Bromskolvarna sitter fast på volvo 940

Zzoink
22 april 2010 · 1 229 Inlägg

hejsan, som rubriken lyder så upptäckte jag att en bromskolv satt fast när jag skulle byta bromsar idag hmm och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet, har provat att trycka in den med en tving men den funkar inte så jag vore tacksam över lite fler förslag smile

mvh

Jiimpa
22 april 2010 · 767 Inlägg

Om du pumpar med pedalen och oket är löst kommer kolven ut då?
Gör den inte det är det enklast att fixa nytt ok, om den kommer ut kan du pumpa ut den helt och sen slipa rent och smörja upp det. kan vara bra att köpa en reperationssats med nya packningar innan du pumpar ut det.

Zzoink
22 april 2010 · 1 229 Inlägg

vi åker och köper nytt ok imorrn för hur vi än försöker så sitter den fast wink men tack för hjälpen

Jiimpa
22 april 2010 · 767 Inlägg

Spar mycket svärord ifall det sitter så förbannat wink
Lycka till i fortsättningen

Kesler
23 april 2010 · 3 650 Inlägg

En tving e ju inget att pressa kolvar med..använd en stor poligrip..

sthlm_145
23 april 2010 · 297 Inlägg

Kesler skrev:
En tving e ju inget att pressa kolvar med..använd en stor poligrip..

Jag köpte ett kolvpressningsverktyg på jula, som är gjort för att pressa in kolvarna i oken. Helt klart det bästa köpet jag gjort.

Volkswagen Touareg "T3" (2013)
BMW E36 "M50b28" (1996)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Xoff Volvo tönt... =)
23 april 2010 · 2 344 Inlägg

pressa först ut kolven lite granna med pedalen, sedan tryck in den igen... går inte det så har den fan kärvat för man har ett extremt tryck på oljan av att trycka på pedalen...

å då ni ändå funderar på nytt ok så är ni ju inte rädda för att lufta systemet, du hade jag kört på som sagts tidigare att pressa ut kolven helt å slipa lite å in med den igen, funkar oftast fint...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang