Audi A4 1,8T 97 Kokar

Donny
22 april 2007 · 6 Inlägg

Jag har en A4 97 1,8T o den har aldrig krånglat med tempen förut. men igår när jag var ute o åkte så gick den upp över 120grader. så jag stängde av o rullade bort till VAG. dom trodde de var termostaten. så jag köpte en ny. och har just bytt den. men bilen började koka ändå. Kan de vara vattenpumpen? För bilen blir varm inne i kupen om jag stänger på värmen. så borde ju vattnet cirkulera. Hörde nåntig om att ac kylaren som sitter framför kan ha med tempen o göra? Men jag funderar på en sak. idag när jag bytte temoststen och jag tömde ut vattnet så var den alldeles genomskinlig. o de som ororar mig är de att jag hade grön glykol i. Men den köpte jag på vag o dom sa att de skulle vara den gröna.. Men borde de inte vara röd? vad kan hända om man har fel glykol i motorn? kan de vara mitt problem att de typ har oxiderat igen vattenkanalerna på nåt sett?

Skaune
22 april 2007 ·

Kör du med bara vanligt vatten kan du drabbas av rost i systemet, frågan är bara hur länge du haft det valiga vattnet i bilen? om du haft det nu i vintras borde dina fryspluggar löst ut, annars hade ju slangar eller ännu värre blocket kunnat spricka! försök spola rent systemet o se hur mycket skit som kommer ut! att din v-pump inte funkar är oxå en teori, då vattnet inte cirkulerar når det ju snabbt upp i de tempratrer du beskriver!

Goffen Administratör
22 april 2007 · 2 975 Inlägg

Vag bytte färg på glykolen runt 97-98 för den röda är aningen mer miljövänlig "utan nitrat och fosfat" Man får dock inte blanda dom båda då dom kan reagera med att äta på aluminium... På ditt expansionskärl står vilken färg du ska ha då det står G11 "grön" eller G12 "röd" skrivet nånstans på kärlet. Om du är säker på att bilen kokar "så det inte bara är nått fel på tempmätaren" och du har bytt termostat skulle nog jag byta vattenpumpen "skoveln kan lossna och sluta snurra" inte jättevanligt men det händer. Funkar inte detta då blir det både knepigare och dyrare......

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Donny
22 april 2007 · 6 Inlägg

jag hade i grön glykol i höstas för jag satte i en motorvämare. men igår när jag bytte termostaten så vattnet helt klart. men de smakade glykol om de. o den har ju inte frusit i vinter. kan jag på nåt sätt känna om skovlen sitter löst utan att demontera vattenpumpen? om de inte är vattenpumpen vad kan de då vara för problem?

Goffen Administratör
22 april 2007 · 2 975 Inlägg

Undrar om du inte kunnat känna på skoveln när du hade borta termostaten "osäker på det" men annars är det bara att ta hem en vattenpump och byta den, den är ju inte jättedyr. Om det inte är den så får man börja kolla om kanske topplockspackningen börjar blir dålig eller dyl...... är den sönder kan det störa cirkulationen... en annan sak som måste va riktigt är locket till expansionskärlet den måste hålla trycket annars kan det också störa cirkulationen.....

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
mr_persiano *GULAN*
22 april 2007 · 647 Inlägg

Donny skrev:
jag hade i grön glykol i höstas för jag satte i en motorvämare. men igår när jag bytte termostaten så vattnet helt klart. men de smakade glykol om de. o den har ju inte frusit i vinter. kan jag på nåt sätt känna om skovlen sitter löst utan att demontera vattenpumpen? om de inte är vattenpumpen vad kan de då vara för problem?

Har du kollat på termostatgivaren. Om den går sönder så kan din fläkt också sluta fungera och bilen bli varm eftersom den inte känner att bilen är varm. Det kan vara tempgivaren som sitter i kylaren också. Kolla dom grejerna också innan du går på dom större grejerna.

Hör av dig när du har löst problemet.

Donny
22 april 2007 · 6 Inlägg

Tack för era svar. ska undersöka saken lite nämre imorgon.

Donny
28 april 2007 · 6 Inlägg

Idag har jag löst mitt problem med att bilen koka. Började med att jag köpte en ny kylare o satte dit men de vart ingen skillnad:/ så jag plockade bort vattenpumpen o där satt felet. de var den lilla skovlen som hade sprucket så den snurrade runt på axeln. o då var de ju ingen cirkulation.

Backstabber
23 mars 2008 · 33 Inlägg

Har själv en Audi 1.8T -95 som har börja jävlas idag, tempen går upp över 90. den brukar stå stilla på 90 i vnaliga fall, men nu vill den gå över. +att jag får ingen värme ini cupèn. Kanske de kan vara vattenpumpn på min med ? Är inte så "haj" på bilar. Men ni kanske vet ?

barraqudan
18 mars 2010 · 1 Inlägg

har problem med att min audi a3 1,8t 97a kokar. Har bytat tempgivare plus termostat, kupefläkten ger ingen värme och kylfläkten är ur funktion, men har provat om den fungerar vilket den gör. vad kan det vara för fel? tror det kan vara vattenpumpen men tänkte fråga om ni har några andra förslag på vad det kan vara? för den kan väl inte påverka kupéfläkten? tack på förhand.

Goffen Administratör
18 mars 2010 · 2 975 Inlägg

Inte alls omöjligt. Vanligt fel.....

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
snoddas
18 mars 2010 · 1 142 Inlägg

barraqudan skrev:
har problem med att min audi a3 1,8t 97a kokar. Har bytat tempgivare plus termostat, kupefläkten ger ingen värme och kylfläkten är ur funktion, men har provat om den fungerar vilket den gör. vad kan det vara för fel? tror det kan vara vattenpumpen men tänkte fråga om ni har några andra förslag på vad det kan vara? för den kan väl inte påverka kupéfläkten? tack på förhand.

är vattenpumpen slut så får du väldigt lite värme i bilen eftersom att de är vattenpumpen som pumpar runt vattnet. de hör man på namnet. och pumpar den inte runt vattnet så får du ju inte in varmvattnet som i sin tur ska ge värmen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang