Fordonskatt - betala?

AtaPulja
17 mars 2010 · 140 Inlägg

tkd_rille skrev:

AtaPulja skrev:

azid skrev:
han kanske har fler fodringar.. då hamnar din sist så då kanske du får bruka din bil om nått år... allt är inte svart och vitt.. har du kollat upp herren?

Ja.
Vanlig människa, musiker, tjänar fina pengar på sin band och musik.
Jag tror att han har glömt betala, men vi ska se.
Min pappa känner honom i flera år, eftersom dem har festat lite ihop.
Men bilen är på hanns fru, och det spelar ingen roll, hon jobbar också och har tillsammans ett fint hus.
Så det är ingen pundare-familj.

förlåt offtopic .. smile skitroligt . om han är en smitare så lovar jag att han smiter undan kronofogden med smile vem säger att han behöver plocka ut mycket pengar varje månad? han kanske bara har så han överlever.

sen är de rätt så sjukt med. DIN pappa känner honom sen flera år. men du kan inte be din far ringa och fråga lite snällt varför han inte betalt?

Ah, det är inte panik.
Jag ger honom några dagar.
Sedan kommer min far tar lite åtgärder om inte han betalar.
Han är välkänd person inom balkan-musik.
Som sagt, jag tror att han har glömt, men vi få se om några dagar..

Senast redigerat av AtaPulja (17 mars 2010)

Xploid
18 mars 2010 · 42 Inlägg

Detta var en av de mest röriga trådar jag läst på länge.

Om skatt.
Den som äger bilen den första i månaden när skatten ska betalas är skyldig att betala in skatten.

En bil som har obetald skatt, har nyttjandeförbud, även om den byter ägare i efterhand.
Dvs. Har du köpt en bil med skatteskuld, får du inte köra den, innan Transportstyrelsen har
fått in full betalning på samtliga avgifter.

Ovanstående ser jag som fakta eftersom det dels påtalats många gånger i tråden och finns
länkat till olika källor på Transportstyrelsens hemsida.

Nu till det oklara angående just din bil. När har den skatteperiod? dvs när ska skatten vara betald ?
Du skrev att du köpte bilen 25 januari. Det gör att den förra ägare är ansvarig att betala in skatten,
om den skulle betalats in i januari eller tidigare.  Om ägaren inte har gjort det, blir det skatteskuld och
en påminnelse kommer lagom till slutet av februari. Något säger mig att den inte heller har blivit betald, eftersom du nu har fått ett brev 17 mars ?

Denna ordningssamma människa har inte betalat på 2 månader om allt detta stämmer. Sedan skriver du
att du köpte bilen av en kille, men hans fru var ägare till bilen ? Då är det hon som är ansvarig för att
skatten ska betalas in.

När det sedan kommer till Kronofogden så gör de utmätning på den som har skulden och dennes
tillgångar. Nedan gäller inte ditt fall, utan mera generellt !!

Om hon inte äger något, finns det inte några pengar att hämta. Att hon bor i ett fint hus,
kör en fin bil och har massor med dyra möbler i sin omgivning spelar inte någon roll, om hon inte
äger dessa saker. Är allt skrivet på mannen, kan kronofogden inte göra något alls. De kan göra
utmätning på hennes lön och ta så mycket, så hon får kvar existensminimum. Har hon redan skulder
på flera miljoner kanske 1100:- inte är så mycket att lägga på skulden.

Kontentan blir att du kan få vänta länge med att köra bilen, om du inte betalar skulden själv, så
nyttjandeförbudet upphör.

  // Andersson

AtaPulja
18 mars 2010 · 140 Inlägg

Xploid - Du har inte läst tråden, du skriver massa grejer tex
"Har hon redan skulder på flera miljoner kanske", och jag skrev i mina inlägg att familjen är normal. Pappa känner dem lite, särskilt mannen. Och hela din inlägg är värdelös, läs alla inlägg först innan du kommenterar något, men visst jag kan köpa att det är lite rörigt i tråden eftersom många gissar sig fram.


Nog om det, skatten är betalad igår, ringde VV idag och dem berättade det.
Som sagt, han glömde betala eller hanns fru, jag vet inte vem tar hand om räkningar i deras familj. smile

Xploid
19 mars 2010 · 42 Inlägg

AtaPulja skrev:
Xploid - Du har inte läst tråden, du skriver massa grejer tex
"Har hon redan skulder på flera miljoner kanske", och jag skrev i mina inlägg att familjen är normal. Pappa känner dem lite, särskilt mannen. Och hela din inlägg är värdelös, läs alla inlägg först innan du kommenterar något, men visst jag kan köpa att det är lite rörigt i tråden eftersom många gissar sig fram.


Nog om det, skatten är betalad igår, ringde VV idag och dem berättade det.
Som sagt, han glömde betala eller hanns fru, jag vet inte vem tar hand om räkningar i deras familj. smile

Tack för din input. Hur vore det om du läste själv vad jag skrev i mitt inlägg ?
Tex

Xploid skrev:
Nedan gäller inte ditt fall, utan mera generellt !!

Just eftersom jag inte vet något alls om dessa människor, berättade jag lite hur kronofogden
arbetar vid ett ponerat senario.

Vad är det mera i mitt inlägg som du retar dig på ?

AtaPulja skrev:
du skriver massa grejer

Jag ansåg vissa saker vara väldigt oklara om ägare, skatteperiod etc, som inte framgick tydligt.
Allt detta för att kunna hjälpa dig med ett så bra svar som möjligt på huvudfrågan:
"Vem ska betala fordonsskatten?"

Skönt att skatten är betald och du kan börja använda bilen.

  // Andersson

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang