Teddio skrev:
Lurken_85 skrev:
Skakar liv i den här gamla tråden igen då jag har ett liknande problem med min Saab 9000 turbo -89. Kanske ska tillägga att det är 2,0 motorn det gäller. Har ett mycket konstigt fel på tomgången iaf. har bytt vakumslangar och kollat efter tjuvluft men inte hittat något. Har bytt tomgångsmotor, lmm och tändkassetten. Men det jag tycker är knepigt är att om jag starar bilen med tomgångsmotorn ikopplad så har jag en tomgång mellan 2000 och 3000. Men startar jag bilen med tomgångsmotorn urkopplad och sen stoppar i den när jag startat så är tomgången mer eller mindre normal. Vad skulle detta kunna vara för fel? Har lite funderingar på spjällägesgivre eller någon styrbox kanske.
Om du har LMM (luftmängdmätare/luftmassemätare) Undersök den..
Hade ett liknnde problem, när de gällde tomgång... elr som sagt vacuum..
när jag startade bilen gick tomgången upp, sen drog jag ut lmm, så sjönk den, sen satt i de så stannade den på fin tomgång.. skumma saker. men test , annars vet jag inte
men det är ju en saab, så förståeligt
hehe ja det är ju en Saab men som sagt så har jag bytt lmm och tomgångsmotor utan några förändringar. Sen har jag bytt tändkassetten också men det var pga av att den stannade för ett tag sen. Men jag upptäckte nu när jag var ute och åkte så lät det nästan som att dumpen inte öppnade utan det blev lite utav det klassiska kvittret istället. Så det skulle kunna vara något med vacuumet ändå kanske. får kolla lite på det till veckan.
Senast redigerat av Lurken_85 (22 januari 2010)
Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"