VW Vwnto 1.8 -95 Bromshjälp

Morina
25 april 2010 · 37 Inlägg

Bytte bromslangarna fram och ett vänster bak. och nu så är bromsarna skit dåliga luftat ( eller vad det heter? ) bromsarna, vänster fram vänste bak höger bak.

Höger fram den skruven som man ska låssa för att lufta är oöppbar, kan det bero på det? för den är den ända som inte är luftad.

Eller vet någon nått bra billigt ställe man kan lämna in bilen annars? borås, alingsås??

Senast redigerat av Morina (25 april 2010)

Louksor
25 april 2010 · 1 915 Inlägg

har du inte luftat höger fram så är det luft kvar i systemet.
Sitter nippeln fast ? Eller är den tät ?
Ta ur nippeln helt och gör rent den, eller köp en ny nippel.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
dawwe ...has left the building...
25 april 2010 · 4 474 Inlägg

Köp "luftningsassistenter" (backventiler) på Biltema, kostar 40kr. Med dessa kan du lufta en axel åt gången. Gör så här: Toppa upp till max i bromsvätskebehållaren. Lossa nipplarna bak (man börjar alltid med att lufta längst bort från huvudcylindern), anslut backventilerna, öppna nipplarna. Trampa nu ca 10ggr på bromsen, men bara halvvägs absolut inte i botten. Trampar du i botten kan huvudcylindern pajja om det vill sig illa. Efter 10 "pumpslag" så maxar du upp bromsvätskebehållaren igen. Upprepa 10 pumpningar igen. Sedan kör du proceduren ytterligare en gång. Dra åt nipplarna - klartTänk på att hålla koll på nivån i bromsvätskebehållaren, får absolut inte sjunka under min för då kan den suga luft o du får börja om... Sedan gör du likadant med den främre axeln...Köp hem tillräcklig mängd bromsolja 2 liter för säkerhets skull, använd behållare vid backventilerna så kan du återanvända vätskan från de typ 10 sista pumpslagen, de 10-20 första lär vara mest vattenblandad o dålig bromsvätska...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Morina
25 april 2010 · 37 Inlägg

Tack för all hjälp ska ge det ett försök.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang