Fläktremen går sönder pga ACn GOLF GI

jockmokk
18 april 2010 · 230 Inlägg

Hej, Jag ska försöka förklara så bra jag kan men eftersom jag inte vet så mkt vad delar heter och vet inte exakt vad som är felet så kan det blir lite otydligt.

Det är så att när man kör med bilen så går fläktremmen av ganska snabbt pga av AC-kompressorns (?) hjul inte snurra, så remmen slits av efter en stund.

Det är en Golf Gl 1.8 årsmodel 97.

Nån som har haft samma problem?

Det kanske går att koppla förbi ACn med en kortare rem?

Senast redigerat av jockmokk (18 april 2010)

engolf
18 april 2010 · 3 235 Inlägg

Om inte remskivan på ACpumpen går runt har den skurit. Du kan köpa kortare rem (utan AC).

ajonasson
19 april 2010 · 583 Inlägg

En vanlig AC kompressor har två lägen, "On eller off"

Vid avläget fungerar AC hjulet bara som ett hjul och snurrar med remmen. När AC'n är i On läget så är det magneter som gör att remhjulet och kompressorn kopplas ihop och AC'n driver runt.

AC hjulet skall alltid kunna gå att rotera ifall du tagit av remmen. Går ej det så har antagligen något lager skurit. Då bör kompressorn gås igenom och få lager osv bytta så att den kan rotera fritt. Alternativt köper du ny AC eller försöker att ta bort den om du inte känner du behöver den. Då måste du se att remmen inte kolliderar något när du tagit bort ett hjul och ersätter remmen med en kortare.

Lagret i min AC på pontiacen skar. Men det började låta frukansvärt illa så jag "opperade bort hela AC'n" då jag känner att jag inte behöver den (targatak) och ersatte den med ett vanligt remhjul istället då serpentinbanan gör att jag inte kan köra med kortare rem i nuvarande konfiguration.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
jockmokk
19 april 2010 · 230 Inlägg

Okej tack för mycket bra svar. Då har den skurit sig för den går inte att snurra hjulet jag vill nog inte köpa ny AC då det kommer kosta en del, och då kan jag lika gärna köra utan AC.

vet inte rikitgt om det går att dra en kortare rem men annars får jag väl förska ersätta den med ett annat hjul som ajonasson skrev. Ska in till en verkstad ibörjan av nästa vecka, så får se vad dom säger då.

Tack igen för svar

Senast redigerat av jockmokk (19 april 2010)

ajonasson
20 april 2010 · 583 Inlägg

jockmokk skrev:
Okej tack för mycket bra svar. Då har den skurit sig för den går inte att snurra hjulet jag vill nog inte köpa ny AC då det kommer kosta en del, och då kan jag lika gärna köra utan AC.

vet inte rikitgt om det går att dra en kortare rem men annars får jag väl förska ersätta den med ett annat hjul som ajonasson skrev. Ska in till en verkstad ibörjan av nästa vecka, så får se vad dom säger då.

Tack igen för svar

Fördelen att ha en A/C delete pully (allså ett ersättar remhjul är att de är jävligt lätta att sätta dit och du kan använda bilens vanliga remlängd sedan och slipper att leta efter specialremmar tongue.

Min personliga åsikt är att AC är livsnödvändigt ifall du står under gassande sol i nån mongolång kö mitt i hög sommaren. Men vi bor trotts allt i sverige villket inte är världens varmaste land och ger man fan i att sätta sig i köer kan man likaväl köra med rutan nere lite, Njuta av solen och kylande fartvinden. Eller om man har cab eller targa, plocka av taket.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
jockmokk
22 april 2010 · 230 Inlägg

ajonasson skrev:

jockmokk skrev:
Okej tack för mycket bra svar. Då har den skurit sig för den går inte att snurra hjulet jag vill nog inte köpa ny AC då det kommer kosta en del, och då kan jag lika gärna köra utan AC.

vet inte rikitgt om det går att dra en kortare rem men annars får jag väl förska ersätta den med ett annat hjul som ajonasson skrev. Ska in till en verkstad ibörjan av nästa vecka, så får se vad dom säger då.

Tack igen för svar

Fördelen att ha en A/C delete pully (allså ett ersättar remhjul är att de är jävligt lätta att sätta dit och du kan använda bilens vanliga remlängd sedan och slipper att leta efter specialremmar tongue.

Min personliga åsikt är att AC är livsnödvändigt ifall du står under gassande sol i nån mongolång kö mitt i hög sommaren. Men vi bor trotts allt i sverige villket inte är världens varmaste land och ger man fan i att sätta sig i köer kan man likaväl köra med rutan nere lite, Njuta av solen och kylande fartvinden. Eller om man har cab eller targa, plocka av taket.

Mvh
Anders

okej, Har räknat med att plocka bort AC, får se vilken lösning det blir, det får killen från bilverkstan avgöra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang