Däcket är bredare än karossen

Torn
5 april 2010 · 3 Inlägg

Hej

Har precis skaffat nya däck men när jag monterade dom så sticker dom utanför karossen med någon halv centimeter, vad är det för fel? eller ska det vara så, orginal däcken är 195: or och nu har jag 215 :or
är det lagligt??

tack för hjälp.

YipYip
5 april 2010 · 308 Inlägg

Tror inte däcken får sticka utanför karossen faktiskt.
Anledning är väl ganska självklar om du bytt till bredare däck??

Har du bytt fälgar oxå så kan det ju vara en annan ET på dom nya fälgarna och därför hamnar dom längre ut.

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
TrasigBilJovisst
5 april 2010 · 31 Inlägg

Bytte själv från 215 till 235 tror jag och mina går precis jämnt med karossen. Besiktningsmannen tog en titt på det så jag antar att dom inte får sticka ut. Jag klarade mig undan i alla fall.

Clintan66
5 april 2010 · 2 011 Inlägg

De får inte vara utanför. Mina fälgar (Tysk stuket) sticker utanför med c:a 1,5-2 cm på min Bmw E46:a.
Mönstret på däcken är innanför skärmen precis. De godkänner det här i stan med nöd och näppe.

Har du en snäll besiktningsman, så går det bra.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
striper
5 april 2010 · 392 Inlägg

I göteborg så kollar dem inte sånt längre enligt en besiktningsman ja känner...

Volvo s40 2.0T "The Ghost Cruiser" (1999)
mnsn
5 april 2010 · 76 Inlägg

vad jag har hört så får ett däck gå utanför skärmen så länge det inte e något mönster från däcket som sticker utanför

skydark
5 april 2010 · 375 Inlägg

Såg en bil i en av bildtrådarna ang. Eelmia. Tror det var en golf med riktigt feta sulor som gick utanför. Den borde ju snuten ha plockan in direkt i så fall

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
Rickard-v
5 april 2010 · 2 665 Inlägg

Torn skrev:
Hej

Har precis skaffat nya däck men när jag monterade dom så sticker dom utanför karossen med någon halv centimeter, vad är det för fel? eller ska det vara så, orginal däcken är 195: or och nu har jag 215 :or
är det lagligt??

tack för hjälp.

Du har skaffat 20mm bredare däck som då breddar 10mm innåt och 10mm utåt. (med samma fälgar)

Tja vad kan det vara för fel.........

(Enligt rubriken så skulle ditt däck vara över 1,7meter brett eftersom det är bredare än karossen. Om vi antar att bilen är 1,7meter bred)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Torn
5 april 2010 · 3 Inlägg

Det är andra fälgar oxå, 215-55-16 orginal 195 -65 -15

FormulaRed
5 april 2010 · 47 Inlägg

Torn skrev:
Det är andra fälgar oxå, 215-55-16 orginal 195 -65 -15

Då har förmodligen har dina nya fälgar lägre offset än dina gamla, för låg för att passa med din bil.

Om du tänker dig fälgen i profil så är offset:en avståndet mellan mitten på fälgbanan och anläggningsytan (mot bromsskivan) i mitten.

http://www.ajeepthing.com/images/offset.gif

Ju lägre offset, desto längre ut kommer fälgbanans ytterkant.

nsx.forum24.se - Svenska NSX-Registret
Honda NSX "Hamann Edition" (1992)
Honda Accord CU2 "2.0 Executive" (2008)
Torn
6 april 2010 · 3 Inlägg

Tack Formula!

Det stämmde med offseten fick tyvärr byta fälgar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang