Saab 9000 Turbo med tomgångsproblem

andreasgustavsson
6 september 2007 · 819 Inlägg

Har en Saab 9000 Turbo -85 med alldeles för hög tomgång.
Tomgången ligger på 1500 varv och vägrar sjunka.
Har konstaterat att detta fel måste vara på grund av något med nån styrning till vaccumet eller något sådant. Någon som haft detta problem själv?
Eller har en aning om vad detta kan bero på?
Det är den med 2 liters motorn. Och turbon är original så det är inget som är bytt eller fifflat med.

Mvh Andreas

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
bollen1986
7 september 2007 · 3 714 Inlägg

har du kollat tomgångsmotorn?

kolla alla vaccumslangar  med

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
7 september 2007 · 2 258 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Har en Saab 9000 Turbo -85 med alldeles för hög tomgång.
Tomgången ligger på 1500 varv och vägrar sjunka.
Har konstaterat att detta fel måste vara på grund av något med nån styrning till vaccumet eller något sådant. Någon som haft detta problem själv?
Eller har en aning om vad detta kan bero på?
Det är den med 2 liters motorn. Och turbon är original så det är inget som är bytt eller fifflat med.

Mvh Andreas

Så gjorde min oxå precis innan turbon skar ihop... kolla så att inte den glappar i snurran eller nått sånt smile

Sump Runk Rätt O Slätt!
andreasgustavsson
9 september 2007 · 819 Inlägg

Vart exakt sitter tomgångsmotorn? Finns den verkligen på alla modeller?
Har kollat alla vaccumslangar jag kan hitta.

Tack för svaren änsålänge!
/Andreas

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
bollen1986
9 september 2007 · 3 714 Inlägg

tomgångsmotorn sitter väl på insuget har jag för mig(kan ha fel)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Lurken_85
21 januari 2010 · 832 Inlägg

Skakar liv i den här gamla tråden igen då jag har ett liknande problem med min Saab 9000 turbo -89. Kanske ska tillägga att det är 2,0 motorn det gäller. Har ett mycket konstigt fel på tomgången iaf. har bytt vakumslangar och kollat efter tjuvluft men inte hittat något. Har bytt tomgångsmotor, lmm och tändkassetten. Men det jag tycker är knepigt är att om jag starar bilen med tomgångsmotorn ikopplad så har jag en tomgång mellan 2000 och 3000. Men startar jag bilen med tomgångsmotorn urkopplad och sen stoppar i den när jag startat så är tomgången mer eller mindre normal. Vad skulle detta kunna vara för fel? Har lite funderingar på spjällägesgivre eller någon styrbox kanske.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Vr6grabbarna
22 januari 2010 · 234 Inlägg

Lurken_85 skrev:
Skakar liv i den här gamla tråden igen då jag har ett liknande problem med min Saab 9000 turbo -89. Kanske ska tillägga att det är 2,0 motorn det gäller. Har ett mycket konstigt fel på tomgången iaf. har bytt vakumslangar och kollat efter tjuvluft men inte hittat något. Har bytt tomgångsmotor, lmm och tändkassetten. Men det jag tycker är knepigt är att om jag starar bilen med tomgångsmotorn ikopplad så har jag en tomgång mellan 2000 och 3000. Men startar jag bilen med tomgångsmotorn urkopplad och sen stoppar i den när jag startat så är tomgången mer eller mindre normal. Vad skulle detta kunna vara för fel? Har lite funderingar på spjällägesgivre eller någon styrbox kanske.

Om du har LMM (luftmängdmätare/luftmassemätare) Undersök den..
Hade ett liknnde problem, när de gällde tomgång... elr som sagt vacuum..
när jag startade bilen gick tomgången upp, sen drog jag ut lmm, så sjönk den, sen satt i de så stannade den på fin tomgång.. skumma saker. men test , annars vet jag inte hmm
men det är ju en saab, så förståeligt wink

Lurken_85
22 januari 2010 · 832 Inlägg

Teddio skrev:

Lurken_85 skrev:
Skakar liv i den här gamla tråden igen då jag har ett liknande problem med min Saab 9000 turbo -89. Kanske ska tillägga att det är 2,0 motorn det gäller. Har ett mycket konstigt fel på tomgången iaf. har bytt vakumslangar och kollat efter tjuvluft men inte hittat något. Har bytt tomgångsmotor, lmm och tändkassetten. Men det jag tycker är knepigt är att om jag starar bilen med tomgångsmotorn ikopplad så har jag en tomgång mellan 2000 och 3000. Men startar jag bilen med tomgångsmotorn urkopplad och sen stoppar i den när jag startat så är tomgången mer eller mindre normal. Vad skulle detta kunna vara för fel? Har lite funderingar på spjällägesgivre eller någon styrbox kanske.

Om du har LMM (luftmängdmätare/luftmassemätare) Undersök den..
Hade ett liknnde problem, när de gällde tomgång... elr som sagt vacuum..
när jag startade bilen gick tomgången upp, sen drog jag ut lmm, så sjönk den, sen satt i de så stannade den på fin tomgång.. skumma saker. men test , annars vet jag inte hmm
men det är ju en saab, så förståeligt wink

hehe ja det är ju en Saab tongue men som sagt så har jag bytt lmm och tomgångsmotor utan några förändringar. Sen har jag bytt tändkassetten också men det var pga av att den stannade för ett tag sen. Men jag upptäckte nu när jag var ute och åkte så lät det nästan som att dumpen inte öppnade utan det blev lite utav det klassiska kvittret istället. Så det skulle kunna vara något med vacuumet ändå kanske. får kolla lite på det till veckan.

Senast redigerat av Lurken_85 (22 januari 2010)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Vr6grabbarna
22 januari 2010 · 234 Inlägg

Lurken_85 skrev:

Teddio skrev:

Lurken_85 skrev:
Skakar liv i den här gamla tråden igen då jag har ett liknande problem med min Saab 9000 turbo -89. Kanske ska tillägga att det är 2,0 motorn det gäller. Har ett mycket konstigt fel på tomgången iaf. har bytt vakumslangar och kollat efter tjuvluft men inte hittat något. Har bytt tomgångsmotor, lmm och tändkassetten. Men det jag tycker är knepigt är att om jag starar bilen med tomgångsmotorn ikopplad så har jag en tomgång mellan 2000 och 3000. Men startar jag bilen med tomgångsmotorn urkopplad och sen stoppar i den när jag startat så är tomgången mer eller mindre normal. Vad skulle detta kunna vara för fel? Har lite funderingar på spjällägesgivre eller någon styrbox kanske.

Om du har LMM (luftmängdmätare/luftmassemätare) Undersök den..
Hade ett liknnde problem, när de gällde tomgång... elr som sagt vacuum..
när jag startade bilen gick tomgången upp, sen drog jag ut lmm, så sjönk den, sen satt i de så stannade den på fin tomgång.. skumma saker. men test , annars vet jag inte hmm
men det är ju en saab, så förståeligt wink

hehe ja det är ju en Saab tongue men som sagt så har jag bytt lmm och tomgångsmotor utan några förändringar. Sen har jag bytt tändkassetten också men det var pga av att den stannade för ett tag sen. Men jag upptäckte nu när jag var ute och åkte så lät det nästan som att dumpen inte öppnade utan det blev lite utav det klassiska kvittret istället. Så det skulle kunna vara något med vacuumet ändå kanske. får kolla lite på det till veckan.

Kvitter brukar uppstå när original dumpen är kass, och eller inte orkar trycket, så tror inte de har me de o göra..

Lurken_85
22 januari 2010 · 832 Inlägg

du tror inte det är för dåligt vacuum till dumpen så den inte orkar öppna alltså? Måste kolla riktigt på det här snart nu men jag har inte haft ork eller lust att bry mig om bilar som krånglar på ett tag. Men men nån gång måste man tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
ina81
22 januari 2010 · 28 Inlägg

Pröva att låta bilen stå utan batteri klämma över natten. Det har funkat åt mig!

Lurken_85
23 januari 2010 · 832 Inlägg

ina81 skrev:
Pröva att låta bilen stå utan batteri klämma över natten. Det har funkat åt mig!

Bilen har stått utan batteri ett tag när det frös och det blev ingen skillnad. Föresten så går det ju inte radera felkoder på det sättet på 9000 utan man måste läsa ur dom en gång och sen radera med diagnostikverktyg eller en  sladd med strömbrytare. Men det har jag ju inte provat visserligen. Kanske ska ta och göra det oxå se om man får någon felkod. Annars mottages gärna fler förslag på möjliga fel.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Vr6grabbarna
23 januari 2010 · 234 Inlägg

Lurken_85 skrev:
du tror inte det är för dåligt vacuum till dumpen så den inte orkar öppna alltså? Måste kolla riktigt på det här snart nu men jag har inte haft ork eller lust att bry mig om bilar som krånglar på ett tag. Men men nån gång måste man tongue

Prova korta fjädern på dumpen tongue så den dumpar lättare..
de kan va i princip vad som helst:P

Lurken_85
23 januari 2010 · 832 Inlägg

Teddio skrev:

Lurken_85 skrev:
du tror inte det är för dåligt vacuum till dumpen så den inte orkar öppna alltså? Måste kolla riktigt på det här snart nu men jag har inte haft ork eller lust att bry mig om bilar som krånglar på ett tag. Men men nån gång måste man tongue

Prova korta fjädern på dumpen tongue så den dumpar lättare..
de kan va i princip vad som helst:P

Ska ta och skrota runt lite under huven får se om jag hittar något fel.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Lurken_85
26 januari 2010 · 832 Inlägg

Har tittat lite lätt idag och hittade felet på dumpen iaf och det var ju ett litet fel till varför tomgången är hög. Det var ett läckage i dumpen så nu vart det lite lägre tomgång när jag bytte den men fortfarande hög. Ska titta om jag hittar något mer läckage sen. Men är det någon som vet hur pass långt ner på "vacuumsidan" tryckmätaren ska gå när allt är som det ska alltså det gröna fältet om man pratar saab orginalmätare? Tänkte att det kan ju kanske visa sej på mätaren om man har ett läckage någonstans.

Senast redigerat av Lurken_85 (26 januari 2010)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Lurken_85
6 mars 2010 · 832 Inlägg

Har inte fått någon ordning på tomgången än men har upptäckt att det inte blir någon skillnad på gången om man rycker kontakten till spjällägesgivaren och check engine lampan tänds inte heller vilket den borde göra tycker jag. Men skulle spjällägesgivaren kunna ställa till med knepig tomgång eller? Ska prova mäta den och se om den funkar som den ska sen men det borde ju bli annorlunda gång om man rycker ur kontakten och givaren funkar tycker jag.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang