Saab 900 SE - 95 Centrallås går inte att låsa upp UTIFRÅN!

Barra91 Svets inriktad
28 mars 2010 · 158 Inlägg

Heej som rubriken säger så har jag problem med att centallåset inte går att låsas upp med nyckeln i dörren.

Det jag har gjort är att bytt låscylinder i förar dörren och sen testade jag att klicka på strömbrytaren eller kontakten som sitter vid låscylindern då låste sig bilen sen klicka jag på den igen och då låses bilen inte upp sig igen.
Men det låter i alla dörrar och det låter typ som att det låser hela tiden i dörrarna klickar bara i alla dörrarna är det nåt relä elör nåt som är gånget?

MEN det går att låsa upp bilen igen med låsknappen i mellan sätena men inte med dörr kontakten vad kan det va för fel?

Senast redigerat av Barra91 (29 mars 2010)

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
Barra91 Svets inriktad
29 mars 2010 · 158 Inlägg

Ingen som kan hjälpa mig skulle va mkt tacksam för har nämligen ingen handbok på bilen hmm så kan inte hitta relät och om det ens äör det felet? :S mvh jonas

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
Sailor_88
29 mars 2010 · 15 Inlägg

testa med en massa wd-40 jag hade samma problem, skruva ner dörr sidorna fram (i samband med montering av högtalare) spreya på elhiss och central lås samt kolla byta säkringar i instrumentbrädan på förarsidan, nu funkar allt igen dock kan låsningen på fjärren va lite dum ibland.

[Carpe Diem]
Barra91 Svets inriktad
30 mars 2010 · 158 Inlägg

Sailor_88 skrev:
testa med en massa wd-40 jag hade samma problem, skruva ner dörr sidorna fram (i samband med montering av högtalare) spreya på elhiss och central lås samt kolla byta säkringar i instrumentbrädan på förarsidan, nu funkar allt igen dock kan låsningen på fjärren va lite dum ibland.

Okej men tror ej jag har samma problem tanke på att det öppnas om man trycker på centrallås knappen mellan sätena vid tändningslåset? Så det kan ju inte bara vara att smörja då för det funkar därifrån hmm du vet möjligen inte vart relät elr modulen till centrallåset sitter OBS jag har kollat säkringarna och allt sånt så ni vet smile

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
240bns
31 mars 2010 · 1 008 Inlägg

Fungerar det att låsa upp från knappen i bilen så kan du nog utesluta c-lås relät, samma ingång till dörrens låsupp kabel och knappen i bilen.

Barra91 Svets inriktad
3 april 2010 · 158 Inlägg

240bns skrev:
Fungerar det att låsa upp från knappen i bilen så kan du nog utesluta c-lås relät, samma ingång till dörrens låsupp kabel och knappen i bilen.

Okej kan det vara strömbrytaren i dörren som har fått fnatt isånafall för det kan ju bara vara det men konstigt att den bara funkar när man låser sig? hmm

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
240bns
3 april 2010 · 1 008 Inlägg

Inte något konstigt, man kan säga att det är en växlande kontakt i dörren, och som den ena kontaktpolen för upplåsning inuti brytaren blivit skadad/nött eller blivit oxiderad.
Till brytaren i dörren bör du ha 3st kablar som antagligen går till en skarvkontakt i dörren, prova att styr centrallåset ifrån den skarven med en lös kabelsnutt.
kablarna har följande funktioner:
Minus/styrning
Lås
Lås upp
fungerar det att låsa och låsa upp med kabelsnutten så är din brytare/givare felaktig.

om inte det lirar så kan det vara kabelbrott i exempelvis genomföringen mellan förardörr och astolpe.

Barra91 Svets inriktad
5 april 2010 · 158 Inlägg

240bns skrev:
Inte något konstigt, man kan säga att det är en växlande kontakt i dörren, och som den ena kontaktpolen för upplåsning inuti brytaren blivit skadad/nött eller blivit oxiderad.
Till brytaren i dörren bör du ha 3st kablar som antagligen går till en skarvkontakt i dörren, prova att styr centrallåset ifrån den skarven med en lös kabelsnutt.
kablarna har följande funktioner:
Minus/styrning
Lås
Lås upp
fungerar det att låsa och låsa upp med kabelsnutten så är din brytare/givare felaktig.

om inte det lirar så kan det vara kabelbrott i exempelvis genomföringen mellan förardörr och astolpe.

Tack för tipset wink men det visade sig att det var en jävla massa skit i knapp konsolen mellan sätena så det inte fick kontakt så det var problemet så nu funkar det big_smile

Bilen är ju så jävla skitig för någon förbannad häst ägae har ju haft bilen så den luktar som ett stall och lika skitit som ett med dessutom tongue heeh Men tackar för tipsen och hjälpen mvh Jonas

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
Saab_94
16 april 2010 · 12 Inlägg

HJÄLP !!   låser upp min Saab 900 -94 från förarsidan, dörren låses upp samt bageluckan. men inte passagerardörren, provade låsa upp inifrån med handen men låset drar sig ner igen. vadfan kan vara felet ! tacksam för svar. Tony

Audi s4 "Donut" (1994)
Mercedes 220cdi "Mafia" (2000)
Barra91 Svets inriktad
16 april 2010 · 158 Inlägg

Saab_94 skrev:
HJÄLP !!   låser upp min Saab 900 -94 från förarsidan, dörren låses upp samt bageluckan. men inte passagerardörren, provade låsa upp inifrån med handen men låset drar sig ner igen. vadfan kan vara felet ! tacksam för svar. Tony

På min var det ju glapp i knappsatsen men kolla vid kabelhärvan vid gång gärnet vid dörren fall all ser rätt till ut där wink

Opel Corsa Swing "Blueberry Rallye" (1990)
Saab_94
16 april 2010 · 12 Inlägg

jo hade tänkt göra det men som sakt mitt största problem var att ja inte ens fick upp passagerardörren sad
men nu är problemet åtgärdat ! troligtvist låsmotorn som sitter vid dörrlåset som lakt av totalt ! lyckades pilla ut staget från den. går ej låsa med Central men bara peta ner den sen smälla igen dörren när ja gör kväll. tongue blir att beställa ny motor och byta vid tillfälle big_smile.  Men tackar såklart för hjälpen smile

Audi s4 "Donut" (1994)
Mercedes 220cdi "Mafia" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang