Hur tänker folk ang. snö på taken?

dcay Licenssvetsare
4 mars 2010 · 927 Inlägg

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddeval … n-i-hamnen
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.318 … ter-snoras
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h … 6717302.ab

Dessa va ett litet urval av artiklar angående tak som rasar in på byggnader.
Förstår inte folk att dom måste skotta på taken?

Sen anklagar dom byggföretagen för felproduktion och byggfel, vad trodde dom skulle hända när det ligger flera hundra ton snö på taken? Blir bara förbannad på sånt folk som inte har vett i skallen!


http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2482

Olika snözoner, x,x per m2

Senast redigerat av dcay (4 mars 2010)

golf88
4 mars 2010 · 956 Inlägg

jaa folk verkar tro att taken håller för hur mkt som helst. håller på att skotta ica maxi i falun nu när det är lite  halvdåligt med jobb för oss.. 6000m2 tak och 3000 m3 snö som ska skottas. Nåt kilo som ligger på taket

eldus veldus
Audi A6 (2017)
jensen__
4 mars 2010 · 110 Inlägg

Och det är så roligt att se att verkligen ALLA är ute nu när det töar, varför inte skotta när snön är lätt då man så väl vet att den blir tung senare? roll

Grabber Dagdrömmare
4 mars 2010 · 2 836 Inlägg

jensen__ skrev:
Och det är så roligt att se att verkligen ALLA är ute nu när det töar, varför inte skotta när snön är lätt då man så väl vet att den blir tung senare? roll

För dom inte fattar förrann det har hänt nån annan först?

Inte så konstigt att det är mest nyare byggnader som rasar....

Hur tänkte dom? "Det har inte snöat på 10 år så vi lägger ett lätt tak"?

Samma resonemang kan man se på dom som håller om vägarna  - "det har inte snöat på 10 år så vi säljer/skrottar snöslungorna mm"

Är det här Skandinavien eller Afrika vi bor i? wink

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
dcay Licenssvetsare
4 mars 2010 · 927 Inlägg

golf88 skrev:
jaa folk verkar tro att taken håller för hur mkt som helst. håller på att skotta ica maxi i falun nu när det är lite  halvdåligt med jobb för oss.. 6000m2 tak och 3000 m3 snö som ska skottas. Nåt kilo som ligger på taket

Exakt..


jensen__ skrev:
Och det är så roligt att se att verkligen ALLA är ute nu när det töar, varför inte skotta när snön är lätt då man så väl vet att den blir tung senare? roll

Precis, lika bra att ta det med en gång!


Grabber skrev:

jensen__ skrev:
Och det är så roligt att se att verkligen ALLA är ute nu när det töar, varför inte skotta när snön är lätt då man så väl vet att den blir tung senare? roll

För dom inte fattar förrann det har hänt nån annan först?

Inte så konstigt att det är mest nyare byggnader som rasar....

Hur tänkte dom? "Det har inte snöat på 10 år så vi lägger ett lätt tak"?

Samma resonemang kan man se på dom som håller om vägarna  - "det har inte snöat på 10 år så vi säljer/skrottar snöslungorna mm"

Är det här Skandinavien eller Afrika vi bor i? wink

Isåfall borde ju dom som det hänt för den senaste tiden fattat för länge sen? I denna stund har ca 75 tak rasat in runt om i Sverige, då borde väll folk fatta?

Lägger ett lätt tak? Taken, och hela byggnaderna
för den delen byggs enligt dom normerna som finns idag, det är mycket möjligt att dessa borde kollas över nu när det kanske blir hårdare vintrar framöver, vad vet jag ? smile Taken byggs enligt snözonerna och tål olika runt om i landet, se länken jag postade i första inlägget. Sen finns det olika hallar , med olika sorters tak, plast, plåt mm, vad som tål mest kan ju en apa räkna ut men det är iprincip alltid pengarna som stoppar vad man väljer smile

zovix Maskinbefäl
4 mars 2010 · 1 038 Inlägg

Grabber skrev:

jensen__ skrev:
Och det är så roligt att se att verkligen ALLA är ute nu när det töar, varför inte skotta när snön är lätt då man så väl vet att den blir tung senare? roll

För dom inte fattar förrann det har hänt nån annan först?

Inte så konstigt att det är mest nyare byggnader som rasar....

Hur tänkte dom? "Det har inte snöat på 10 år så vi lägger ett lätt tak"?

Samma resonemang kan man se på dom som håller om vägarna  - "det har inte snöat på 10 år så vi säljer/skrottar snöslungorna mm"

Är det här Skandinavien eller Afrika vi bor i? wink

Jag tror fan det är afrika vi bor i!

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Martin 9-3 Fisketokig
5 mars 2010 · 2 997 Inlägg

Verkligen tuffa fastighetsägare vi har här i landet. Förstår inte hur de vågar...

Får se om alla är lika tuffa när det gäller att betala alla skador ur egen ficka eller om de kryper på knäna runt försäkringsbolagen helt i onödan.

Skottade själv av taken på kåken i halvtid av vintern och sedan har det kommit lite till. Inget mer på taken nu än en normal vinter men flaggar de för mer snö är man snabbt på taket igen.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
5 mars 2010 · 822 Inlägg

Jag har varit uppe på mitt garagetak en snabbis, det hade blåst upp drivor som var ca 1.5m höga, så jag valde att ta bort dom partierna, resten av taket har kanske 50-60cm, tror bygget står kvar ändå, det byggdes ju runt en 100 år sen, så det är rejäla takstolar ialf smile

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Roos
5 mars 2010 ·

Jag hade planer på att skotta taket tills jag klev ut genom dörren häromdagen och inte kom in i garaget pga all snö som rasat ner. Jag slapp ju det taket iaf och fick gräva mig en gång igenom snön fram till garagedörren big_smile

dcay Licenssvetsare
5 mars 2010 · 927 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Verkligen tuffa fastighetsägare vi har här i landet. Förstår inte hur de vågar...

Får se om alla är lika tuffa när det gäller att betala alla skador ur egen ficka eller om de kryper på knäna runt försäkringsbolagen helt i onödan.

Skottade själv av taken på kåken i halvtid av vintern och sedan har det kommit lite till. Inget mer på taken nu än en normal vinter men flaggar de för mer snö är man snabbt på taket igen.

Precis, försäkringar täcker inget när det gäller snön , iomed att det är deras eget ansvar att få bort det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang