Hjälp med kabeldragning i Volvo 850

johanhhh
16 april 2010 · 396 Inlägg

Hejsan!

Tänkte höra med folk här på garaget.org om ni har dragit kablar till slutsteg och baslåda i skuffen på en Volvo 850 kombi. Och hur man gör det bäst?

Vill helst ha svar från folk som har gjort det.

Är mest rädd för att jag ska dra in kablar och allt och sen så får jag ändå vin från generator etc.


MVH Johan

T-RÖD Hifi Freak
17 april 2010 · 462 Inlägg

Dra strömkabel på vänster och signal o högtalarkablar på höger sida. Finns en genomföringsslang till motorrum på vänster sida. Dra inte signalkablarna nära någon annan strömkälla.

Lycka till

Mvh Andreas

kalle_kalle
17 april 2010 · 2 914 Inlägg

för att undvika störningar från generator är det "bara" jorda ordentligt,

att göra http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc är också en bra grej,

jordkabeln till slutsteget är den viktigaste kabeln i hela ljudet!

T-RÖD Hifi Freak
18 april 2010 · 462 Inlägg

kalle_kalle skrev:
för att undvika störningar från generator är det "bara" jorda ordentligt,

att göra http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc är också en bra grej,

jordkabeln till slutsteget är den viktigaste kabeln i hela ljudet!

Vist är jord viktigt. Men inte specielt svårt. Bara o jorda i bältesfästen under baksätet.

Större risk att du får generator vin från signalkablar. Så försök o lägga signalkablar så dom inte korsar någon strömkabel.

Sj så rev ja ut hela inredningen i min V70 och drog signal och högtalarkablar i mitten på på bilen för o undvika att kablaget korsar någon annan kabel. Men det är lite överkurs. Men även om man gör som ja så kan man få generator störningar. Omöjligt o säga i förväg.

Men tre enkla grejer du kan göra för o minska risken.

1. Jorda ordentligt i tex bulten till bältesfästet under baksätet. Minst lika grov kabel som strömkabeln.

2. Dra signal o högtalarkablar så långt i från övriga strömkablar som möjligt.

3. Annvänd kablage + elektronik av god kvalite.

Lycka till.

Mvh Andreas

busfabror www.ljudbyggaren.se
18 april 2010 · 504 Inlägg

Eftersom ni ändå tjatar om att Jord är viktigt så är det lika viktigt att lägga "en till" jordkabel mellan batteri och kaross som att gjorda på en bra punkt till slutsteget....och då med samma kabel tjocklek som på den Jordkabeln ni använder till slutsteget....

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
johanhhh
22 april 2010 · 396 Inlägg

tack för alla bra tips. Då är det bara börja fixa baslåda nu dåsmile

Xoff Volvo tönt... =)
23 april 2010 · 2 344 Inlägg

Några bilder kanske kan hjälpa dig, jag har ju trots allt fått ner en 50mm på ena sidan å 4st ganska grova lågniva på andra sidan, (ja bilderna visar bara 3 men nuförtiden ligger det en 4e också där)

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=56871

å jag har lärt mig den hårda vägen att man behöver inte alls oroa sig så mycket för att lägga lågnivå nära bilens eget lilla nät som ligger på högersidan, har man generatorvin så har man antingen kalas-dåliga lågnivå som inte ens duger till att ha mellan LP spelare å reciever hemma, eller så har man bränt signaljorden i huvudenheten (jag har lyckats bränna 2 HU, det är inte svårt!) men har man bara koll på att jorda steget ordentligt innan man stoppar i lågnivå kablarna så är det lugnt på den fronten...

Senast redigerat av Xoff (23 april 2010)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang