Nytt ljud till saab 9-5an!!

flamestone
15 februari 2010 · 233 Inlägg

hej!!
söker lite ljud till saaben har 6,5 i framdörren och 3,5 fram frågar är bara vad jag ska köpa för högtalare och hur jag ska gå till väga nu när jag ska byta ut saab orginal stereon (2din) till min (1din) alpine och jag har beställt en satts så man kan sätta alpinen på platts men de jag undrar då är behövs de nån ny adapter kabel så man kan koppla in direkt till alpinen och behöver man göra nå mer?
tack på förhand!!
mvh//johan

Senast redigerat av flamestone (15 februari 2010)

Porsche 928 s "strosek" (1983)
TT-Avant
15 februari 2010 · 6 851 Inlägg

6½" finns det hur mycke som helst av att välja på, mest tycke och smak som får bestämma. När det gäller 3½" så finns några där oxå. Tex. Amega,Magnat,JL Audio alla är koaxialer.
Ska du driva detta på org. steget, elle kommer du koppla till ett eftermarknads steg?
Ska du köra med org. så kan det funka att enbart koppla in din CD med ISO kontakten baktill..det gjorde det för mej innan jag rev ut allt.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
flamestone
15 februari 2010 · 233 Inlägg

TT-Avant skrev:
6½" finns det hur mycke som helst av att välja på, mest tycke och smak som får bestämma. När det gäller 3½" så finns några där oxå. Tex. Amega,Magnat,JL Audio alla är koaxialer.
Ska du driva detta på org. steget, elle kommer du koppla till ett eftermarknads steg?
Ska du köra med org. så kan det funka att enbart koppla in din CD med ISO kontakten baktill..det gjorde det för mej innan jag rev ut allt.

jag ska dra kablarna till basen bara som jag driver med ett alpine steg, högtalarna kör jag bara på stereon tänkte jag de borde räcka tänkte köpa amega då jag hört att detta är bra högtalare eller rekomenderar du något annat?
mvh//johan

Porsche 928 s "strosek" (1983)
flamestone
17 februari 2010 · 233 Inlägg

några fler tipps?

Porsche 928 s "strosek" (1983)
TT-Avant
17 februari 2010 · 6 851 Inlägg

Jag tror itne att ett Amega kitt skulle komma till sitt rätta med att drivas av inbyggd eller orginal effekt.
Om det går eller inte vet jag ej, men jag tror att du kanske kommer bli lite besviken då det blir klent med effekt.
Om du enbart ska ha cd spelaren effekt eller org. steget, så tror jag att du kommer "kasta pengar i sjön" om du skaffar dej ett Amega framsystem.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
17 februari 2010 · 7 241 Inlägg

Amega QCOX kompleterad med 6.5"-midbasen skall tydligen vara väldigt bra kombo för bla. dessa bilar.
(Siktar själv på en sådan kombo till min Fiat som har 3.5" i i-brädan) men som TT säger.....de kommer inte till sin rätt med inbyggd effekt då denna ej räcker till.

Visst är det en bra början med högtalaruppgradering och dämpning av dörrarna fram iom att du skall in med en Alpine-enhet.
Sedan kan du alltid kompletera med ett fyrkanalssteg till fronthögtalarna längre fram.
En annan möjlighet är ett femkanalssteg (Tex Audison SRx 5.1K som listar 5K)

Det är en fördel med att pilla med bilstereo. Man BEHÖVER inte skaffa allt på en gång.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
flamestone
17 februari 2010 · 233 Inlägg

Lonefox skrev:
Amega QCOX kompleterad med 6.5"-midbasen skall tydligen vara väldigt bra kombo för bla. dessa bilar.
(Siktar själv på en sådan kombo till min Fiat som har 3.5" i i-brädan) men som TT säger.....de kommer inte till sin rätt med inbyggd effekt då denna ej räcker till.

Visst är det en bra början med högtalaruppgradering och dämpning av dörrarna fram iom att du skall in med en Alpine-enhet.
Sedan kan du alltid kompletera med ett fyrkanalssteg till fronthögtalarna längre fram.
En annan möjlighet är ett femkanalssteg (Tex Audison SRx 5.1K som listar 5K)

Det är en fördel med att pilla med bilstereo. Man BEHÖVER inte skaffa allt på en gång.

jo de är ju sant de blev klent med alpinen ska nog koppla in dörrhögtalarna i steget:) och driva 3,5 orna på stereon bara så blir det nog bra:)

Porsche 928 s "strosek" (1983)
Lonefox Bad music kills good sound
29 mars 2010 · 7 241 Inlägg

flamestone skrev:

Lonefox skrev:
Amega QCOX kompleterad med 6.5"-midbasen skall tydligen vara väldigt bra kombo för bla. dessa bilar.
(Siktar själv på en sådan kombo till min Fiat som har 3.5" i i-brädan) men som TT säger.....de kommer inte till sin rätt med inbyggd effekt då denna ej räcker till.

Visst är det en bra början med högtalaruppgradering och dämpning av dörrarna fram iom att du skall in med en Alpine-enhet.
Sedan kan du alltid kompletera med ett fyrkanalssteg till fronthögtalarna längre fram.
En annan möjlighet är ett femkanalssteg (Tex Audison SRx 5.1K som listar 5K)

Det är en fördel med att pilla med bilstereo. Man BEHÖVER inte skaffa allt på en gång.

jo de är ju sant de blev klent med alpinen ska nog koppla in dörrhögtalarna i steget:) och driva 3,5 orna på stereon bara så blir det nog bra:)

Har numera denna setup i bilen.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171960

Kan säga att så bra som koaxialerna trivs med de 55W de får från steget så NEJ NEJ NEJ.
Använd steg annars kommer de ej till sin rätt smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang