T16 turbo, passar den på min 740?

Burken89
20 mars 2010 · 23 Inlägg

Hejsan.
Tänkte se om någon här vet om T16-agregat passar på min 740 turbo B230ft utan förmycket modifiering?

Tack på förhand.

Senast redigerat av Burken89 (21 mars 2010)

Erick
20 mars 2010 · 4 767 Inlägg

Tråd flyttad till rätt forumsdel samt rubrik redigerad. Vänligen läs igenom
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
turboforssen Telge Drifting Team
20 mars 2010 · 5 398 Inlägg

ja det passar med små modds

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Andreas 940 -utan 940
21 mars 2010 · 1 728 Inlägg

Vilket avgashus? Du bör åtminstone ha tillgång till en svets för att kunna tillverka ett nytt fäste för tryckklockan och eventuellt en ny downpipe.
Har du Mitsubishi-agg nu kan du använda samma rör till olja och vatten.

Burken89
21 mars 2010 · 23 Inlägg

Jag vet inte alls vad jag har för turbo nu men misstänker att den är orginal:P

Andreas 940 -utan 940
22 mars 2010 · 1 728 Inlägg

Burken89 skrev:
Jag vet inte alls vad jag har för turbo nu men misstänker att den är orginal:P

740 och 940 finns med både Mitsu och Garret-agg beroende på årsmodell, sitter dumpventilen snett som på den här är det ett Mitsu-agg:

https://www1.garaget.org/archive/7/6646/5582/5582-484650.jpg

Nu vet jag inte exakt hur Garret-aggen som satt i 740 ser ut men i 940 pekar dumpventilen rakt fram på dem.
Det sitter även en märkbricka i framkant på turbon.

zippoo j.grafström
22 mars 2010 · 116 Inlägg

precis det du behöver göra är att göra om festena för WG.n och om det är rakt avgashus ska det passa med orginal downpipe.. har själv en 16t liggandes hemma från 850R med rakt avgashus å då passar mitt 3" downpipe rakt på ..

tänk inte i onödan..
Burken89
22 mars 2010 · 23 Inlägg

Aha=)
Ja min 740 är en -88..
Jag har dumpventilen längst fram på toppen typ. asså mot fläkten.
Men finns det fler aggregat som jag kan ha på mitt orgienal grenrör?

Andreas 940 -utan 940
22 mars 2010 · 1 728 Inlägg

Burken89 skrev:
Aha=)
Ja min 740 är en -88..
Jag har dumpventilen längst fram på toppen typ. asså mot fläkten.
Men finns det fler aggregat som jag kan ha på mitt orgienal grenrör?

Ja det finns hybrider med stort kompressorhus och litet avgashus men jag tycker att ska man byta turbo ska man göra det ordentligt och gå upp i tum på utblåset.
Tänk på att din motor har den klena bottendelen och inte håller så bra för trim.

Burken89
22 mars 2010 · 23 Inlägg

Okej.
Ja topp har jag ju 531.
Men bottendelen är ju orgienal.
Men har hört att 850 Turbo ska passa på min om där är samma mått på bulthålen.

TurbOla Reservdansk
22 mars 2010 · 6 271 Inlägg

Burken89 skrev:
Men har hört att 850 Turbo ska passa på min om där är samma mått på bulthålen.

850 Turbo är 15G, 850R är 16T...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Burken89
22 mars 2010 · 23 Inlägg

Okej men passar 15G eller 16T på min 740 -88?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang