Hjälp, ljudet i bilen fungerar ej. har jag kopplat fel?

moffar
26 mars 2010 · 45 Inlägg

Hej!

Jag skulle vilja ha lite hjälp.
Jag har kopplat in 2 gas basar och slutsteg i bilen men basarna slår hela tiden som snabba hjärtslag plus att den slår vid varje "dunk" i låten!??
vad kan detta bero på?

jag ska även koppla in 2 6 9:or .
ska jag dra dessa genom steget eller vanligt??

Ska plocka ut bilen från vintervilan imorgon, så jag kan återkomma med lite bilder och kanske någon film på "hjärtslagsdunken".

MVH moffar

Keep up the good work!
Volvo v70n 2.4T "Röda Faran" (2001)
Jooohan
26 mars 2010 · 7 Inlägg

låter som att det är något jordfel, lr störningar på + kabeln , dra om den så brukar det bli bra !

big-jepp
26 mars 2010 · 3 187 Inlägg

låter som ett jord fel, kolla jord punkten. vart har du jordat?
ang. om du ska koppla 6x9 till steget, vad är det för steg? har du lediga kanaler så ska du självklart köra dom på steget=)

Honda civic "civicen" (1993)
moffar
26 mars 2010 · 45 Inlägg

fördelar/nackdelar med att dra 6*9orna genom steget eller direkt till huvudenheten?

Keep up the good work!
Volvo v70n 2.4T "Röda Faran" (2001)
Streethawk Billjuds Wannabe
26 mars 2010 · 1 771 Inlägg

moffar skrev:
fördelar/nackdelar med att dra 6*9orna genom steget eller direkt till huvudenheten?

Mer pulver om du kopplar 6x9orna på steg än Hud.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
moffar
26 mars 2010 · 45 Inlägg

kan man koppla så man bara spelar bas från baslådan och typ bara "diskanter" i de vanliga högtalarna eller de blir kass ljud då?

Keep up the good work!
Volvo v70n 2.4T "Röda Faran" (2001)
Streethawk Billjuds Wannabe
27 mars 2010 · 1 771 Inlägg

moffar skrev:
kan man koppla så man bara spelar bas från baslådan och typ bara "diskanter" i de vanliga högtalarna eller de blir kass ljud då?

Beror lite på vad du har för steg, ett fyrkanals kan du mycket väl göra så med men med ett mono eller 2kanals blir det lite svårare.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Lonefox Bad music kills good sound
27 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Ngr saker det kan vara (utan att veta vad det är för basar och steg) är att steget kan vara överbelastat, dvs basarna är felkopplade.

Ena basen kan vara fasvänd.

Steget har dålig jord/strömförsörjning.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
moffar
31 mars 2010 · 45 Inlägg

det visade sig att förra ägaren redan hade dragit sladdarna. 1: den va jordad i pinnen som håller fast reservhjulet. 2: kablen var klämd i förardörren så den va halvt av.

Detta innebar att jag slet ut allt vad sladdar där va och drog nya. jordade i karossen och se, NU FUNGERAR DET!smile

nu ska jag på och sätta in högtalare bak. ska bli spännande och se om han varit där och pillat.

BTW när jag hämtade ut bilen från vinterförvaringen så mötte man en långtradare vilket resulterade i ett stort stenskott mitt i framrutan. Försäkringen tog detta 200:- kostar det mig. tänkte passa på att ta en motortvätt när man ändå är igång!

Keep up the good work!
Volvo v70n 2.4T "Röda Faran" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang