Får inte fram soppa volvo 240 88

Frippe08 Galen
18 april 2010 · 849 Inlägg

Får inte fram någon soppa på min 240 har mätt på båda soppa pumps kablarna men får inte fram någon ström. har bytt båda säkringarna. Sen när jag kopplar direktström på båda pumparna så får jag bara igång den under bilen.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
18 april 2010 · 3 180 Inlägg

mätte du när reläet drar? har du bara tändningen på har du ingen spänning där, motorn måste gå runt också, alt att du tvångskör reläet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
allexx
18 april 2010 · 136 Inlägg

skulle också gissa på reläer, som tur är har du ju 240 så de e inte allt för mycket elektronik i värsta fall wink

frasse4
18 april 2010 · 736 Inlägg

Har du ström fram till säkringen? Angående pumpen i tanken ska självfallet oftast räcka för att du ska kunna starta med bara främre pumpen, har du mycket lite soppa i tanken/står bilen i lutning med nosen uppåt. Pumpen under brukar skramla och rassla om den inte får tag i nån bensin.

Mvh
Johan

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Frippe08 Galen
20 april 2010 · 849 Inlägg

Jag ska testa byta mot ett annat relä idag och se vad som händer. Men vilka kablar ska ha ström ut från relät med tändning på? Och vilken av pumparna ska ha ström med bara tändningen på? Sen har jag försökt tvångskör pumpen bak med batteri men den verkar död låter ingenting.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Drönirettab
20 april 2010 · 21 761 Inlägg

Om jag förstår elschemat rätt så ska gul/röd kabel från reläts utgång nr 5 ge spänning till pumpsäkringen, men jag vet inte om relät ska dra direkt när tändningen är påslagen eller om startmotorn måste gå något varv (egentligen att tändspolen ska ge "referensgnista").

Huvudpumpen och tankpumpen borde matas från samma säkringsplats, men huvudpumpens kabel sitter innan säkringen (eftersom den redan är avsäkrad på ett tidigare ställe) och tankpumpens kabel sitter efter säkringen. Jag kanske krånglar till det nu, men jag utgår bara ifrån ett elschema till 240. smile

Eftersom tankpumpen inte går fastän du tvångsmatar den så kan det bero på trasig pump eller dålig jordning, det är inte ovanligt med rost/ärg på jordanslutningen.

frasse4
20 april 2010 · 736 Inlägg

Har du en B230F, några 240 (i alla fall B200F) har en tidigare säkring till bränslepumpen ganska nära batteriet ovanpå hjulhuset? i en svart liten låda som säkrar kabeln mellan batteri och säkringsdosa inne i bilen antar jag... kolla runt lite där, finns ju inte så många kablar att följa smile

/
Johan

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Frippe08 Galen
22 april 2010 · 849 Inlägg

När jag mäter så får jag ut ström på Mainfuelpump asså huvudpumpen när jag mäter vid säkringen men ligger den efter eller innan relät? För när jag mäter på pumpen under bilen får jag inte ut nått och det låter som relät drar.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Drönirettab
22 april 2010 · 21 761 Inlägg

Pumparna ligger efter relät, dvs relät skickar matningasspänningen vidare till pumparna. smile

Nu vet jag inte hur kabeldragningen är till din bil, men på en 245-85 Turbo såg jag att det fanns en skarvkoppling för plusen under baksätet. Sedan satt pumpens jordkabel också under baksätet, fastskruvad i golvplåten.

Kolla även upp om du har den där säkringen som frasse4 beskrev, den säkringen ger nämligen matningsspänningen till huvudingången på pumprelät. Ifall säkringen är trasig så innebär det att pumprelät inte skickar ut någon matningsspänning till pumparna fastän det drar. smile

Senast redigerat av Drönirettab (22 april 2010)

Frippe08 Galen
24 april 2010 · 849 Inlägg

Nu har jag bytt pumpen i tanken och relät på passargerar sidan, jag fick igång pumpen bak när jag byglade mellan 30 och 87/2 på passagerarsidans reläkontakt. Det funkar inte med det nya relät, kan det vara så att relät på andra sidan också är trasigt och ställer till det?

Sen har jag ingen tändning kan det vara sammankopplat med det pump problemet?

Vi fick iafall fram soppa till fuelrailen när vi byglade.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
t5-r micke
24 april 2010 · 301 Inlägg

Frippe08 skrev:
Sen har jag ingen tändning kan det vara sammankopplat med det pump problemet?

suck....

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!
Frippe08 Galen
25 april 2010 · 849 Inlägg

t5-r micke skrev:

Frippe08 skrev:
Sen har jag ingen tändning kan det vara sammankopplat med det pump problemet?

suck....

Och då menar jag att det kanske är fel på styrboxen eller liknande, så jävla onödigt att ens skriva när du inte kan skriva något vettigt.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Drönirettab
25 april 2010 · 21 761 Inlägg

Pumprelät får en sorts "referenssignal" (som jag skrev om i inlägg #6) ifrån tändspolen, inte från själva tändkabeln utan från minuskabeln på spolen som kommer från tändmodulen. Kommer det ingen signal från tändmodulen så kan inte tändspolen ge gnista och dessutom drar heller inte pumprelät. smile

Frippe08 Galen
25 april 2010 · 849 Inlägg

Drönirettab skrev:
Pumprelät får en sorts "referenssignal" (som jag skrev om i inlägg #6) ifrån tändspolen, inte från själva tändkabeln utan från minuskabeln på spolen som kommer från tändmodulen. Kommer det ingen signal från tändmodulen så kan inte tändspolen ge gnista och dessutom drar heller inte pumprelät. smile

tack, får börja med att felsöka tändningen idag då så kanske bränslesystemet hoppar igång också smile

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Drönirettab
25 april 2010 · 21 761 Inlägg

Enligt elschemat i Haynes så ska det sitta en röd/vit kabel från tändspolens stift 1 till pumpreläts ingång 31b, försök kolla upp den kabeln så att den har kontakt i båda ändar. Detta elschema gäller från 86 och framåt, jag är lite osäker på om din bil har exakt samma kabeldragning dock. smile

Från ingång 31b på relät ska det även gå en annan röd/vit kabel till varvräknaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang