Köpråd pickup

sundelin
7 april 2010 · 5 Inlägg

Är intresserad av att få lite info/köpråd på diesel pickuper 4x4 helts dubbelhytt eller iaf med ett litet extra säte.
Tänker ju inte köpa nån ny så maxpris 40000:- men helst billigare
Vill ha en hållbar bil med hyffsad bränsle ekonomi.

Nissan Kingcab

Opel/Isuzu Campo 3,1L eller 2,5L

Mitsubishi L200

Mazda B2500 / Ford Ranger (även sett några äldre B2600 konverterade med peugeot motor)

VW Taro / Toyota Hilux (finns taro som diesel i sverige?)

Chevrolet K1500-3500 (Billiga reservdelar är ju ett plus)

Ge mig lite för och nackdelar med dessa bilar, kanske jag glömt nån bil?.

olsen_swe
7 april 2010 · 127 Inlägg

Köp en gamal Toyota hilux Diesel. Att döda dem med genom användning är som att döda dem med telepati, omöjligt wink

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
Grabber Dagdrömmare
7 april 2010 · 2 836 Inlägg

Gamla Nissan Kingcab o Mitsubishi exporteras till mellan östern så dom måste vara ganska bra!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Lajning
7 april 2010 · 154 Inlägg

Ett litet tips när du åker och kikar på japanpickis. Tag med en spetsig hammare och se till att knacka rejält i ramen. Framförallt ska du kolla precis bakom hytten. Om inte rosten har tagit dom så är de flesta japaner riktigt bra pickisar.

sundelin
7 april 2010 · 5 Inlägg

Jo Hilux är den jag hellst skulle ha, men dom växer ju inte direkt på träd...

Nån som har koll på bränsleekonomi på dom bilarna?

Dubs I got Dubs!
7 april 2010 · 2 423 Inlägg

sundelin skrev:
Jo Hilux är den jag hellst skulle ha, men dom växer ju inte direkt på träd...

Nån som har koll på bränsleekonomi på dom bilarna?

dom gamla utan turbo drar en hel del, är så jävla slöa.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
gutfucker Norrlänning
7 april 2010 · 643 Inlägg

Köpte en hilux/taro för några månader sedan, (hilux för min del).

Bränsleförbrukningen ligger runt 1.5l milen för mig just nu, men kan ju tillägga att det är stadskörning med 4wd i -30 som har varit majoriteten av körningen, nu när isen är borta från gatorna ska jag väl lägga i 2hjulsdriften och se hur det blir, chansar på runt 1-1.2L/mil. Det som talar för bränsleekomomin är att det är bra utväxling på växellådan, i 90kmh på 5an ligger man i runt 2200 varv.

I övrigt kan jag säga att jag är nöjd. har ju en XtraCab. finns bältade platser bak, trångt såklart men går om man vill!. Det är inte lagligt att åka där, men jag har blivit stoppad av polisen med folk i baksätet, dom sitter ju bältade så de flesta poliser tror att det är lagligt, är väl bilinspektörer som kan bli problem wink

Köpte min för 25k i riktigt bra skick, knappt nån rost, har totalt hittat kanske 4kvadratmilimeter rost,  så helt klart godkänt.

Farsan har en kompis som jobbar på berners, så innan köp mailades lite med honom, och fick ett vettigt mail du kan tänka på om du ska köpa hilux:

Bernersmekaniker skrev:
Den motorn som sitter i Taro är en 2,2l den går det att justera ventiler på. Men man får minska på spelen lite för att de ska bli tyst. Men annars så händer det att kedjan, dreven och skenorna för kamdrivningen slits ut, rasselljud då kostar det. En riktig slitvarg är det, men hopplöst okomfortabel och dålig fart i motorn. Ha känselspröten i ordning och var kritisk. Kolla så kopplingen är fräsch.

Det är väl ganska sant, jag har iofs 2.4l motorn, och kamkedja, drev och skenor är bytt för ca 3k mil sen, nyrenoverad växellåda osv. men kolla efter det. och dålig fart i motorn är det väl också, men jag har inte så mycket fartvidunder att jämföra med. 130 går det att åka komfortabelt i, högre hastigheter vet jag inte.

Komfortmässigt tycker jag den är hyfsat komfortabel, självklart är den stötigare än en vanlig personbil, men inget jag tycker stör, varken i stan eller på landsväg. Sen får man ju privilegiet att man tar sig fram nästan överallt, och det är ju bara roligt.

EDIT: Det är alltså en bensinare jag har.

Senast redigerat av gutfucker (7 april 2010)

sundelin
7 april 2010 · 5 Inlägg

Ok din såg ju riktigt fräsh ut! Har kört med en cherokee ett tag, då på vintern med 4wd inkopplat och 90-150+ till jobbet då sörplade den i sig ca1,8l milen men kom under litern på långkörning med laglig fart sommartid, detta med 4L motor.

gutfucker Norrlänning
7 april 2010 · 643 Inlägg

Tack! Den är riktigt fräsch faktiskt, tycker själv jag gjorde en jävla bra affär, 20k mil, knappt rostig, bra dokumentation och billigare än många andra.

Kommer du under litern borde jag lyckas få rätt bra förbrukning också med andra ord! big_smile

Drivknutar kan också vara kul att kolla förresten, måste nog byta mina främre, går på 5k hmm

Moparboy440
7 april 2010 · 4 682 Inlägg

Några till:
Dodge dakota
Ford f150
Chevrolet s10

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 april 2010 · 3 404 Inlägg

Moparboy440 skrev:
Några till:
Dodge dakota
Ford f150
Chevrolet s10

Dakota och s10 spelar i samma liga som Ford Ranger... Dodge Ram 1500-3500 är kanske mer intressanta? Om hjärtat fick bestämma så skulle jag valt en Chevy Silverado eller just en Dodge Ram med Duramax/Cummins, nackdelen är soppaförbrukning och inköpspriset i Sverige

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Nozzi The fucking Master
14 april 2010 · 3 Inlägg

Jag har en Dodge ram 1500 4x4 höjd 5" med 35"däck till salu.. bara att kolla på bilden och läsa lite om den på min sida och sen skriver du om det är intressant så skickar jag fler bilder till dig.

sundelin
14 april 2010 · 5 Inlägg

Moparboy440 skrev:
Några till:
Dodge dakota
Ford f150
Chevrolet s10

Uteslöt dessa för att det inte finns nått dieselalternativ på dakotan & s10,
Ford F pickisarna finns ju diesel men inte i min prisklass...

Nozzi skrev:
Jag har en Dodge ram 1500 4x4 höjd 5" med 35"däck till salu.. bara att kolla på bilden och läsa lite om den på min sida och sen skriver du om det är intressant så skickar jag fler bilder till dig.

Hade du tänkt dig 40000:- för den så visst... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang