855 T5 2.0L Rycker/hackar vid belastning/acceleration

WolfZap Volvo-Beroende
23 mars 2010 · 289 Inlägg

Hejsan!
Jag har en 855 T5 2.0 -96 , en italien import alltså. Nu har jag fått bekymmer med den, det är så att bilen rycker vid accerlation. Det känns som att tändningen skulle klippa, men den är helt orginal. Märkte att laddtrycksmätaren vid full acceleration går upp en bra bit, fortfarande på vita markering för att sedan sjunka en. Den går väldigt hackigt och den är inte super pigg.
Problem började från en dag till en annan, gick jättebra igår. Och idag går den kasst. Har inte gjort något på bilen. Inte ändrat något eller dyl.
Problemet började först med att det kändes som att den tvekade som genast gick över till hackade gång vid en accerlation. Bilen var varm körd vid detta tillfälle. Sedan under dagen har det blivit värre, så nu hackar den om jag svänger i korsning på 2an eller om jag får en uppförsbacke.

Har gått i tankarna om det kan vara följade:
Vevvhusventilationen är igensatt och tryckt sönder motorn?
Kass soppapump i tanken, att den inte orkar leverera tillräckligt med soppa?
Soppa filtret kanske är igensatt?
Kassa tänddelar så som stift, kablar, fördelare och till och med spolen kanske?
Spjällläges givare kanske spökar?
Luftmassemätaren som är på väg att ge sej?

Någon som har något mer förslag? Vilken ordning borde jag felsöka dom i?
Kom med förlsag? Behöver bilen verkligen, pendlar till jobbet varje dag i den


Tack på förhand!

Senast redigerat av WolfZap (24 mars 2010)

Volvo 760 TIC -84 B23ET
ante123
24 mars 2010 · 546 Inlägg

kollat så att dina stift är okej? för när mina inte var det ville inte bilen alls skicka på som den ska


MVH

WolfZap Volvo-Beroende
24 mars 2010 · 289 Inlägg

Ska kika på det imorgon, går det och se på dom utifall dom är kassa eller?

Volvo 760 TIC -84 B23ET
Andres112 Most Wanted
24 mars 2010 · 22 Inlägg

ba kolla om de e helt svarta och korroderade, det är bara att fixa nya stift på någon mack eller mekonomen de kostar ingenting nästan, när du redan öppnat upp allt, är det lika bra att byta de på en gång, går snabbt smile

Senast redigerat av Andres112 (24 mars 2010)

Saab 9-5 "Blue Star" (1999)
mattiass Rekondare
24 mars 2010 · 254 Inlägg

Du kan ju börja med att göra en felsökning med diagnostikuttaget så ser du om du får några felkoder, då kan du t.ex utesluta luftmassemätaren om du inte får någon felkod. Du kan felsöka själv, finns guider på internet hur man gör det.. (är väldigt lätt)

Senast redigerat av mattiass (24 mars 2010)

Volvo XC70 (2001)
WolfZap Volvo-Beroende
24 mars 2010 · 289 Inlägg

Då ska nya stift inhandlas smile.


Men måste man inte ha en felkodsavläsare till den här bilen? Det är en 1996.

Volvo 760 TIC -84 B23ET
mattiass Rekondare
24 mars 2010 · 254 Inlägg

Nej det tror jag inte, jag har en 855 t5 2.0 -95 och jag kan då felsöka.. Följ den här guiden och se om du hittar den och då kan du prova http://forum.nordic85x70club.nu/viewtopic.php?t=135

Volvo XC70 (2001)
WolfZap Volvo-Beroende
25 mars 2010 · 289 Inlägg

Det var fram till -95 du kan ta felkoderna själv utan att ha någon speciell hårdvara tydligen.

Upptäckte idag att wastegate slangen är av, troligen därför den rycker vid accerlation... men den rycker ju även när man inte accelerar och utan att turbon behöver jobba, någon som har en aning om varför?

Volvo 760 TIC -84 B23ET
ante123
25 mars 2010 · 546 Inlägg

kanske prova byta alla vakiumslangar/tryckslanggar?

WolfZap Volvo-Beroende
25 mars 2010 · 289 Inlägg

Det kan vara en ide! big_smile. Dom är ganska slitna allihopa, lär ju inte bli en billig historia detta :<.

Har hört att motorn misständer eller går orent var 5sekund eller dyl. Låter som den missar.

Volvo 760 TIC -84 B23ET
Xoff Volvo tönt... =)
26 mars 2010 · 2 344 Inlägg

stiften brukar visa sig ifall den hugger/ej villig under laddtryck, men visst, är de riktigt slitna så kan de ju störa...

Men har du kört utan WG slang ett tag så kan det ju vara riktigt kört ifall du har otur juh...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
ante123
26 mars 2010 · 546 Inlägg

http://www.do88.se/default.php bra sida att köpa från

WolfZap Volvo-Beroende
26 mars 2010 · 289 Inlägg

Ja med lite otur kan ju topplockspackning ha gått :<. Men har inte märkt några symptomer. Har inte kört så värst länge. Sitter det inte tryckvakt på dom där, tänkte eftersom det känns som att den klipper tändningen?

Tack för länken smile

Volvo 760 TIC -84 B23ET
Andres112 Most Wanted
29 mars 2010 · 22 Inlägg

antingen  en felkod, brända stift, kopplingarna mellan tändstifst sladdarna har fått fukt någonstans, jag tror inte att det skulle va ett topplock, det skulle märkas... eller kanske bränslepumpen? eller ngt filter?

Saab 9-5 "Blue Star" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang