Märkligt problem med koppling av neon

skånefisken
14 oktober 2006 · 99 Inlägg

Satte in neon i kupén i veckan och de funkade fint, däremot har ja kopplat lite korkat kom ja på så om ja slå på halvljuset (har inget automatiskt) så lyser bara rören hälften så mycke som om halvljuset är av, misstänker att ja har paralellkopplat rören istället för serie.
Ett märkligt fenomen dock är att ja valde att ta strömmen ifrån cigguttaget. Satte ihop allt å de va frid och fröjd. Har däremot insett nu att om jag sätter på neonet, som styrs av en enkel strömbrytare, så tänds instrumentbelysningen också. Så för att få släckt instrument belysningen så måste ja släcka neonet. Kan inte förstå varför detta inträffar då ja bara tatt ström från cigguttaget, borde ju inte ens vara i samma krets eller har ja missat nåt?
Bilen är för övrigt en Golf IV.
Alla tips å råd uppskattas.

JW
17 oktober 2006 · 281 Inlägg

Det bästa tipset jag kan ge dig är att gå på den tjockare pluskabeln som sitter inder plastkåpan vid pedalerna... du ser den för den är tjockare än dom andra och är röd smile sen kopplar du bara dit en strömbrytare som du styr neonet med så det inte lyser för jämnan.... detta gjorde jag på min kompis golf 4 innan idag så det borde funka på din med! mvh Jonas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang