Öka laddtrycket på 740 TIC

jimbom
24 februari 2010 · 55 Inlägg

Har köpt en öppen dumpventil till min 740 tic -89.

Man byter vell ut den mot orginal dumpen ?

Men hur höjer jag sedan laddtrycket ? slangen från wastegaten till insuget skarvar jag och sätter ett T-kors som ska gå till pysventilen?

Men jag har ingen pysventil ? kan jag fixa det på något annat sätt ? smile

fåååågel
Hedin_ Kan jag? Ja då.
25 februari 2010 · 118 Inlägg

Man tar bort dumpen som vanligt vis sitter på turbon. Sen sätter man ett dumplock som finns o köpa på många affärer som tex creatix.se. Höjning av laddet brukar många göra på stången alltså wg, men brukar inte bli bra då man helst inte rör den. Det man kan göra är att köpa en pysventil, vissa av modellerna brukar ge ett skenat ladd vilket är inte bra. själv använder jag av en tryckregulator som funkar bra.

MVH

skogenracing.com for real people and cars..
rredline
5 mars 2010 · 39 Inlägg

de enda du behöver är en pysventil, 229kr på realcar har ja för mig, smäll på den på slangen mellan WG och turbo sen behövs inte mer på en 740tic men ställ för i h**te inte laddet mer än 1bar för då går det inte bra:P

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____
Volvo 940 "Generalen" (1991)
StlpMK Team T-Röd Racing
5 mars 2010 · 507 Inlägg

rredline skrev:
de enda du behöver är en pysventil, 229kr på realcar har ja för mig, smäll på den på slangen mellan WG och turbo sen behövs inte mer på en 740tic men ställ för i h**te inte laddet mer än 1bar för då går det inte bra:P

att köra med mer än 1 bar e ju inga problem yikes

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
6 mars 2010 · 3 180 Inlägg

StlpMK skrev:

rredline skrev:
de enda du behöver är en pysventil, 229kr på realcar har ja för mig, smäll på den på slangen mellan WG och turbo sen behövs inte mer på en 740tic men ställ för i h**te inte laddet mer än 1bar för då går det inte bra:P

att köra med mer än 1 bar e ju inga problem yikes

på en ET blir det stake genom blocket i de flesta fallen

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
6 mars 2010 · 3 180 Inlägg

skaffa chipp och en justerbar tryckklocka och ställ på runt 0,9 ladd istället för att klabba med pysventiler och skit.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
grindborg1
6 mars 2010 · 326 Inlägg

jag har en b230et kör 1.2bar utan problem med pysventil smile

Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
EvoJenza
7 mars 2010 · 151 Inlägg

än så länge... roll

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
grindborg1
7 mars 2010 · 326 Inlägg

ähh jag har inte märkt nått, har till och med kört 1.5bar ladd nån dag inget som hänt inge spikning eller nått. de ända som hänt va att turbon vart kass efter skenande ladd tryck. så ställ upp till en bar och kör smile

Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
wistfors Performance meck
7 mars 2010 · 342 Inlägg

jimbom skrev:
Har köpt en öppen dumpventil till min 740 tic -89.

Man byter vell ut den mot orginal dumpen ?

Men hur höjer jag sedan laddtrycket ? slangen från wastegaten till insuget skarvar jag och sätter ett T-kors som ska gå till pysventilen?

Men jag har ingen pysventil ? kan jag fixa det på något annat sätt ? smile

dumplock som alla andra redan sagt

för att höja ladtrycket så gör som du skrev fast gefan i att koppla in någon pysventil koppla bara in ett t-kors på slangen men på andra slangen den längst ner är som en bygling  bäst är om du har en 2cm slang bit över då skarvar du inte det med t korst och slipper på så sätt klippa sönder orginal slangen.

vill du styra ladd trycket lite så kan du sätta en slang på t-korset sen tar du en stripe längst ut och drar ihopp slangen med

en billig och väl fungernade *pysventil*cool

Mvh viktor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang