Svetsat fjädern på volvo 740 -88. Nu är elen helt konstig och bilen startar inte.

henne_svenne
19 april 2010 · 668 Inlägg

Bilen är: Volvo 740 -88 .
Batteri: 75 ah varta batteri.

Felet är: Bilens batteri är enligt indikatorn på batteriet i god kondition(grön färg på indikatorn), men bilen startar inte. Startmotorn orkar precis gå runt ett varv


Hur uppkom felet: Det var så att jag skulle svetsa min fjäder fram (höger) jag har svetsat på bilar innan och aldrig behövt ta bort nån av polerna på batteriet. Men efter att jag svetsade så måste jag nu starta bilen med startkablar och när jag laddar batteriet så går laddaren på för fullt, men batteriet är enligt indikatorn redan laddat. Kan även tilläga att jag laddade baterien medans jag svetsade

En annan sak som inträffade efter svetsningen är att min hastighets mätare är som en voltmätare. Ju mindre ström jag gör åt med ju snabbare går bilen. Har jag lamporna på fram och typ vindrute torkare så går det enligt mätaren i typ 80 men när jag stänger av all övrig el så går den i 140.

Nån som vet vad som har gått sönder? Eller vad jag behöver köpa nytt? Är det batteriet eller generatorn som tog stryk?

Hoppas ni förstår nått vad jag skrev och kan hjälpa mig med detta problem.

Tacksam för svar! Mvh Henning

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
VW_67
19 april 2010 · 446 Inlägg

börja med att byta batteri och skrota laddaren tongue vill du vara säker på att batteriet är kasst så kan du provbelasta det.
lita aldrig på indikatorn på batteriet, den fungerar sällan mer än ett år eller så..

kiiiimpa
19 april 2010 · 287 Inlägg

va de kräm i batteriet innan du började svetsa? Har du otur så har du kunnat förstört elsystemet men låter som att de är dålig kräm i batteriet som tidigare talare sakt för då brukar allt balla ur:P

volvo ska de va :)
Volvo 945 turbo "turboskåpet" (1992)
volvo74085
19 april 2010 · 71 Inlägg

du pajjar rätt mycket på elen om du inte kopplar ur jorden på batteriet vad händer till exempel om du drar kablar från ett batteri till vägguttag ?

Catling Old School Ford
19 april 2010 · 600 Inlägg

Har aldrig tage bort en batteripol när jag svetsat , hur stor är myten eller risken mena jag.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Angeland
19 april 2010 · 245 Inlägg

låter som ett jordfel, ta en startkabel från batteriet minus på batteriet och sätt den i motorn någonstans

S.v.r
BMW635_Robban
19 april 2010 · 1 277 Inlägg

Tror man ska lossa hela båda poler på batteriet...men visst har man glömt det och saker funkat efteråt ändå..
Testa med nytt batteri?

IX ____________________________________
20 april 2010 · 1 340 Inlägg

Testa som sagt med nytt batteri! 
Men när du säger så om din hastighetsmätare låter det som om du har bränt något relä eller motstånd med svetsen, svetsade du med batteriet ikopplat?

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Kavli Motborgare
20 april 2010 · 1 099 Inlägg

BMW635_Robban skrev:
Tror man ska lossa hela båda poler på batteriet...men visst har man glömt det och saker funkat efteråt ändå..
Testa med nytt batteri?

Det räcker att plocka bort en valfri pol, fast vanligtvis plockar man bort minuspolen, eftersom man aldrig kan förorsaka en kortslutning med verktyget till jord om man jucklar med den.

Orsaken till att man plockar bort en kabel från batteriet (ackumulatorn) är att batteriet AC-mässigt beter sig som en kortslutning. När man svetsar kan det bildas spänningsspikar som letar sig in på plussidan av elsystemet då de skickas genom batteriet från karossen, genom jordkabeln. Man skall ha en lagom mängd otur om detta skall hända, men risken är störst om man svetsar i fronten på bilen. Plockar man bort minuskabeln på batteriet, så har pulsen ingenstans att leta sig från jordsidan till bilens plussida av elsystemet.

-- K

Senast redigerat av Kavli (20 april 2010)

henne_svenne
21 april 2010 · 668 Inlägg

Oj tack för alla svaren! Har inte kunnat sitta vid datorn på ett par dagar nu pga skolan. Men jag han läsa igenom svaren.

Jag tog starkablar och kopplade för bort mitt batteri och tog start kablarna på saabens batteri och till mina plus och minus kablar och detta funkade utmärkt. Så jag får se till att köpa ett nytt batteri. Synd bara att det var ett rätt kraftigt batteri på 75 ah. Kostar 999:- på biltema.

tack för hjälpen iallafall. Mvh Henning.s

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
VW_67
21 april 2010 · 446 Inlägg

tur att det var så enkelt wink

en rätt så irrelevant, men ack så intressant fråga: varför svetsa en fjäder? medveten om att fjäderkonstanten förändras ganska så drastiskt?

IX ____________________________________
21 april 2010 · 1 340 Inlägg

Kolla om du har batterivatten i ditt gamla batteri, så det inte är så att den är torr bara smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang