Tickande motor efter lek. Bmw 328 e36

Mobeerg carzy
24 april 2010 · 461 Inlägg

Hallloooojjjjjjjjjjjjjjjjj cool

Har somsagt en Bmw 328 e36, och som alla andra små gossar gillar jag ju självklart när det går mer sidleds än framåt!
Men, när jag har kört hårt en stund så brukar motorn vilja ticka.
Ticket följer varvtalet och jag blir förbannad o låter bilen stå en stund.
Brukar försvinna då!

Så nu är frågan, varför börjar det ticka?
Är de fel viskositet(stavning?) på oljan så den blir för tunn när den blir varm?
Är motorn skrot och jag köper en m3 istället?

Eller har ni några tips på vad det kan vara?

Oljenivån är där den ska vara.

Somsagt,tips mottages mer än gärna så jag får fortsätta njuta av däckrökens ljuva doft och dom svarta spåren på marken !roll

Senast redigerat av Mobeerg (24 april 2010)

Team BSG
Lozinmust "Unloaded"
24 april 2010 · 1 557 Inlägg

Motorn är skit, köp en M3 big_smile Haha nej men, alltså, en M3 är ju alltid att föredra.
Vad kör du för olja då? Rent generellt så är väl 10-40 att föredra, i en maskin som gått sina hårda mil, iaf inte under 10.

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
Mobeerg carzy
24 april 2010 · 461 Inlägg

haha, de får jag väl ta o göra då!
Jag vet faktiskt inte vad bilen är körd på för olja, den var nyservad när jag köpte den för ett par månader sen,och inlämnad på BMW för oljebyte. Den varnar inte för att det är dags för oljebyte än,men bör väl nästan göra det så man vet vad det är för saker i bilen. smile

Förövrigt inga andra missljud, förutom uttrampningslager..

Team BSG
mercmedesmannen
25 april 2010 · 2 Inlägg

Hehe, har själv en bmw 320i e36 och upplever exakt samma fenomen med min bil när jag åker brett och leker smile
Från en massa polare har jag hört att det är självjusterande ventiler i dom motorerna, vilket kan vara i din också.

Den börjar ticka då för att motorn pressas hårt och när man väl sladdar så åker varvet upp och ner näst intill hela tiden och då hinner inte ventilerna ställa in sig riktigt och det tar ett litet tag innan dom hittar sitt rätta läge när motorn väl går normalt.

Är inte helt säker på detta då det bara är tips från personer om varför.

Men en M3 är nog bäst att du införskaffr;)

BMW 320i (1997)
Mitsuhini
25 april 2010 · 337 Inlägg

kan mycket väl vara detta med ventilinställningarna, men tror ändå du ska byta olja om du gillar o leka... hör med bmw o fråga vad dom hällde i, och så kan man ju alltid rådfråga dom vad som tycker.  oljor finns det 100tals olika så frågar du om vilken olja du ska ha så får du 100 olika svar..

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Mobeerg carzy
25 april 2010 · 461 Inlägg

mercmedesmannen skrev:
Hehe, har själv en bmw 320i e36 och upplever exakt samma fenomen med min bil när jag åker brett och leker smile
Från en massa polare har jag hört att det är självjusterande ventiler i dom motorerna, vilket kan vara i din också.

Den börjar ticka då för att motorn pressas hårt och när man väl sladdar så åker varvet upp och ner näst intill hela tiden och då hinner inte ventilerna ställa in sig riktigt och det tar ett litet tag innan dom hittar sitt rätta läge när motorn väl går normalt.

Är inte helt säker på detta då det bara är tips från personer om varför.

Men en M3 är nog bäst att du införskaffr;)

Låter fasen som en rätt schysst idé ändå!

Bara köra som fan då!


Ja,jag får allt kolla upp olja. Börjar bli dags för att byta nu ändå!

Team BSG
Batta
25 april 2010 · 1 353 Inlägg

Det är hydrauliska lyftare i dem, dvs självjusterande ventiler.
och dom har en tendens att tickla lite, men pröva häll i lite tjockare olja så kan det bli bra, men inte för tjock.

10W40 eller 15W40 tror jag bmw rekomenderar i M50 och M52 motorerna.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang