 2010 · 857 Inlägg

Om den stått länge så kan det vara så att lamellen rostat fast på antingen tryckplatta eller svänghjul. Prova lägg i en växel, håll ner kopplingen, tryck på bromsen och prova dutta till med startnyckeln så att starten slår till en snabbis.

Kan även prova att starta på ettan så bilen går igång och medans den rullar så trycker du ner kopplingen och trycker till på bromsen.

frebeliusfrebelius
5 mars 2010 · 7 Inlägg

alltså d är gött att ha G-rabbarna på Garaget, körde o gjorde som ni sa och nu funkar den...Man tackar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang