Audi a3 3ans växel varvar efter 3000varv men bilen har ingen effekt?

Viinceent
18 april 2010 · 23 Inlägg

Har en audi a3 1,8T 98a som är chippad..

va ute o körde nyss och låg på 5ans växel och skulle köra om men la snabbt märket till att efter 3000varv så varvar den men bilen har ingen effekt?!

1an och 2an har inge problem men 3ans växel och uppåt så dyker problemet upp.. Någon som har varit med om samma händelse lr ev har en lösning?

alla svar och tankar uppskattas!

tack på förhand!

Mvh: Vincent

//Vince
Opel Astra (1999)
Audi a3 "devils right hand" (1998)
Janneutanb
18 april 2010 · 7 272 Inlägg

Varvar bilen utan att den går fortare så är kopplingen slut.

Mysweetantidote
18 april 2010 · 80 Inlägg

word!

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
Viinceent
18 april 2010 · 23 Inlägg

hmm okej, det är som du säger den varvar men det går inte fortare men hur kommer det sig att det enbart är 3ans växel och uppåt?

//Vince
Opel Astra (1999)
Audi a3 "devils right hand" (1998)
Audi-powah
18 april 2010 · 497 Inlägg

du får inte fullt ladd förens 3an och uppåt och just din model laddar inte fullt förens vid 3000varv så mest troligt så är där något turbo läckage eller så har du en väldig otur och det är kopplingen det handlar om

Audi S3 "Quattro" (2002)
discokapten Kapten på disco!
18 april 2010 · 1 729 Inlägg

Audi-powah skrev:
du får inte fullt ladd förens 3an och uppåt och just din model laddar inte fullt förens vid 3000varv så mest troligt så är där något turbo läckage eller så har du en väldig otur och det är kopplingen det handlar om

Om du inte har kunskap som är tillräcklig för att hjälpa till så behöver du inte leda in någon på några sidospår, vad har har turbon med ett ökande varvtal/oförändrad hastighet att göra?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Audi_powah
18 april 2010 · 1 515 Inlägg

Har vart med om samma problem, och då var kopplingen slut smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
Viinceent
18 april 2010 · 23 Inlägg

all tips uppskattas! tack för alla svar och tips.. men som jag tidigare undra.. om kopplingen är slut borde den väl inte driva redan från början?

Va ute och testa nyss, 1ans växel funkar utan problem, 2ans växel funkar fram till 2000varv sen varvar den upp utan att få någon effekt.. samma sak med 3an, 4an och 5ans växel..

kan det då vara kopplingen som är slut?

//Vince
Opel Astra (1999)
Audi a3 "devils right hand" (1998)
sandzoo
18 april 2010 · 2 072 Inlägg

Viinceent skrev:
all tips uppskattas! tack för alla svar och tips.. men som jag tidigare undra.. om kopplingen är slut borde den väl inte driva redan från början?

Va ute och testa nyss, 1ans växel funkar utan problem, 2ans växel funkar fram till 2000varv sen varvar den upp utan att få någon effekt.. samma sak med 3an, 4an och 5ans växel..

kan det då vara kopplingen som är slut?

99.9% kopplingen
kommer först o slirar på höga växlar sen går det sakta ner i alla växlar..1 kommer o slira efter ett tag me...

Sandzoo i da house
Viinceent
18 april 2010 · 23 Inlägg

okej! tack för svaret! någon som kan rekomendera en koppling till a3an till ett hyffsat pris?tongue

//Vince
Audi a3 "devils right hand" (1998)
Opel Astra (1999)
dadooo
18 april 2010 · 841 Inlägg

KOPPLINGEN !!  för varvar bilen och de inte ökar i km/h  så har turbon ladd så det är inte turbon !!

Senast redigerat av dadooo (18 april 2010)

Go_sideways
18 april 2010 · 428 Inlägg

Säger som dom flesta. Skulle säga till 100% att kopplingen är SLUT. Min GTR göra samma sak tongue

Audi-powah
18 april 2010 · 497 Inlägg

discokapten skrev:

Audi-powah skrev:
du får inte fullt ladd förens 3an och uppåt och just din model laddar inte fullt förens vid 3000varv så mest troligt så är där något turbo läckage eller så har du en väldig otur och det är kopplingen det handlar om

Om du inte har kunskap som är tillräcklig för att hjälpa till så behöver du inte leda in någon på några sidospår, vad har har turbon med ett ökande varvtal/oförändrad hastighet att göra?

hann skrev aldrig oökad hastighet han skrev ifrån börgan att han ej fick någon effekt jag antar du vet hur en vag 1.8 t motor går när det inte har något ladd?? den går som jag förklara varvar mest medans det knappt händer något! och som jag sa får inte turbon effekt som den bruckar göra vid sisådär 3000varv som kan man självklart få det upplevas som det inte händer något alltså den mänskliga faktorn.
nog om det om det inte blir några hastighets ändringar efter 3000 varv trots den varvar mer så är det skälvklar något i transmittions väg då mest troligt kopplingen som är kass!
men jag anförtror du kan sådant mer än vad jag kan wink
jag vill bara hjälpa till så gott man kan skulle de visa sig att han bytter kopplingen och det är oförändrat så har han ju fått lite sidospår han kan ta till nytta av .

Audi S3 "Quattro" (2002)
Audi-powah
18 april 2010 · 497 Inlägg

Viinceent skrev:
okej! tack för svaret! någon som kan rekomendera en koppling till a3an till ett hyffsat pris?tongue

köp en racingkoppling de bruckar gå på lite mer än orginal runt 6-8000 men sen håller de i evigheter och du kan trimma ännu mer smile
finns i alla de slag kan ingen specefik men de är bara till och leta är till 100% säker det finns någon på garaget som kan svara på de.

Audi S3 "Quattro" (2002)
Audi-powah
18 april 2010 · 497 Inlägg

Viinceent skrev:
okej! tack för svaret! någon som kan rekomendera en koppling till a3an till ett hyffsat pris?tongue

köp en racingkoppling de bruckar gå på lite mer än orginal runt 6-8000 men sen håller de i evigheter och du kan trimma ännu mer smile
finns i alla de slag kan ingen specefik men de är bara till och leta är till 100% säker det finns någon på garaget som kan svara på de.

Audi S3 "Quattro" (2002)
Viinceent
18 april 2010 · 23 Inlägg

sandzoo skrev:
kopplingskitt på autoexperten kostar:

http://www.autokatalogen.se/afw/karlskr … dNo=286313

Tack! verkar skit billigt!!

kollade på bildelsbasen.se billigaste låg på 3k och då var den beg..

//Vince
Opel Astra (1999)
Audi a3 "devils right hand" (1998)
sandzoo
18 april 2010 · 2 072 Inlägg

Viinceent skrev:

sandzoo skrev:
kopplingskitt på autoexperten kostar:

http://www.autokatalogen.se/afw/karlskr … dNo=286313

Tack! verkar skit billigt!!

kollade på bildelsbasen.se billigaste låg på 3k och då var den beg..

tog o kollade lita snabbt bara.. kanske kan hitta billigare för att
kopplingen är samma på Vw-skoda-seat- (måste vara 1,8t) meca har åxå
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

Senast redigerat av sandzoo (18 april 2010)

Sandzoo i da house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang