Gasspjäll s60 t5 -01

dulken
23 mars 2010 · 63 Inlägg

Hej!
Gasspjället har nu börjat jäklas, och det kostar ju en hel del att lämna in den på volvo för att fixa det. Jag undrar om någon vet vad det är som är problemet, om det fastnar massa skit i det så det börjar kärva, eller om det går sönder så man måste byta alltihop? Kan man bara rengöra det eller måste man byta ut det och sen ladda in ny mjukvara?
Och sen undrar jag, om man byter lmm måste man ladda in ny mjukvara för det också eller är den bara att byta?
Mvh

Senast redigerat av dulken (23 mars 2010)

Marlboroman
23 mars 2010 · 8 234 Inlägg

Man kan prova att göra rent till att börja med. Funkar inte det har man 2 val:a ntingen tanka i en omgjord programvara för slitna spjäll eller helt enkelt lämna in den för att byta spjäll och programvara.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Busgrabb Rejsa ?
24 mars 2010 · 2 959 Inlägg

Vilken spjäll har du, Bochspjället eller det andra ?

Autotech
BMW 335D (2008)
dulken
24 mars 2010 · 63 Inlägg

Busgrabb skrev:
Vilken spjäll har du, Bochspjället eller det andra ?

Det vet jag faktiskt inte, visste inte att det fanns 2 olika?

Busgrabb Rejsa ?
24 mars 2010 · 2 959 Inlägg

dulken skrev:

Busgrabb skrev:
Vilken spjäll har du, Bochspjället eller det andra ?

Det vet jag faktiskt inte, visste inte att det fanns 2 olika?

Jodå på 01:an har dom haft två olika...kolla under insuget så sitter det där.
Gul lapp på så är det Boschspjället men är det en vit lapp så är det Magnet marelli (tror jag dom heter) vilket har varit en hel del strul med.
Läs ut felkoderna, kan finnas en del felkoder på det utan att lampan i bilen visar det.
Men är det modellen med vit lapp på så blir det ju troligen byte.

Tror föresten inte du behöver ny mjukvara för LMM byte.

Autotech
BMW 335D (2008)
dulken
25 mars 2010 · 63 Inlägg

Jag har ju haft lite strul med bilen så den har varit inne på felsökning, och då visade det att det var nåt med spjället, och eventuellt Lmm, och det skulle som sagt inte vara billigt att lämna in och fixa. Så det skulle vara rätt skönt om det var nåt jag kunde fixa själv, tex om det skulle räcka med att rengöra? kan man köpa ett spjäll från en nyare t5 och fixa mjukvara för det? eller måste det vara för just 01:an? Kan även tillägga att den går precis som vanligt nu igen, så det kan ju inte ha pajjat helt?

Busgrabb Rejsa ?
25 mars 2010 · 2 959 Inlägg

Det går att skaffa nyare spjäll men då måste du som sagt ladda i ny mjukvara.
Om det går att ta från de senaste modellerna är jag dock inte säker på.
Kan bråka till och från med spjället.

Autotech
BMW 335D (2008)
dulken
27 mars 2010 · 63 Inlägg

Tycker det verka som ett jäkla skit med det där spjället, varför kan dom inte köra med samma spjäll
som funkar på alla andra kan man ju undra :S allt för att tjäna pengar kanske? men då provar jag kanske bra att rengöra det och se hur det går sen?

Busgrabb Rejsa ?
27 mars 2010 · 2 959 Inlägg

Hehe nja men tror det var så att tidiga 01:or fick "skitspjället" och sen bytte dom till Bosch och fortsatte med det.

Autotech
BMW 335D (2008)
puff
27 mars 2010 ·

Mitt spjäll gick också sönder på min T5:a, så var tvungen att lämna in bilen på verkstad eftersom jag var ute och reste.
Vilket resulterade i en ganska saftig räkning på det.
Sen kontakta jag Volvo när jag kom hem och prata med dom. Slutade med att jag behövde bara betala en struntsumma av det hela.
Tror jag fick det på någon garanti eller dylikt, så det är helt klart värt att kolla upp det.

Mvh

Senast redigerat av puff (27 mars 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang